7 juli 2010

Geert Veneklaas doet het zo

Geert Veneklaas lanceerde vorige maand tensongs, een project gebaseerd op 10 songs waaraan iedereen mag bijdragen: met een foto, video, remix of wat dan ook. Is tensongs een album? Misschien, hoewel alleen online. Maar je zou het evengoed een multimediaal co-creatieproject kunnen noemen. Of zoiets. Lees hoe Geert – na jarenlange muzikale afwezigheid - dankzij het web zijn oude liefde hervond:

"Van eind jaren ’80 tot midden jaren ’90 speelde ik in deze band en een voorloper daarvan. Ondanks deals bij major platenmaatschappijen, een aantal albums en singles, bescheiden hitsucces en een onvergetelijk mooie tijd in het livecircuit gooide ik er in ’96 het bijltje bij neer. Na 8 gedreven jaren kon ik de motivatie niet meer opbrengen. En ook het geld was op. Hoe nu verder?
Zin in een nieuwe band had ik niet direct. M’n noodgedwongen aanvaarde daytime job kostte teveel energie om daarnaast in een ambitieuze band te zitten. Ik geloofde ook niet in half werk; óf ik ging er voor of niet. Daarmee veroordeelde ik mezelf jarenlang tot muzikaal geneuzel op de zolderkamer; ik ben zelf geen songwriter en geen zanger. Een muzikant zonder band dus, zonder songs en zonder podium. Verdwaald in mijn muzikale ambities.

Ondertussen was het Internet volop in ontwikkeling. Daar waar mijn band het ooit moest doen met een persfoto en een bio op de website van de platenmij, ontstonden steeds meer sites over en met muziek, ook van muzikanten zelf. Het kwartje viel niet direct. Ik consumeerde, maar besefte niet dat het web ook míjn platform zou kunnen zijn. Tot ik begin 2008 via
Marco ccMixter.org ontdekte; het bleek mijn muzikale redding.

Zonder er al te diep op in te gaan:
ccMixter is een social music community waarop je zowel ‘kale’ acapella’s als instrumentale samples kunt vinden, er mee aan de slag kunt en je ‘remix’ weer kunt uploaden, die vervolgens door anderen gewaardeerd en becommentarieerd wordt. Alles onder het motto ‘download, sample, cut-up, share’. Precies wat ik nodig had: songs en zangers om mee te werken en een podium om te publiceren en feedback te krijgen.
De afgelopen 2 jaar publiceerde ik 18 tracks op ccMixter. Kort geleden maakte ik daarvan een selectie van 10 songs, net genoeg om een album mee te vullen leek me. Blijkbaar had ik daar op één of andere manier behoefte aan. Maar waarom eigenlijk? Het bronmateriaal laat (vanwege de gebruikte licentie) geen commercieel gebruik toe , dus songs verkopen is geen optie en was sowieso al geen drijfveer. Maar wat was mijn motivatie dan wel? Ten eerste, heel elementair: ik vind het leuk dat anderen (een selectie van) mijn muziek kunnen horen. En ten tweede: waar ik écht blij van word, is als anderen mijn muziek (her)gebruiken voor een video of een remix. En met die laatste gedachte was het tensongs-project geboren.

Tensongs is eigenlijk een heel eenvoudig project: de 10 remixes zoals ik die op ccMixter publiceerde vormen het uitgangspunt. Je kunt ze online beluisteren en/of gratis downloaden. Daarnaast mag iedereen bijdragen aan deze songs; met een foto, een video, een remix, een review of wat dan ook. Op die manier ontstaat een multimediaal album, of hoe je het ook maar noemen wilt. Inmiddels is een leuk aantal bijdragen binnen en weet ik dat er nog een handvol bijdragen in de maak is. Een goed begin, maar nog niet voldoende. Reden genoeg om de komende weken nog flink wat buzz te gaan genereren voor een mooi eindresultaat.

Maar wat bereik ik er nou eigenlijk mee? In de eerste plaats: voldoening. Prachtig om te zien dat anderen belangenloos aan je project wilen bijdragen en er op die manier een mooi geheel ontstaat dat verder gaat dan slechts een online album. In de tweede plaats: noem het exposure, of personal branding. Naast mijn bijdragen aan ccMixter maak ik af en toe muziek in opdracht voor (web)video’s. Tensongs is daarvoor een prima visitekaartje, online portfolio, aanvulling op mijn muzikale CV. Maar het allerbelangrijkste is dat tensongs.nl me bevestigt in de gedachte dat ik met behulp van social media iets moois kan neerzetten. De vele enthousiaste reacties (op
Twitter en offline) smaken naar meer. In die zin is het project voor mij bij voorbaat geslaagd."

Dank voor je enthousiaste bijdrage, Geert. Ik kende ccMixter nog niet, maar uit je verhaal blijkt overduidelijk de meerwaarde voor muzikanten die willen profiteren (en genieten!) van de mogelijkheden van internet, net- en samenwerken. Heel inspirerend en ik hoor graag reacties en goede ervaringen van andere muzikanten. Marco bijvoorbeeld?

2 opmerkingen:

Smoky zei

Zou leuk zijn mocht er een video (clip) variant van komen ...

Hans Mestrum zei

De passie druipt er vanaf Geert. Mooi verhaal. Altijd goed je passie achterna te gaan. En door te delen vermenigvuldig je. Dat is wel duidelijk.
Goed bezig!