7 mei 2012

@CoenvdHorst doet het zo (2) - promotietips en -ideeën (incl. handige lijst e-mail adressen van pluggers!)

Eind vorig jaar gaf Coen van der Horst aka Sidewalk een aantal waardevolle en betaalbare productietips. Hij nam zijn debuutalbum 'in drieën' op en vertelt vandaag hoe hij de promotie aanpakt:

'Mijn '3 ep's vormen samen het debuutalbum'-verhaal werd door veel mensen opgepikt. Achteraf best logisch, omdat het meer is dan het standaard 'ik ben een singer-songwriter uit Oss en dit is het dan'-verhaal. Die positieve respons was de directe aanleiding om lang en hard na te denken over het verhaal achter mijn debuutalbum. Een brainstorm met wat vrienden leverde het idee op om een puzzel te verstoppen in het cd-boekje. Geen makkelijke, maar één die echt wat puzzelwerk vereist. Samen met mijn broertje bedacht ik een leuke puzzel en wat gave prijzen.

Hoeveel van mijn fans gaan puzzelen? Ik gok 1%. Maar dat maakt niet uit; ik vind het leuk om te doen, het stoort de mensen die niet willen puzzelen niet, en het is een leuk verhaal. En dat wordt opgepikt.'



Wie moet je hebben?
'Goed, dan heb je een verhaal. Wie moet je hebben? Dat laatste zeg ik bewust een beetje lomp (in plaats van 'wie je moet benaderen'), want het is in zekere zin gewoonweg er bovenop duiken. De 'nationale' mensen (Radio 2, Q-music, 3FM dj's, mensen van OOR, etc.) zijn lastig te benaderen, want je bent één van de velen die ze stalkt. Dus eerst op kleiner niveau: lokale 3voor12 mensen. Vind uit hoe ze heten en wat ze mooi vinden [heel verstandig, zoals ik eerder hier uitlegde, red.]. Diegene die bij je muziek passen: op je lijst zetten, maar ook meteen mailen als er iets is (optreden, etc). Zo heb je kans dat ze komen kijken als je in de buurt speelt, of je cd recenseren. Geldt ook voor lokale kranten: vind de naam van de muziekredacteur (of, als het erg lokaal is, de hoofdredacteur), zodat ze je aandacht schenken. Lokale dj's: idem. Als iets uit de buurt komt, is het voor jou én voor hen interessant.' Klopt als een zwerende vinger, Coen! Je zou bijna zeggen dat je hier vaker kwam... ;-)

Een videoclip?
'Lijkt overbodig nu TMF en MTV dood zijn, maar zie het als een visitekaartje voor je band en muziek. In mijn geval: liefde, jongen, meisje, herfst, Amerikaanse 'feel'. En er zijn genoeg mensen die een videoclip oppikken. Maak een making of. Simpel en leuk voor (nieuwe) fans.



Maak iets aparts van je releaseparty. Bij onze release traden we niet alleen op, we lieten comedian Rob Scheepers de avond hosten (die aftrapte met een 10 minuten-roast van mij...), hadden een #hashtag waar mensen hun meningen over de nummers konden tweeten (waarvan de leukste werden voorgelezen en de allerleukste een gratis cd + poster kreeg) en we lieten iemand alle bezoekers op de foto zetten, zodat we de foto's op Facebook konden plaatsen en iedereen konden taggen (dan krijgen ze een melding, dus is de kans dat ze het album downloaden groter). Ook hier: een goed verhaal werkt.' En levert blijkbaar weer nieuw materiaal en nieuwe kansen voor promotie en aandacht op. Zelf gecreëerd.

En dan?
'Dan is het tijd voor het grote geschut. Volgende stap: de radio. En dat doe je door pluggers te benaderen. Die zijn er niet zo heel veel in Nederland, maar via-via kreeg ik een lijstje van pluggers die goed staan aangeschreven:
Omdat ik geen idee heb waar ik moest beginnen, begon ik bovenaan. Bij de derde had ik prijs:
Erik Timmerman (aka ET) vond de single gaaf en wilde 'em wel pluggen. Wat dan volgt is snel-snel 100 singeltjes maken (ja, ja, cd-singletjes!), zodat hij er mee rond kan gaan in Hilversum e.o. Ook: de single op iTunes. Was ik niet helemaal blij mee, want ik geef het album gratis weg. Maar mensen uit 'het wereldje' kijken naar de iTunes statistieken, dus je moet wel.' Gratis? Voor niks?! Daarom:



Tot slot
'Een plugger heeft me verder geholpen dan wie dan ook. Sander de Heer draaide 'This Better Be For Real' een maand lang als laatste nummer van zijn ochtendshow. Hans Schiffers: idem. Mensen achter de schermen pikken 'm dan ook op, en zo kregen we uitnodigingen om te spelen op Serious Request 2011, Radio 2 (Music Matters en binnenkort TROS Muziekcafé) en 3FM. Het balletje begint dus te rollen. Onze tweede single Suzannah (inclusief videoclip) is net uitgebracht, en wordt ook goed ontvangen. Duimen dus!'

Ik duim met je mee, Coen.

Om 11u een ingelaste Perfect: A Tribute to MCA, Perfect Beastie Boys.

1 opmerking:

MiRco zei

Ook leuk.... ik heb bij mijn single in 2011 een kleine popkwizz toegevoegd. In een klein boekje (gewoon laten maken bij de HEMA).