Stijn Bannier: 'Op EHPO en andere muziek- en mediablogs staan veel tips rond het promoten van je CD of een tour die op punt staat te beginnen. In principe gaat het dan over ‘buzz’ creëren voor iets dat er aan zit te komen. Maar hoe hou je die buzz vast? In hoeverre is het mogelijk om ‘afterbuzz’ te creëren? Oftewel, hoe zorg je dat mensen blijven praten over je? Met onze band Sparrow Falls deden we half augustus 2 optredens in Albanië. Een uitgelezen kans om te kijken wat werkt.
Ondanks onze promotie vooraf werden nieuwsberichten alleen opgepikt door Nederlandse media en bijna niet door Albanese (sociale) media.' Erik van Oudheusden van de Nederlandse ambassade in Tirana, Albanië legt uit: 'Sociale media lijken de meest succesvolle manier van concertpromotie in Albanië. Echter, geheel in lijn met de Albanese traditie, worden uitnodigingen voor activiteiten en evenementen pas op het allerlaatste moment verspreid. Ook als een grote naam komt optreden – Manu Chao was hier in mei, Guns ‘n’ Roses bassist Duff met z’n nieuwe band in juni – ziet men de eerste aankondigingen pas een dag of 5 van te voren verschijnen.' Rare jongens, die Albanezen...
Gitarist Lando van Berlo bevestigt Eriks lezing: 'Het ging precies zo met onze optredens op Tirana Feel Fest (op de dag zelf geregeld, dus ook toen pas gepromoot) en de Korça Bierfeesten (al maanden bevestigd, aankondigingen pas 4 dagen van tevoren op site en sociale media...). Wat hebben we gedaan aan de afterbuzz? Niet alleen tijdens elk optreden een foto van het publiek gemaakt, maar mensen die met ons op de foto gingen ook telkens gevraagd die foto’s naar ons te mailen, te Tweeten of op onze Facebookwall te posten.



UPDATE: op Meinderts blog 2 posts van Lando's hand waarin hij de 'hoogtepunten' uit zijn afstudeerscriptie, een onderzoek naar de manier waarop sociale media ingezet kunnen worden ter promotie van Sparrow Falls, samenvat: deel I, deel II.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten