25 mei 2012

Klassiek Gitaargeluid (7) - Isaac Hayes' 'Theme From Shaft' (incl. *gratis* mix)



Tim den Heijer: 'Dat boom-chicka-wah-wah is meer dan een gitaarsound, het is een icoon van de jaren '70. Het titelnummer van Shaft was dan ook een wereldhit. Hayes mocht er als eerste zwarte componist een een Oscar voor beste filmmuziek voor in ontvangst nemen, in een oogverblindende smoking, met zijn grootmoeder als date. Binnen enkele jaren werd het nummer honderden keren gecoverd. Check bijvoorbeeld Sammy Davis jr's versie, geproduceerd door Isaac Hayes zelf, en het aantal imitaties en nummers geïnspireerd-door is eindeloos. Geen blaxploitationfilm was compleet zonder wah-wah op de soundtrack, en zelfs Duitse Ford commercials konden in 1974 niet zonder.

Hayes componeerde de muziek bij de openingscene van Shaft op de maat van Richard Roundtrees bad-ass wandeling over Times Square (Quentin Tarantino merkte later op dat hij met zulke goeie muziek een spannendere openingsscène had geschreven). De gejaagde hi-hat zette het ritme neer, maar Hayes zocht iets extra's. De op 1 mei 2012 overleden Charles "Skip" Pitts testte zijn wah-pedaal met een paar droge "chicka-chicka's", Hayes hoorde het en de rest is historie. Pitts vond Hayes' idee om geen akkoorden te spelen maar het hele nummer lang alleen gedempte snaren te gebruiken in eerste instantie trouwens enorm slecht.

"Skip" Pitts gebruikte een Maestro Boomerang Wah-pedaal, zoals je die hoort op de soundtrack, DVD, of als je geluk hebt de limited edition cd-box Shaft Anthology. De beroemde versie op de plaat is echter opnieuw opgenomen en daarop gebruikte Pitts naar verluidt de legendarische Clyde McCoy wah. Die was vreemd genoeg genoemd naar een trompettist en werd verkocht onder verschillende merknamen: Thomas Organ, Vox, Crybaby.

Van de sessies bestaat filmmateriaal, waarop we zien dat zowel Charles "Skip" Pitts als medegitarist Michael Toles een Gibson Les Paul Custom bespelen met ebbenhouten toets. Het is overigens zeker dat niet Toles maar Pitts de wah-partijen speelde, omdat Bar-Kays lid Toles minder handig was met de wah-wah: bij de opnamen voor Hayes' Hot Buttered Soul had hij hulp nodig van een studiotechnicus die het wah-voetpedaal met de hand bediende! Voor wie dieper in de muzikale wereld van Shaft wil duiken heb ik deze mix gemaakt met alternatieve versies, covers, soundtracks van sequels en meer.'

Dank voor je gedetailleerde toelichting, anekdotes en mix, Tim. Erg tof!

Afgelopen maandag vroeg ik lezers klassieke gitaarsounds te ontrafelen door een YouTube-clip met dé kenmerkende hit/sound + links naar gebruikte gitaar, versterker(s), pedaal/effect(en) + een korte anekdote hoe-die-sound-zo-gekomen-is naar mij te mailen (niels@ehpo.net). Tim pikte 1 van mijn 3 suggesties eruit; nog 2 te gaan... De complete serie is aan te klikken via tag Gitaargeluid.

Geen opmerkingen: