1 december 2010

Hoe win ik de @GrotePrijs van Nederland? Door @Mailmen (slot)

Het derde deel in deze serie (hier deel I en deel II), Martijns laatste 4 tips:

7. Ik ben de winnaar!
"Zijn we als we hebben gewonnen ook de beste band van Nederland? Nee, natuurlijk niet. De beste bands van Nederland doen namelijk niet mee. Je bent van alle inschrijvingen de beste band op dát moment en dat is een hele goede prestatie. Wees zeker van je zaak, maar ken je plaats. Deze instelling past prima binnen onze poldermentaliteit. Goed om daar trouwens een keer doorheen te breken, maar niet op moment van winst.
Een winnaar wordt meestal unaniem gekozen. Een winnende band herken je als jury namelijk vrij snel. Soms is het juryberaad lastig en lang, meestal is het in 5 minuten bekeken. Dat betekent niet dat de jury voor de makkelijke weg kiest, maar wel dat ze talent direct herkent. Dat is namelijk hun vak. Het komt ook voor dat de minst slechte band wint en dat kan jouw band zijn. Een wedstrijd heeft altijd een winnaar. Ik zou dat graag anders zien, maar ik begrijp ook wel dat het niet zo'n leuke avond wordt als die wordt afgesloten met de mededeling: er is dit jaar geen winnaar."

8. Prijzen
"Ik maak het mee dat bands niet de studiotijd benutten die ze hebben gewonnen. Er valt ALTIJD iets op te nemen, ook al heb je net een CD uit. Bespreek met de mensen waarmee je mag werken wat de mogelijkheden zijn. Wat zijn je verwachtingen en hoe haal je het meeste uit de aangeboden mogelijkheden? Denk niet dat een coach je niks meer kan leren omdat je - heel rock 'n' roll - zelf wel bepaalt hoe het toekomsttraject van jouw band moet verlopen. Heb je nog nooit een CD geproduceerd, dan heb je veel aan een producer, mits je met hem overlegt wat je wilt. Investeer het gewonnen geld. Er is niks mis met een keer flink de bloemetjes buiten zetten als je hebt gewonnen, maar zie het prijzengeld niet als loon. Investeer in een bus, nieuwe instrumenten, apparatuur of extra studiotijd."

9. Nazorg
"Als je De Grote Prijs wint krijg je in korte tijd enorm veel aandacht. Deze aandacht moet je zo efficiënt mogelijk benutten. Zorg daarom dat je daar rekening mee houdt bij het uitbrengen van een eventuele CD. Als je pas een jaar later met een opname komt ben je het momentum kwijt. Breng desnoods eerst een EP uit. Dan kan je daarna rustig aan een full length werken. Zorg sowieso dat je gedoseerd de maanden na de finale regelmatig kleine of grote nieuwtjes naar buiten brengt. Gooi niet meteen alles naar buiten, maar plan strategisch de updates in de pers, op je eigen sociale media en website."

10. Conclusie
"Muziek is een kunstvorm en slechts gedeeltelijk te vangen in theorie. Zie deze tips ook zo. Pik eruit wat relevant is voor je band en doe er je voordeel mee."

Dank voor je nuttige tips, Martijn. Meer? In 2008 voorzag ik de online aanwezigheid van 5 finalisten van uitgebreid commentaar. Vorig jaar vertelden 5 Grote-Prijsfinalisten hoe zij zich voorbereidden. Allemaal barstensvol nuttige tips en aanwijzingen. Moge de beste winnen over anderhalve week!

Geen opmerkingen: