22 juli 2010

Kensington doet het zo (1)

Het Utrechtse Kensington (@kensingtonband) nam dit jaar hun debuutalbum op en presenteerde dat afgelopen zaterdag in een uitverkochte EKKO. Dat ging ongeveer zo:

"De echte start van Kensington is onze drummerswissel geweest, dik 2 jaar geleden. Met Niles waren we compleet, voelden we dat we potten konden breken en écht in staat tot mooie dingen waren. Tot nu toe heeft dat gevoel ons niet in de steek gelaten. Na het uitbrengen van de Youth-EP in 2008 op het Utrechtse Snowstar Records, van onze vriend, huidige manager en boeker Cedric Muyres, ging het hard. We werden Serious Talent bij 3FM (airplay!), er kwam interesse van verschillende platenmaatschappijen en we speelden veel, o.a. met The Wombats en Razorlight. Kortom, we werden bevestigd in ons gevoel dat we iets moois aan het bouwen waren.

Na eindeloos veel mailconversaties, telefoontjes en meetings kozen we begin 2009 voor
Bladehammer Music, een nieuwe ambitieuze club mensen uit Amsterdam, geleid door Gerry van der Zwaard en Menno Timmerman. Beiden hebben hun sporen verdiend in de industrie en zijn niet bang om in deze onzekere tijden te investeren in talent. Met de kracht van publisher Sony ATV erachter, partner van Bladehammer en onze muziekuitgever, werkten we langzaam maar zeker naar een debuutplaat toe. Het zakelijke aspect was belangrijk en interessant, maar hoe je het ook wendt of keert draait het maar om 1 ding: Goede Muziek.

We schreven al flink, maar nu ging het gas erop: het uitwerken van songs, de producer- en studiokeuze hadden allen topprioriteit.

We waren er eigenlijk al vrij snel over uit dat we onze debuutplaat niet in Nederland wilden opnemen. Juist níet aan het eind van een sessie naar huis kunnen rijden, weg uit ons kleine wereldje, uit onze comfort zone en gepusht worden door iemand waar we tegenop keken. Na het horen van het debuutalbum van Grammatics, een nieuw project van Owen Brinley (Colour Of Fire), werd snel duidelijk op wie we onze pijlen richtten: James Kenosha. Een jonge maar zeer talentvolle en veelgevraagde producer uit Leeds, geprezen in de UK door bijvoorbeeld NME en Q om eerdergenoemd album en producties voor o.a. Dinosaur Pile-Up en Pulled Apart By Horses." Dat werkte in de praktijk zo:



"Door een MySpace-bericht te sturen werd het eerste contact gelegd. James was meteen enthousiast en 3 mailtjes later hadden we het al inhoudelijk over de songs en over het boeken van zijn ticket naar Amsterdam zodat we konden meeten. Die meeting kwam er en vanaf toen was alles koek en ei."

Spannend verhaal dat nieuwsgierig maakt. Wordt vervolgd dus.

Geen opmerkingen: