Hoe je als muzikant in een razendsnel veranderende muziekindustrie je eigen boontjes dopt.
Niels Aalberts deelt zijn ervaringen, tips, trucs & adviezen, nodigt anderen uit dat ook te doen en vermijdt iedere schijn van objectiviteit. Daarvoor ga je maar naar www.ehpo.net. Daar lees je ook waar Niels al die praatjes over muziek, internet, social media, marketing, management, uitgeven en ondernemen vandaan haalt.
wonderlijk! en trent reznor was het niet eens met pay-what-you-want op Bandcamp toch?
het is misschien ook een beetje afhankelijk van wat voor publiek je hebt. kan me niet voorstellen dat OSL fans liever 10 euro betalen dan 1! maar op zich het proberen waard.
inderdaad een mooi en dapper concept, maar ik vraag me wel af hoe lang dit blijft werken. Zeker wanneer de fans echt tot zich door laten dringen wat er gebeurd.
Inderdaad een dapper idee. Wel mooi om te zien dat mensen ze (welke motieven ze dan ook hebben) in ieder geval niet afschepen met een lullige 1,50 euro ofzo.
Ik kan me voorstellen dat dit beter werkt bij een ouder publiek (zoals bij ons dat van Moke) dan bij het OSL publiek. Maar het gaat er ook om hoe je het brengt. Zie het bewuste artikel: http://sivers.org/livecd
Er heeft niemand minder betaald als 5 euro. Dat komt ook omdat we gezegd hebben dat je een gratis CD zou krijgen als je met goede argumenten komt.
Waar: een deel van het succes is ongetwijfeld te danken aan het verrassing-effect.
@Bram: kun je uitleggen wat je bedoelt met: "Zeker wanneer de fans echt tot zich door laten dringen wat er gebeurd."?
Zeer interessant! Had eigenlijk verwacht dat dit in Nederland helemaal niet zou werken. Valt weer mee dan! :)
Gaan jullie dit nog vaker doen? Ben erg benieuwd naar de lange termijn, namelijk. Als 'pay what you want' straks niet meer nieuw is voor de fans, blijft de omzet dan hoog... of zakt ze weer terug naar het oude niveau?
@SIS Na het artikel te hebben gelezen begreep ik niet zo goed waarom je van mensen een argumentatie verwacht als ze niets voor een cd willen betalen. Betekent dat dat er dan toch een ondergrens is?
Verder lijkt het me dat je wel enigszins vast zit aan dit concept als je er mee begint. Het lijkt me niet echt eerlijk fans de ene keer wel een vaste prijs te vragen en de andere keer niet. Hoe zien jullie dit?
@Martijn: Er is geen ondergrens. We zeggen dat we er veel tijd en geld ingestopt hebben. Daarvoor vragen we een waardering naar keuze. In geld of argumentatie. We delen geen CD's uit, we willen wel dat iedereen een CD van ons wil daadwerkelijk met een CD naar huis gaat.
Ik begrijp niet waarom we aan dit concept vast zouden zitten. Albert Heijn zit toch ook niet vast aan een lage prijs na een aanbieding?
Dat is natuurlijk ook zo, maar ik kan me voorstellen dat de hiermee verworven publiciteit nieuwe bezoekers naar jullie shows trekt en dat die wellicht vreemd opkijken als er dan een vaste prijs wordt gehanteerd.
Mijn eerste ervaring is in ieder geval positief. Heb het eerder deze maand geprobeerd na een optreden en naast dat we 10 demo's verkochten (jaja, nieuw record) werd er ook melding van gemaakt in een recensie:
11 opmerkingen:
wonderlijk! en trent reznor was het niet eens met pay-what-you-want op Bandcamp toch?
het is misschien ook een beetje afhankelijk van wat voor publiek je hebt. kan me niet voorstellen dat OSL fans liever 10 euro betalen dan 1! maar op zich het proberen waard.
magnatune label is er groot mee geworden. tof dat het voor de heren hierboven ook goed uitpakt
Dapper dat een band dit aandurft en gaaf om te zien dat het werkt... waren er überhaupt mensen die niets tot schandalig weinig betaalden?
inderdaad een mooi en dapper concept, maar ik vraag me wel af hoe lang dit blijft werken. Zeker wanneer de fans echt tot zich door laten dringen wat er gebeurd.
Maar kuddo's! erg gaaf idee!
Inderdaad een dapper idee.
Wel mooi om te zien dat mensen ze (welke motieven ze dan ook hebben) in ieder geval niet afschepen met een lullige 1,50 euro ofzo.
Ik kan me voorstellen dat dit beter werkt bij een ouder publiek (zoals bij ons dat van Moke) dan bij het OSL publiek. Maar het gaat er ook om hoe je het brengt. Zie het bewuste artikel: http://sivers.org/livecd
Er heeft niemand minder betaald als 5 euro. Dat komt ook omdat we gezegd hebben dat je een gratis CD zou krijgen als je met goede argumenten komt.
Waar: een deel van het succes is ongetwijfeld te danken aan het verrassing-effect.
@Bram: kun je uitleggen wat je bedoelt met: "Zeker wanneer de fans echt tot zich door laten dringen wat er gebeurd."?
Zeer interessant! Had eigenlijk verwacht dat dit in Nederland helemaal niet zou werken. Valt weer mee dan! :)
Gaan jullie dit nog vaker doen? Ben erg benieuwd naar de lange termijn, namelijk. Als 'pay what you want' straks niet meer nieuw is voor de fans, blijft de omzet dan hoog... of zakt ze weer terug naar het oude niveau?
@SIS Na het artikel te hebben gelezen begreep ik niet zo goed waarom je van mensen een argumentatie verwacht als ze niets voor een cd willen betalen. Betekent dat dat er dan toch een ondergrens is?
Verder lijkt het me dat je wel enigszins vast zit aan dit concept als je er mee begint. Het lijkt me niet echt eerlijk fans de ene keer wel een vaste prijs te vragen en de andere keer niet. Hoe zien jullie dit?
@Martijn: Er is geen ondergrens. We zeggen dat we er veel tijd en geld ingestopt hebben. Daarvoor vragen we een waardering naar keuze. In geld of argumentatie. We delen geen CD's uit, we willen wel dat iedereen een CD van ons wil daadwerkelijk met een CD naar huis gaat.
Ik begrijp niet waarom we aan dit concept vast zouden zitten. Albert Heijn zit toch ook niet vast aan een lage prijs na een aanbieding?
Dat is natuurlijk ook zo, maar ik kan me voorstellen dat de hiermee verworven publiciteit nieuwe bezoekers naar jullie shows trekt en dat die wellicht vreemd opkijken als er dan een vaste prijs wordt gehanteerd.
Mijn eerste ervaring is in ieder geval positief. Heb het eerder deze maand geprobeerd na een optreden en naast dat we 10 demo's verkochten (jaja, nieuw record) werd er ook melding van gemaakt in een recensie:
http://ashladan.be/reports/delftdoom-10-10-2009
Een reactie posten