- Deze flitsende samenvatting van de revolutie die social media op dit moment veroorzaken stond hier eerder, maar is geüpdate:Wen er maar aan: ze gaan niet weg (via Lykle).
- Seth verwoordt het ondertussen ij-zer-sterk, de wijste les over internet: blijf niet kijken en van een afstand analyseren, just do it! Uit eigen ervaring kan ik zeggen: 200% waar.
- Lily Allens pleidooi tegen piraterij en file sharing vlóóg deze week over de interwebs. Onderaan dit blog staat nog een post van Lily, daarboven de reacties van Tom Chaplin (Keane), Mark Ronson, The Futureheads en anderen. Lily kapt ondertussen met muziek en snapt dat auteursrecht zelf ook niet helemaal. The Daily Swarm vat het gedoe chronologisch samen. Raar. [UPDATE: ook haar blog haalt Lily uit de ether.]
- De omstreden Andrew Keen interviewt een Nederlandse piraat (via Atze):
Beslis zelf wat je hiervan vindt.- Terry McBride is geen kleine jongen bij geen kleine firma. Music Think Tank legt uit waarom hij zijn bands adviseert CD's niet uitsluitend maar soms gratis weg te geven en welke resultaten dat op langere termijn heeft. Uit de mond van zo'n ervaringsdeskundige vind ik dit verhaal heel interessant (via Marcel).
- Meer boeiend leesvoer op Music Think Tank: waarom mag je wel tekst citeren maar muziek niet samplen?
- En hebben we ooit wél betaald voor content (via Bas)?
- Charlatans-zanger Tim Burgess kon niet kiezen: de Nederlandse cultgroep The Minny Pops is het kind van de rekening. Moke en Junkie XL kunnen die weer betalen:
- Interview met de oprichter van Spotify dat een beetje licht schijnt op de toekomst van de muziekindustrie. Die ligt niet in nog meer negativiteit. De
duivelRIAA-baas ziet ondertussen 5 redenen voor optimisme.- Wie een Coldplay-concert bezoekt, krijgt bij het verlaten van het stadion de gratis live-CD Left Right Left Right Left. Tof! Dat kunnen we in Nederland ook, dachten boekingskantoor Agents After All, muziekmaatschappij 8Ball en 3FM. Samen hebben ze een actie opgezet rond optredens van Bertolf en Miss Montreal. Tijdens clubshows, waarbij vijf 3FM Serious Talent-bands (Symon, The Hype, Stud Muffins, Number Nine, Florian Wolff) de supports doen, ontvangen bezoekers een exclusieve CD met 10 liedjes: de grootste hits van het tweetal en hun duet ‘Won't You Let Me Have My Way With You’. Da's vriendelijk en geheel in lijn met Terry McBride's verhaal: soms gratis, soms niet.
- How to sing like Eddie Vedder (via 3VOOR12).
- Coole album-teaser op YouTube van John Coffey:
22 oktober a.s. presenteren ze hun album in EKKO (nieuwe site!), volgende week vertellen ze hier hoe ze het allemaal aanpakken.- Vorige week vertelde ik wat singer/songwriter Corjan de Raaf in z'n uppie voor elkaar kreeg. Zijn succesverhaal in het buitenland houdt niet op: hij contacteerde producer Zalman King en vroeg hem of hij scènes uit diens cultfilm Siesta (1987) mocht gebruiken voor de video van City of Secrets. King vond het mooi en zei ja. De Raaf brengt dus binnenkort een clip uit met Gabriel Byrne, Jodie Foster, Isabella Rosselini en nog wat fijne namen erin. Met dank aan Patrice Chaplin die geloofde in de song en Zalman's telefoonnummer gaf. 'Nee' heb je, 'ja' kun je krijgen!
- Ook vorige week: paper van Bas, zijn analyse van 5 succesvolle online campagnes rond muziek en artiesten. Mooi vervolgverhaal deze week: waarom is Radioheads In Rainbows-campagne sindsdien niet veel vaker succesvol gekopieerd?
Hoe je als muzikant in een razendsnel veranderende muziekindustrie je eigen boontjes dopt. Niels Aalberts deelt zijn ervaringen, tips, trucs & adviezen, nodigt anderen uit dat ook te doen en vermijdt iedere schijn van objectiviteit. Daarvoor ga je maar naar www.ehpo.net. Daar lees je ook waar Niels al die praatjes over muziek, internet, social media, marketing, management, uitgeven en ondernemen vandaan haalt.
25 september 2009
Wilde ideeën & nieuwe muziek (34)
Een boel filmpjes deze week:
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten