Het was een hele mooie week:
- Sterk verwoord door Pomplamoose, dat moeilijke tweede-albumsyndroom, maar dan 2.0 (via Jean-Paul): 'So in the future, we’re not going to strive to make hit songs, and we’re certainly not going to pretend like people expect our music to change the world.'
- Ook heel sterk verwoord én onderbouwd met cijfers, door @Rob_Reid (oprichter Listen.com en Rhapsody): The $8 Billion iPod and the RIAA's 'depressing' fines (via Erik). '[...] The numbers behind my talk all came from actual research, performed by an actual Copyright Mathematician. Check out my talk, and if you'd like to know where my numbers came from, read on.' Doen. De Volkskrant kopt min of meer hetzelfde, opnieuw met cijfers onderbouwd: Al het geklaag over piraterij ten spijt: het gaat gewoon goed met de Europese filmindustrie. Maar ik denk toch dat ze Tim Kuik vast bellen; better safe than sorry...
- Net als TV-makers straks, want het gaat 'intimiderend' hard met uitgesteld tv-kijken. Ik zeg: verbieden! Gelukkig worden ook daar verstandige dingen gezegd: 'Televisie is en blijft in het bezit van dé 'killer-app' en dat is content.' Zo is het.
- Over muziek is de IFPI minder positief: Global music revenue down 3%. Maar: sync's en digitale inkomsten stijgen.
- The Next Web vat (kijken naar) de toekomst mooi samen in het licht van Facebook's beursgang, met een paar prachtige anekdotes uit het verleden, ook over televisie: '[Television] won’t be able to hold on to any market it captures after the first six months. People will soon get tired of staring at a plywood box every night' (Darryl F. Zanuck, head of 20th Century-Fox, 1946). Ook RIAA blijft liever in 1946 hangen:
claims Limewire owes it $72 trillion — that's "trillion" with a "T". UPDATE: bullshit verhaal (via Atze).
- Nu ook statistisch bewezen: DIY werkt niet (via advocate Margriet). Want (op herhaling): New music boss, worse than old music boss.
- How ludicrously complicated social media marketing is now:
- *Nieuwe* album van helden The Walkmen, The Weeknd-achtige post-dubstep (?), future hip hop (??) en glitch R&B (???) van XXYYXX op Bandcamp (al die stijltjes & namen ook...), clip van de jonge Jake Bugg (in ons eigen Amsterdam opgenomen - wat een Hit!), EP Fitz & The Tantrums, prachtige Essential Mix van Nicolas Jaar (zoals op Twitter opgemerkt 'ideaal voor zondagochtend' - daar is niks aan gelogen!), track Afghan Whigs, bizarre instructievideo Sigur Rós bij nieuwe single (album op de Luisterpaal), 8-bit-versie OK Computer (via Marinus), heel Pinkpop 2012 in een handige Spotify-playlist en dit speelden The Stone Roses op hun eerste comeback gig eergisteren, terwijl wij heel opgewonden twistenden. Heerlijk.
- Hans Bousie blogt over een failliette boekhandel: 'Wat mij natuurlijk [...] uitermate boeit is waarom de winkel failliet is gegaan en een concurrerende boekhandel meldt geen centje pijn te hebben. Als we die informatie krijgen aangeleverd, dan kan de rest van de boekverkopers daar wat van leren. Is het faillissement tenminste ergens goed voor.' Precies: delen = vermenigvuldigen.
- Altijd lachen: lijstjes met de slechtste bands allertijden. De 'winnaar' kun je raden... En 'de beste graadmeter voor populariteit van een plaat'? De Top 40, aldus de Top 40. Wij van WC Eend... Nou, nog eentje om hard te lachen dan: Pinkpop start in zelfde opstelling als 2009. 'Op Pinkpop weet je nooit wat er gaat gebeuren en dat moeten we zo houden.' Hihi.
5 opmerkingen:
dat DIY Werkt Niet artikel lijkt weer eens op ouwerwetse wijze oorzaak en gevolg door elkaar te halen. conclusie eerste grafiekje: 'teams bring in money' want artiesten met bv. een webmaster verdienen twee keer zo veel met hun cd-verkopen! of, eigenlijk veel logischer: artiesten die veel geld met hun cd-verkopen verdienen, huren vaker een webmaster in! alsof je als beginnend bandje ineens binnen gaat lopen omdát je een accountant inhuurt...
Dank voor je opmerkzaamheid. Sommige 'bewezen' claims, statistieken en onderzoeksresultaten laat ik graag en bewust aan de interpretatie van de lezers over ;-)
Lekker die Stone Roses-playlist, in aanloop naar het concert in de HMH. Ik moet nog wel een beetje studeren op Second Coming, merk ik al, de rest zit zo goed als verankerd in mijn dna...
*'Televisie is en blijft in het bezit van dé 'killer-app' en dat is content.'*
Ik heb heb hier even over nagedacht en ik denk dat dit het volgende betekent: Het leuke van televisie is dat er leuke dingen op te zien zijn.
Ja die DIY graphs zijn raar, zeker als je bedenkt dat er een tijdje een "no risk" trend was in de industrie die er voor zorgte dat iedereen alleen bewezen bands ging inhuren.
Dus alleen als je al succes had, waren ze in je geïnteresseerd, dus dan is het niet zo heel gek dat voor even DIY de heilig graal leek.
Een reactie posten