21 september 2011

Bij de glasbak, de digitale media- en marketingrevolutie in 1 beeld

Hier gooide ik gisteren 2 lege flessen in:En wat zag mijn oog?Een overduidelijk zelfgefabriceerde sticker die verwijst naar HitRadio24 op hr24.hyves.nl, inclusief QR-code. Op 4 manieren vangt dit de digitale media- en marketingrevolutie in 1 beeld:
  1. Als 13-jarige (?) start je doodleuk je eigen radiostation op internet. Had je vroeger duizenden euro's voor een studio, apparatuur en een licentie nodig, tegenwoordig volstaat het gratis Radionomy, wat tijd, inzet en een goed idee. Je hoeft niet eens een krantenwijk te nemen.
  2. Uitzenden doe je via je eigen site, een weblog of ander sociaal platform. Zo verspreidt Kakhiel op vergelijkbare wijze zijn briljant grappige foto's en maakt daarna een boek. Voor HitRadio24 hebben de eerste 45 potentiële luisteraars zich via Hyves bij Vincent en Jules gemeld. Vast familie, vrienden, klasgenoten, opa's en oma's. Niet erg, want dat is ieders eerste publiek!
  3. Uitzenden, promotie en marketing doe je gratis op internet. Natuurlijk stellen 45 luisteraars niks voor (en de vraag is wie de hele dag z'n Hyves 'aan' laat staan...), maar iedereen is ooit met 0 begonnen. En bouwt van daaruit verder.
  4. Je maakt je eigen QR-code en laat die voor 1 week zakgeld op 100 stickers printen. Adverteren doe je lokaal, op een plek waar veel mensen komen. De glasbak dus.
Het 'radiostation' van Vincent en Jules staat in de kinderschoenen, maar EHPO is net zo gestart: een maand lang iedere dag bloggen, wekenlang nul en uiteindelijk de eerste 2 bezoekers, m'n vader en moeder (slide 8). Kijk maar:Hetzelfde geldt voor Adele, Tiësto, David Guetta, Arcade Fire en zovele anderen muzikanten, schrijvers, film- en radiomakers. Anno 2011 kan iedereen met eenvoudige middelen en extreem lage kosten, vaak gratis, z'n eigen medium zijn, verhalen vertellen, starten met zenden, een publiek op- en uitbouwen. Erwin startte gisteren, is verder (en ouder) dan Vincent en Jules. Nu zijn zij nog Calimero, maar straks de Giel Beelens van 2023.

Waar wacht jij nog op?

1 opmerking:

Patrick 23 Dingen zei

Online begint toch offline. Waarna online weer kan leiden tot offline.

Je kunt niet iedereen online bereiken.

Die wisselwerking moet er blijven bestaan.