19 september 2011

Je muziek in FIFA12: hoe krijg je dat voor elkaar? (Wat doet een publisher? (9))

Met de nog immer dalende verkoop van CD's en de verkoop van LP's, mp3's en inkomsten uit streaming die dat bij lange na niet compenseren, wordt het zoeken naar alternatieve inkomstenbronnen steeds belangrijker. Sponsoring, lucratieve samenwerkingen of je muziek in commercials en games is zo'n alternatieve inkomstenbron. Daarbij kun je de hulp van een publisher soms best gebruiken.

Lucas van Slegtenhorst, general manager van music publisher Chrysalis Songs Benelux, legt uit: ''s Werelds meestgekochte en populairste voetbalgame FIFA wordt mede geroemd vanwege de altijd sterke soundtrack, met muziek van bands en artiesten van over de gehele wereld. Veel muzikanten willen graag dat hun song gebruikt wordt. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Het begint zoals altijd bij de muziek. Je moet de game goed kennen om te weten welke muziek de gamemakers leuk vinden en het liefst gebruiken. Voetbal is actie dus een lounge track of jazz heeft geen zin, uptempo rock en electronische muziek zitten wel in de goede richting. Je moet een ‘kick’ voelen als je in de game zit, de adrenaline voelen stromen als je de muziek onder het menu hoort voor de wedstrijd begint. Toen ik City van The Medics hoorde wist ik direct: dit is er eentje voor FIFA.'Maar hoe krijg je een song bij de music supervisor, de man/vrouw die bepaalt welke muziek daadwerkelijk in de game wordt gebruikt? 'Mijn netwerk bestaat uit verschillende music supervisors in binnen- en buitenland, direct of via onze buitenlandse kantoren', vertelt Lucas. 'We hebben dus ook toegang tot de music supervision afdeling van Electronic Arts (EA) in Los Angeles, de producent van FIFA. Niet iedereen kan hier zomaar muziek naartoe sturen. 'We do not accept unsolicited material': enerzijds om te voorkomen dat men overladen wordt met muziek die niet geschikt is voor de game, anderzijds omdat EA als de dood is voor claims. Vandaar dat men het liefste werkt met tussenpersonen die rechtsgeldig werken en een eventuele licentie goed kunnen afhandelen. Een music publisher, platenmaatschappij, management of synch agent bijvoorbeeld. EA verzamelt songs in de periode februari tot en met juni, om daarna een keuze te maken voor de nieuwe FIFA game die eind september verschijnt. Het is zaak voor mij om in genoemde periode een aantal songs als suggestie te 'pitchen'. Hele albums stuur ik pas op als de music supervisor daarom vraagt naar aanleiding van een eerder verstuurde song. Ik stuur bewust niet teveel liedjes in om zo een betere kans te maken beluisterd te worden. Zelf heb ik ook meer aandacht voor mensen die mij af en toe een goede song sturen dan iemand die mij om de haverklap matige liedjes aanbiedt.' Herkenbaar, zeer herkenbaar. Vermoei me niet middelmatigheid, maak me nieuwsgierig met het beste!

'Als een song is gekozen volgt een licentieaanvraag vanuit EA richting de rechthebbenden. Binnen die licentie kopen ze het gebruik van de song in de game af voor de wereld en voor alle media gerelateerd aan de game. Het gaat om 2 rechten: het auteursrechterlijk gebruik dat bij de componist(en) en tekstschrijver(s) ligt (eventueel vertegenwoordigd door een music publisher als Chrysalis) en de rechten voor gebruik van de opname (= master), die vaak bij de platenmaatschappij of anders bij de artiest c.q. zijn/haar management liggen als het nummer in eigen beheer is uitgebracht.' Snappen we het nog, jongens en meisjes? Zo niet: als je deze serie naar beneden scrollt leg ik *alles* uit over auteurs- en naburige rechten, publishing, Buma/Stemra en Sena. In Jip- en Janneketaal. Lucas vervolgt: 'Het is zaak dit snel en correct af te handelen. Even een illusie doorprikken: de vergoedingen zijn niet extreem hoog. Je praat over een vergoeding van enkele duizenden dollars (verschilt per artiest, bekendere artiesten krijgen natuurlijk meer) en geen percentage (royalty) per verkochte game. Het is echt een afkoop. Met 36 songs in de game is het best begrijpelijk dat EA niet de hoofdprijs voor elke band betaalt. Een ander argument dat EA gebruikt is 'het promotionele effect'.' Blijft dat FIFA 2012 wereldwijd in miljoenen stuks over de toonbank gaat en The Medics misschien best wat meer mogen krijgen voor hun met bloed, zweet en tranen gemaakte muziek. De realiteit is echter 'voor jou 10 anderen'...En wat is dat 'promotionele effect' dan precies? EA promoot de songs van FIFA12 door afgelopen week de soundtrack van het spel vrij te geven. Dat is ook het moment dat je als band en platenmaatschappij zoveel mogelijk aandacht kunt genereren. The Medics haalden afgelopen week o.a. 3FM, Radio 2, RTV Utrecht, 3VOOR12, AD, Nu.nl, De Pers en diverse game websites. Niet slecht getimed, want afgelopen vrijdag presenteerde de band haar debuutalbum.

Lucas besluit: 'Nadat EA's aanvraag is goedgekeurd duurt het nog tot augustus voordat de songkeuze definitief is en de fee wordt betaald. Met The Medics wisten we half mei dat men de song wilde hebben, vervolgens was het duimen tot augustus. Zelf had ik daar wel vertrouwen in omdat mijn contact bij EA zeer enthousiast was, maar je moet de band beschermen tegen een eventuele teleurstelling. Gelukkig was dit dus niet het geval en kwam in augustus het definitieve groene licht van het gebruik van 'City'!'

Dank voor dit leerzame inkijkje, Lucas. En nog van harte gefeliciteerd met de gewonnen pitch met The Medics! NASCHRIFT:

10 opmerkingen:

MarsM zei

Een verhelderend stuk over hoe dit in zijn werk gaat.
En goed voorbeeld wat de meerwaarde kan zijn van een muziekuitgever. Ga dit zeker ook nog eens belichten bij de studenten van Minor Music Marketing & Management (http://on.fb.me/r0Oyut) waar ik het momenteel over muziekrechten heb.

Jarl zei

@marsm Eén van je studenten had ons al via twitter benaderd naar aanleiding van de sync met fifa. Assertief hoor!

Rene Sebastian zei

Weet niet wat het de jongens heeft gekost om hun eerste album op te nemen, maar als dit "maar" 1/5e is, is het wel bar weinig voor een game die zo ontzettend goed verkoopt. Natuurlijk is het ontzettend goeie promotie, maar daar mag toch ook nog wel iets tegen overstaan of niet?

Bas Alkemade zei

@Rene The Medics hoeven hierover echt niet te klagen lijkt mij!Er staat toch een te gekke publicatie tegenover?!

Lucas van Slegtenhorst zei

@Rene
Zoals ik in het stuk uitleg zitten er 36 songs in de game waarvoor EA geld betaald. De bekendere bands krijgen uiteraard meer dan de onbekende bands als THE MEDICS. Dus hoe bekender je als artiest bent hoe meer jouw marktwaarde omhoog gaat en dan kun je dus inderdaad meer geld voor synchronisaties vragen.

MarsM zei

@Lucas @rene Buma/Stemra heeft volgend mij nog steeds geen "tarief/vergoeding" vastgesteld voor de openbaarmaking/verveelvouding. Hierdoor krijg je als auteur dus nog steeds alleen maar een vergoeding voor de "eerste vastlegging/synchronisatie" die door de muziekuitgever en producent worden vastgesteld. De vraag is en blijft natuurlijk in hoeverre Buma/Stemra zich hier ook in moet gaan mengen. Die belangen zijn voor iedere auteur weer anders. Maar op die manier is het wel zo dat een onbekendere auteur meer verdienen aan een spel dat erg populair is..

Na+ zei

@Rene
De game gebruikt de band (want voor jou 20 anderen) maar is dat erg?
De selectie van de game is sterk: ieder jaar staan er een paar coole nummers op de soundtrack (zoals City). Ik ben al vaker door Fifa geinteresseerd geraakt in bands en heb ze daarna opgezocht/gedownload. Dat lijkt me een zeer gunstig bij-effect voor een band als The Medics... en als ik kon kiezen tussen het niet verkopen van de rechten of 1/5 van een plaat; dan zou ik het wel weten!

Pim van de Werken zei

Bizar eigenlijk dat Stemra bij elke DIY persing van 500 CDtjes geld wil zien van zijn leden. En tegelijkertijd geen geld vraagt voor 5 miljoen exemplaren van een game met daarin dezelfde muziek.

Lucas van Slegtenhorst zei

Hallo Pim,
Als jij 500 cd's gaat persen betaal je weliswaar maar je krijgt het vervolgens weer terug via de stemra minus eventuele inkomsten die naar de Auteurs van cover-recordings gaan. Dus als je 2 tracks van Bowie zou coveren dan gaan de mechanicals qua stemra daarvan naar Bowie. De rest krijg te terug gestort.

Stemra zou eventueel alleen in NL mechanische rechten kunnen ophalen dus die 5 miljoen exemplaren waar jij het over hebt lijken me wat overdreven. Daar komt nog eens bij dat ALS de stemra zou overgaan tot het vragen van mechanische rechten voor dit soort games ik nooit meer een Nederlandse band er in zal krijgen omdat het voor de game ontwikkelaars dan 'te duur' zal worden. Ik zeg niet dat dit goed te praten is maar het is wel de realiteit.

Pim van de Werken zei

Dat snap ik. Maar is er een reden dat Stemra geen geld ophaalt bij 'dit soort games'? We hebben het nou niet over een organisatie die bekend staat om zijn flexibiliteit.

In alle andere gevallen (denk aan internet) halen ze dat geld ook niet altijd op, maar roepen ze altijd wel heel hard dat dat zo zou moeten zijn.