Bram Giesen: 'Vanaf het moment dat een vriend op de middelbare school mij Rage Against The Machine liet horen was ik verkocht. Sowieso aan RATM, maar helemaal aan de geluiden die Tom Morello uit zijn gitaar wist te krijgen. In het begin was ik sceptisch, ondanks het expliciete zinnetje achterop de cd 'all sounds made by guitar, bass, drums and vocals'. Sommige dingen klinken namelijk als een sample, of een scratch van een dj. Maar Morello tovert echt alles uit zijn gitaar.
Ik twitterde Niels met de vraag of Tom Morello al ingezonden was voor zijn serie, omdat die zeker niet mag ontbreken als je het hebt over klassieke gitaargeluiden. Ik herinnerde ik me een video van Guitar World waarin Morello uitleg geeft over zijn geluid. Ik speel zelf ook gitaar, en heb wel eens geprobeerd het geluid uit mijn eigen gitaar en versterker te krijgen. Valt nog niet mee. Dat er effecten en pedalen bij komen kijken is geen verrassing natuurlijk. Een korte samenvatting van alle materialen die Morello gebruikt:
Versterker:
Marshall 4 x 12 PV cabinet
UPDATE, via Willem-Jan Uytdehage: 'Het is een Peavey 4x12 cabinet dat hij live gebruikt, in combinatie met een Marshall JCM 800 versterkertop.'
Effectpedalen:
- Cry Baby Wah
- DigiTech Whammy
- Boss digital delay
- DOD Equalizer
- MXR Phase 90
Morello heeft gitaren zat natuurlijk, hier een lijstje van zijn Wiki (sommige gitaren hebben een eigen naam):
- Arm the Homeless (gebruikt in o.a. Down Rodeo, Bulls on Parade, Sleep Now in the Fire)
- Budweiser Les Paul
- Gibson EDS-1275 (The Ghost of Tom Joad live)
- Gibson ES-335 (Revelations)
- Gibson Les Paul (Cherry Red) (Audioslave-nummers)
- Gibson Les Paul (Cherry Sunburst) (Gasoline, Shadow on the Sun)
- Ibanez Custom Artstar (Guerrilla Radio)
- Ibanez Roadstar
- Ibanez Talman (How I Could Just Kill a Man, Revolver, Exploder)
- James Trussart Steelcaster - Ovation Breadwinner (Ashes in the Fall)
- Sendero Luminoso Telecaster (Killing in the Name, Freedom, Renegades of Funk)
- Soul Power Stratocaster
- St. George Creamy (Tire Me, Calm Like a Bomb, Shadow on the Sun, Whatever It Takes)
'Het lijkt bijna onmogelijk om de sound van Morello als één geheel te bespreken. Het maffe is dat hij heel veel verschillende effecten gebruikt en daarmee heel veel verschillende geluiden produceert, maar toch blijft alles herkenbaar als zijn eigen geluid. Toen ik voor het eerste Audioslave hoorde, zonder te weten wie er in de band speelden, dacht ik al voor de solo te horen dat het Morello was op gitaar. Bij de solo's weet je het zeker, maar ook in de 'normale' riffs zit een rauwheid verborgen die herkenbaar is.
Een nummer met een bekende sound is Bulls on Parade. In het begin hoor je duidelijk gebruik van de Wah-pedaal, niet heel uniek. Later in de solo gebruikt Morello een, voor zover ik weet, zelfverzonnen techniek, één van die geluiden waar ik vroeger sceptisch over was. Het klinkt namelijk als een scratchende DJ, maar het is Morello op zijn gitaar. Vanaf ongeveer 7:20 legt de gitarist uit hoe hij dat speelt. Die video zit sowieso vol met uitleg over zijn tricks, van de man zelf. Ik kan er uren naar kijken, maar eigenlijk ook weer niet. Want zoals met iedere goede gitarist: ze laten het zo f***ing makkelijk lijken. Zwetend op je zolderkamer, met je gitaar in je handen, blijkt het toch allemaal best ingewikkeld en briljant te zijn.
Nog een uitsmijter om te bewijzen dat de sound van Morello uniek is. Bij een festival in 2008 werd het concert gestopt door de lokale politie, instrumenten werden ingenomen. RATM liet dat niet over hun kant gaan en zette het concert a capella door, inclusief wah pedal effecten en scratches van Morello.'
Dank voor je uitleg, Bram.
Vorige week maandag vroeg ik lezers klassieke gitaarsounds te ontrafelen door een YouTube-clip met dé kenmerkende hit/sound + links naar gebruikte gitaar, versterker(s), pedaal/effect(en) + een korte anekdote hoe-die-sound-zo-gekomen-is naar mij te mailen (niels@ehpo.net). De complete serie is aan te klikken via tag Gitaargeluid, met o.a. U2, Dire Straits, Queen, The Who, My Bloody Valentine en Theme from Shaft. Waar blijven Satisfaction, The Byrds of jouw favoriet?
1 opmerking:
Het is een Peavey 4x12 cabinet dat hij live gebruikt. In combinatie met een Marshall JCM 800 versterkertop. Leuk stuk verder! Tom Morello is een held!
Groeten,
Willem-Jan Uytdehage
Een reactie posten