Hoe je als muzikant in een razendsnel veranderende muziekindustrie je eigen boontjes dopt.
Niels Aalberts deelt zijn ervaringen, tips, trucs & adviezen, nodigt anderen uit dat ook te doen en vermijdt iedere schijn van objectiviteit. Daarvoor ga je maar naar www.ehpo.net. Daar lees je ook waar Niels al die praatjes over muziek, internet, social media, marketing, management, uitgeven en ondernemen vandaan haalt.
Gefeliciteerd met deze prestatie! Waar ik nou naar benieuwd ben: hoe is de verhouding cd verkoop / betaalde download / gratis download? En waar zijn de cd's het meest verkocht: online, bij de platenzaak, of bij concerten? Hier kan je een mooie moderne 'case' van maken denk ik.
@Paul De exacte verhoudingen weet ik niet nauwkeurig nog. Gratis downloads heb ik uiteraard geen idee van (daarom zijn ze gratis ;-), betaalde albumdownloads is zo'n 7-8% + relatief veel losse "Sorry"-tracks bij iTunes (dat is namelijk een Hit :-). Dit zijn vrij standaard verhoudingen, meen ik.
De meeste CD's hebben we verkocht bij de reguliere handel, slechts een klein deel online en bij shows. Ik schat max. 3-4%. Daarbij zie ik Bol.com, voor veel maatschappijen inmiddels de grootste afnemer, als reguliere handel en niet als online. Het gaat immers om het versturen van CD's, geen digitale bestanden.
3 opmerkingen:
Hey Niels! Ik las het goede nieuws al op 3voor12, maar bij deze van harte gefeliciteerd!
Gefeliciteerd met deze prestatie!
Waar ik nou naar benieuwd ben: hoe is de verhouding cd verkoop / betaalde download / gratis download?
En waar zijn de cd's het meest verkocht: online, bij de platenzaak, of bij concerten? Hier kan je een mooie moderne 'case' van maken denk ik.
@Paul De exacte verhoudingen weet ik niet nauwkeurig nog. Gratis downloads heb ik uiteraard geen idee van (daarom zijn ze gratis ;-), betaalde albumdownloads is zo'n 7-8% + relatief veel losse "Sorry"-tracks bij iTunes (dat is namelijk een Hit :-). Dit zijn vrij standaard verhoudingen, meen ik.
De meeste CD's hebben we verkocht bij de reguliere handel, slechts een klein deel online en bij shows. Ik schat max. 3-4%. Daarbij zie ik Bol.com, voor veel maatschappijen inmiddels de grootste afnemer, als reguliere handel en niet als online. Het gaat immers om het versturen van CD's, geen digitale bestanden.
Een reactie posten