26 juli 2010

Hoe L'Oncle Ben toch bleef plakken (column @Guuzbourg)

Op dit blog worden veel tips gegeven hoe je als band de aandacht trekt, hoe je fans aan je bindt en wat fans voor je kunnen doen. Dat laatste merkt de Franse soulartiest Ben L'Oncle Soul inmiddels in Nederland. Daarbij speelde Guuz Hoogaerts een bescheiden rol. Hij ervoer in de praktijk enkele veelvoorkomende EHPO-thema's. Zijn reconstructie, een verkapte Twitter-strip, van the week that was:

19 juli
BNN Today vraagt of ik een alternatieve Top 5 wil samenstellen als tegenwicht voor de nogal bejaarde muziekkeus in Radio Tour de France. Een geintje: Len Doens en Angelique Stein, de muzieksamenstellers van RdTF, hebben dit jaar 4 uitstekende nieuwe Franse liedjes op de playlist gezet, veel meer dan voorheen. Maar ik laat als onbezoldigd promotor van het nouvelle chanson Française (liefst gezucht) zo'n kans natuurlijk niet liggen. Eén van de liedjes in die Top 5 is Soulman van Ben L'Oncle Soul. Deze zwarte Franse zanger (echte naam: Benjamin Duterde) bracht in november 2009 de EP Soul Wash uit met 6 ver-soulde covers, waaronder 7 Nation Army van The White Stripes. Half mei wordt in Frankrijk zijn debuutalbum gereleased. Daarop staat een geremixte versie van zijn 7 Nation Army-cover. Ik pikte het album op tijdens mijn wekelijkse inspectierondje op iTunes France. Helaas, zoals zo vaak met Franse releases kunnen enkel Fransen de CD legaal downloaden. Merdenomdedieu! Franstalige soul, en dan gezongen met zo'n stem! Wil ik NU! Het internet biedt natuurlijk uitkomst. Ik download 't, ga op vakantie en herinner me pas weken later dat ik 't nog moet unzippen.
Redactie, presentatoren en technicus van BNN Today vallen ook als een blok voor Ben. De technicus zegt zelfs dat hij zelden naar Franstalige muziek luistert, maar dit wel heul erg goed vind. Dat verrast me; zo breed maak ik enthousiasme over Franse muziek niet vaak mee. 's Avonds stuur ik een mail naar Roosmarijn Reijmer, muzieksamensteller en 3FM-DJ en vertel over de stemming bij BNN Today. Ik stuur regelmatig muziektips naar DJ's en muzieksamenstellers. Soms wordt mijn enthousiasme gedeeld en wordt er in de nacht of op de vroege zondagochtend inderdaad een Franstalig liedje gedraaid. Toch mooi meegenomen, ik weet dat Franstalige muziek op de Nederlandse radio dezelfde impopulaire status heeft als Duitse rock, Italiaanse pop of Spaanse liedjes. Op Bastille-dag, 14 juli, mag ik een paar van mijn favo Franse soul- en jazzplaatjes laten horen in The Beat op Radio6. Presentator Jaap Brienen kent Ben wel maar valt (net als ik, eerlijk gezegd) nu pas echt voor het album.

20 juli
BNN Today kiest Soulman van Ben L'Oncle Soul tot hun Tourplaat, de eerste keer dat ze dat doen volgens mij. Roosmarijn mailt dat ze de 7 Nation Army cover wel tof vindt. Ik ben me inmiddels een slag in de rondte aan het twitteren over Ben en dat heeft effect. Ook op 2 Facebook-postings wordt gereageerd, onder meer door journalisten. Iemand meldt dat het album vorige week (!) op 5 in de Plato/Concerto verkooplijst stond die de Volkskrant wekelijks afdrukt. Inderdaad is het album in Nederlandse platenzaken en webwinkels verkrijgbaar, maar DJ's en journalisten die Universal Nederland bellen om informatie of promo's (het album is uitgekomen op Motown France) krijgen verbaasde reacties. Nee, plaat en artiest zijn onbekend. Het album is nog altijd niet te koop voor Nederlandse klanten van iTunes. Anton Speijers van Concerto mailt dat zij de CD importeren via Bertus, die dat kan en mag doen omdat Universal Nederland de plaat niet uitbrengt.

21 juli
Radio6-DJ Jaap Brienen en muzieksamensteller Martijn Soetens zijn ook definitief toegetreden tot het Ben L'Oncle Soul-fankamp, Soulman komt op de playlist van The Beat. Opmerkelijk, want zo vaak gebeurt dat niet met een plaat die lastig verkrijgbaar is in Nederland. 's Avonds hoort 3FM-DJ Domien de 7 Nation Army-cover op het terras van het Tilburgse café Studio. Domien is in Tilburg vanwege de kermis. Hij twittert over de cover en krijgt van diverse kanten titel en uitvoerende te horen. Roosmarijn passt het nummer door naar haar collega. Hoe graag 3FM-DJ's nieuwe platen ontdekken blijkt uit deze tweet van Domien. Ook vandaag is zowel de EP als het album van Ben niet te koop in de Nederlandse iTunes winkel, wel wat losse tracks die op compilaties zijn verschenen.

22 juli
Roosmarijn draait 7 Nation Army in de Arbeidsvitaminen. Gevolg: mayhem. Op Twitter valt de een na de ander voor Ben. Iemand neemt het album mee uit Bens thuisland om hier te ontdekken dat 7 Nation Army de 'hit' is. Luuk Ikink, presentator van BNN Today, heeft ook Studio Sport-presentator Jeroen Stomphorst fan gemaakt. Het album verschijnt op de Radio6-luisterpaal. Opvallend, 3VOOR12's Erik Zwennes krijgt eerder die week nog nul op het rekest van Universal Nederland.

23 juli
Universal Nederland reageert eindelijk, met een jolig persbericht:
Dames en heren,
Er mag weer gedanst worden. Ontdekt op de kermis in Tilburg. Of ontdekt op de camping in frankrijk. Of ontdekt via het Avro programma Arbeidsvitaminen op Hilversum 3. Je weet het niet. Hebbie m nognie gehoord? Doe net als
[radiopromotor/plugger van Universal] Harks modern en click met een klik op de mp3 playert! Europese versie van ‘s mans album komt eind augustus. Officiele single release vrijdag 30 juli.


Op iTunes vangen 'Ollanders ook vandaag bot. Op Spotify kunnen Nederlandse abonnees alles van Ben luisteren, behalve 7 Nation Army. Er staat expliciet bij dat zulks verboden is (daar heb ik helaas geen screenshot van, u moet dit even van mij aannemen). Roosmarijn heeft het maar druk met alle fantweets. Jaap Brienen zet Ben L'Oncle Soul in de rubriek Erepodium, een eer die voornamelijk Grote Namen ten deel valt. Inmiddels melden zich de eerste haters en de eerste vaders van het Nederlandse succes.

24 juli
Ome Ben's 7 Nation Army is wederom te horen op 3FM. Soulman wordt gedraaid op Radio2. En op Radio6, waar DJ Jaap Boots van Shouting Boots de CD tot Affengeile Schallplatte bombardeert. Boots heeft 'm bij Concerto gekocht, waar hij werd getriggerd door de vrolijke hoes en de combinatie 'soul' en 'Frankrijk'. Eindelijk kunnen Nederlandse iTunes-klanten zowel het album als de EP downloaden. Maar wacht eens, waarom ontbreekt 7 Nation Army op het album?! Is dit nu die 'Europese versie'? Ook op Spotify maakt 7 Nation Army geen deel uit van het album, maar is het als losse track wel te horen.

Wat hebben we nu geleerd? Of: Het Lefsetz-moment
Wie geabonneerd is op de nieuwsbrief van Bob Lefsetz (kan hier), de goeroe van EHPO, weet dat Oom Bob al een paar dagen schrijft over A&R-managers en grote promotors die hun beklag doen over de (lange) tijd die een plaat of een artiest nodig heeft om een hit te worden. Bob maakt zich daar terecht vrolijk over. De trigger voor mijn blogpost op EHPO is dit bericht van Bob: eindelijk toont iemand eens overduidelijk aan dat hitlijsten niets, maar dan ook niets zeggen over de populariteit van een track. Ultimatechart haalt er ook social media bij om de status van een plaat te meten. En dat maakt nogal verschil.

Een liedje kan ineens enorm aanslaan. Tien jaar geleden kreeg PIAS het niet voor elkaar om dit nummer van Hairy Diamond, dat vele malen per dag op toen nog Radio3 te horen was, op tijd in de winkels te krijgen. Een demo was op de DJ-burelen beland, het enthousiasme was groot maar toen het finished product eenmaal daar was, was het nieuwtje er wel af. In deze digitale tijden moet het zeker voor een major als Universal een koud kunstje zijn om een produkt dat ze al lang in huis hebben eenvoudig verkrijgbaar te maken. Een thema waar Niels vrijwel dagelijks op hamert. Ik zou graag Bill Clinton willen parafraseren: it's the availability, stupid!

Als platenmaatschappij moet je de tenen constant in het water hebben om aan te voelen wat er gebeurt, waar de beweging zit. En dan snel schakelen. Ik begrijp niets van het protectionisme rond 7 Nation Army of de beschikbaarheid van een plaat. En wat zegt het dat een onafhankelijke distributeur als Bertus eerder in de gaten heeft dat er iets aan de hand is met een plaat dan de Nederlandse vertegenwoordiging van een major? Ook gek: Ben L'Oncle Soul heeft een twitteraccount, maar reageert niet op tweets uit België of Nederland. Wie zit dáár eigenlijk te slapen?

Het is ten slotte verheugend om (weer) te merken dat radio-DJ's (en -technici) nog zo hard kunnen vallen voor een nieuwe plaat die, wat taal of genre betreft, niet noodzakelijkerwijs binnen hun comfortzone valt. En die ongeacht verkrijgbaarheid of officiële releasedatum gewoon draaien. En dat luisteraars daar net zo enthousiast over raken en dat met zoveel mogelijk mensen willen delen. Je ziet het steentje binnen en week een (bescheiden) lawine worden. Overigens: muzieksamenstellers en DJ's zijn eenvoudig te bereiken, ik heb geen geheime mailadressen of telefoonnummers. Social media works!

Ben L'Oncle Soul noemde zich aanvankelijk L'Oncle Ben, maar een rijstmerk dat claimt dat haar produkt niet plakt had daar problemen mee. Terecht. Want Ben blijft wel degelijk plakken.

6 opmerkingen:

Unknown zei

Ik heb dit soort verhalen eerder gehoord. Platen die mega clubhits zijn en gewoon niet uitkwamen omdat net iedereen op vakantie was op het bureau van het label

Het blijft bizar om dit te lezen, maar wel een mooie case om te behandelen voor de klas en van te leren.

Werner Schlosser zei

Geweldig dit! Ik draaide het nummer in mei (http://wernerswereld.web-log.nl/mijn_weblog/2010/05/playlist-cart-1.html) in mijn lokale radioprogramma, voor een miniscuul publiek. Blij te merken dat het kwartje ook viel bij mensen met meer bereik.

De claim van vermeende medeverantwoordelijkheid (in mijn tweet) kwam overigens voort uit het feit dat ook ik Domien van het nummer voorzag na zijn oproep vanaf de kermis. Goed te zien dat andere missionarissen er al eerder een 'projectje' van gemaakt hadden, en ook Universal uiteindelijk nog vrij snel inspringt.

Bien fait tout le monde!

Unknown zei

Ben volledig met Werner eens dat Universal Music Nederland in deze relatief snel op de ontstane hype inspringt, zeker in komkommertijd en dus onderbezetting vanwege vakanties. Mijn ervaringen met Franse labels en platenmaatschappijen (waar Ben onder contract staat) is ook dat dat geen Overtoom's zijn (Tuut, tuut, dat is snel!). Het heet niet voor niets 'de Franse slag'... Dat helpt op z'n zachtst gezegd ook niet om een single snel op iTunes en Spotify in Nederland te krijgen.

Kortom, knap! En vooral: HIT!

Guuzbourg zei

Deze column is niet bedoeld als een potje Universal bashen, maar een verslaglegging van de wording van een hit (het moet nog maar blijken of de plaat echt aanslaat, maar 'k heb goede hoop). Wat mij verbaasd is de willekeurige territoriumdrift - sommige Franse platen (op Universal-gelieerde labels, doorgaans) zijn op dag van release wereldwijd of Europabreed verkrijgbaar, anderen niet of veel later. Ik heb er geen lijn in kunnen ontdekken, sterker, ik heb sommige Franse artiesten zelfs moeten vertellen dat hun plaatje enkel voor Franse iTunes-klanten beschikbaar is. Als Bertus het de moeite waard vond om het album te importeren, en de Plato's en Velvets en Bol er brood in zagen om 'm in te kopen, dat mag je toch zeggen dat er 'iets' met die plaat aan de hand is. Al een tijdje. Het protectionistische gedrag (de ene dag niet te luisteren op Spotify, dan weer wel maar niet als onderdeel van het album) is al helemaal een raadsel. Universal heeft veruit de mooiste Franse catalogus, ik hoop dat iemand met enig gezag me kan uitleggen waarom zij de mooiste parels in een kistje stoppen en met enige tegenzin beschikbaar stellen.

Megaman zei

De single slaat al aardig aan: #69 in de Single Top 100. Wat zeer vreemd is dat de Europese versie alleen Engelstalige nummers bevat, een onderschatting van de Franse nummers op zijn album!

Geen bashen van Universal, maar bovenstaande geeft wel weer eens aan dat my-en (vaak) achter de feiten aanlopen. En dat heeft weinig te maken met vakantietijd!

Anoniem zei

Heb de cover nu net voor het eerst gehoord, had dit stuk al een tijd geleden gelezen, maar was echt zwaar teleurgesteld door het nummer. Wat een slappe gemakkelijke nietszeggende cover, zeker nadat Nostalgia 77
http://www.youtube.com/watch?v=fNpidAAMQSo het al ooit op zo'n geweldige manier heeft gedaan!