6 september 2011

Perfect 2 Minuten (according to @martijnvet)

Liedje. Twee minuten. Klaar. Strik erom. Ideaal. En dat dus 28 keer. Perfect 2 minuten van Martijn is precies wat z'n achternaam belooft.

HIER de download,
HIER in Spotify.

Enjoy!
'Ik (@martijnvet) ben zelfstandig tekstschrijver. Ooit maakte ik bewust de keuze alleen in het weekend over muziek te schrijven. Doordeweeks maak ik dan weer wel een radioprogramma voor lokale omroep Nijmegen1: Het Muzieklokaal.

Wat bezielt iemand om liedjes van twee minuten te gaan verzamelen? Is dat niet net zo onzinnig als nummers bijeensprokkelen die met de letter Q beginnen?

Ja! So what?

Min of meer bij toeval ontdekte ik dat regelrechte klassiekers als 'Hit the Road Jack', 'Grandma's Hands', 'Girlfriend in a Coma' en 'The Needle and the Damage Done' allemaal 2 minuten klokken (ik houd een marge aan van 5 seconden plus of min). Nummers die helemaal niet voelen alsof ze binnen een fatsoenlijke tandenpoetsbeurt alweer voorbij zijn. Als je me had gezegd dat ze 3 minuut 30 duurden, had ik het ook geloofd.

Op deze compilatie staan alleen maar van dat soort nummers. Niet allemaal hits, wel songs die doen wat een perfecte popsong moet doen: ontroeren, vrolijk maken of anderszins ontregelen. Geen opvullertjes, geen instrumentaaltjes, echte liedjes met body.

Voor de onverzadigbaren is er de XL Spotify Playlist. Die staat bovendien open voor iedereen. Vul dus gerust aan!

Tot slot: dank aan @AndersGezegd, @filmvanalledag en @martijn voor hun suggesties.

Kort commentaar bij enkele nummers:

1. Tom Waits - Underground

Voor mij de enige logische opener van deze reeks. Het is ook de openingstrack van Swordfishtrombones (1983), de plaat die de 'weirde' Waits inluidt. Nieuw werk van de man is in aantocht en het voorproefje klinkt veelbelovend.

2. The Beatles - For No One

Van de Fab Four zou minstens een dozijn nummers in aanmerking komen voor deze verzameling. Waarom het deze is geworden? Moet ik dat echt uitleggen?

3. Blur - Song 2

Ik ben bepaald niet 's werelds grootste Blur-fan, maar dit is nu eenmaal een model-tweeminutenliedje. Vanzelfsprekend níet op plek 2 in deze compilatie.

7. They Might Be Giants - Twisting

Ook van deze artistieke heren kwamen verschillende nummers in aanmerking. Alleen al op het album Flood, hun beste, staan er verschillende.

8. Pete and the Pirates - Little Gun

Feitelijk de aanleiding om tweeminutenliedjes bij elkaar te gaan zoeken. Dat zo'n gruwelijk catchy en compleet nummer gewoon binnen twee minuten alweer klaar is... Er bleken er dus veel meer te zijn.

12. Sneaky Feelings - Trouble With Kay

Ook dit is de schuld van Piet Piraat en z'n vriendjes. De Britten bleken fan te zijn van Nieuw-Zeelandse bandjes van het Flying Nun-label. Een huisgenoot van mij verrijkte mijn muzikale leven begin jaren '90 met The Chills, Tall Dwarfs en deze Sneaky Feelings. Prachtige herinneringen!

14. Guided By Voices - Queen of Cans and Jars

Veel GbV-liedjes zijn nóg korter, maar mijn ultieme favoriet bleek met 1'55 net lang genoeg voor dit setje.

22. The La's - Son of a Gun

Ik was niet bij hun reünieconcert en het was goed zo. De enige plaat die ze ooit maakten, komt hier na dik 20 jaar nog regelmatig integraal voorbij.

23. The Smithereens - Something New

Goddelijke hapklare college-popliedjes. Op cd Green Thoughts (1988) staan Alleen Maar Hits. - Martijn Vet

Geen opmerkingen: