30 november 2010

Perfect Boards of Canada (door @MarcvdHaas)

Marc van der Haas maakte eerder Perfect Italo. Hij kreeg daarvoor het officiële Perfect Kneiter-certificaat overhandigd uit handen van de burgemeester van Sanders Meubelstad. Dit keer waagt hij zich aan Boards of Canada. Een lintje, gokken we. Op z'n minst. Enjoy!

HIER de download van de losse tracks,
HIER de deluxe mix van Marc, ook op SoundCloud.



Onder de tracklisting Marcs heerlijk persoonlijke rationale:

Marc: "In 2000 ontdekte ik Boards of Canada. Ik begrijp nog steeds niet hoe ik ze voor die tijd over het hoofd heb kunnen zien. Het was met de EP In a Beautiful Place Out in the Country [het mooiste stuk electronica in mijn platenkast, red.]. Met de eerste tonen van Kid For Today werd ik het Boards of Canada universum in gezogen om dit tot op de dag van vandaag niet meer te verlaten.

Boards of Canada doet iets met me wat ik bij eigenlijk geen enkele andere band heb. Als ik iemand tegenover me heb die Boards of Canada niet kent, gaat er een knop om en komt de zendeling in mij naar boven. Ik wil mijn gesprekspartner overtuigen van alle pracht van Boards of Canada. Ik laat geen middel onbenut, haal alles uit de kast. Neem ze mee achter de computer en ga YouTuben, stuur mp3'tjes of probeer het puur verbaal (erg lastig). En net als zendelingen met wisselend succes...

En nu heb ik dit podium.

Compilaties maken is altijd een onderdeel van mijn muziekleven geweest. De vele DJ-tapes die ik thuis maakte of compilatie-CD’s die ik samenstelde voor platenmaatschappijen waar ik voor werkte, het is een soort puzzelen. Luisteren en constant schuiven, tot een kloppend geheel. En dan niet een compilatie die klopt op papier (tonaal, tempo etc.), want dat maakt het saai. Een goede compilatie moet op momenten wringen om de aandacht van de luisteraar te behouden. Deze Perfect was de moeilijkste compilatie die ik ooit heb gemaakt. Ik luister altijd naar Boards of Canada van begin tot het einde. Daarvoor is het namelijk bedoeld vind ik. En nu moest ik opeens keuzes maken en hoorde de nummers in een andere volgorde dan ik gewend ben. Dit heeft me heel wat hoofdbrekens en concessies gekost, want het liefst heb ik dat je ieder Boards of Canada album van A tot Z luistert. Uiteindelijk hoop ik ook dat dit gebeurt, na beluistering van deze Perfect.

Ondanks de moeilijke keuzes heb ik getracht een overzicht te maken met tracks uit hun gehele oeuvre. In 2006 was hun laatste release. Te lang geleden in mijn ogen en ondanks de geruchten die regelmatig de kop opsteken over een nieuw album, blijft het vooralsnog stil. Verder een aantal remixes van hun hand (Beck en Boards of Canada zijn voor elkaar gemaakt!) en 2 tracks van Hell Interface, hun enige pseudoniem. Ik weid niet uit over de tracks en Boards of Canada zelf. Er is veel te vinden
op internet over broers Marcus Eoin en Michael Sandison die samen Boards of Canada vormen. Deze Wiki of deze Wiki bevatten een schat aan informatie, de officiële website nauwelijks. Persoonlijk vind ik het vaak afleiden als ik weet wat de artiest bedoeld heeft met de muziek. 'It’s all in the eye of the beholder', helemaal bij Boards of Canada. Gewoon luisteren en vanzelf kom je op de juiste plek terecht." - Marc van der Haas

1 opmerking:

herman zei

Ben benieuwd. De tracklist ziet er in ieder geval veelbelovend uit. Zeker bij BOC lijkt het me verdomd lastig een compilatie te maken, juist om de reden die Marc geeft.

Trouwens ook wel fijn om eindelijk eens buitenshuis naar BOC te kunnen luisteren (ze staan niet op Spotify).