27 juli 2010

Hoe L'Oncle Ben toch bleef plakken (2), Universals kijk op de zaak

Gisteren deed Guuz Hoogaerts z'n boeiende relaas over opkomst en geplande release van de aanstekelijke versie van The White Stripes' 7 Nation Army door Franse soulartiest Ben L'Oncle Soul. EHPO past graag hoor & wederhoor toe en vroeg Bens platenmaatschappij Universal Music om een reactie. Managing director Norbert Plantinga (lees dit sterke interview met hem) gaf gehoor aan die oproep. Hij laat zien hoe zijn week eruit zag tijdens deze hype.

Dat Universal betrokken is bij Bens Nederlandse succes moge blijken uit de out-of-office reply van radiopromotor René Harks:

Norbert dan:

woensdag 16 juni
We krijgen een eerste telefoontje over Ben L’Oncle Soul van Ad Zwaga van Plato/Concerto. Of wij dat uitbrengen? We informeren bij onze Franse collega’s. Zij melden ons dat Ben graag een Engelstalig album uit wil brengen in september. We raden Plato/Concerto aan tot die tijd de Franse versie via Bertus te bestellen wat voor alle partijen goedkoper en sneller is. Op die manier kunnen de mensen die gek zijn van Franse muziek en graag als eerste alles in huis hebben (zoals Guuz) toch in Nederland aan een album komen. Bertus heeft er tot en met gisteren tussen de 100 en 200 uitgeleverd aan ondermeer Concerto, Plato en Bol.com.

donderdag 15 juli
Ik en een aantal andere mensen binnen Universal Music Nederland worden door onze collega’s in Frankrijk persoonlijk op de hoogte gesteld van (na Belg Stromae) weer een grote hit uit Frankrijk: 7 Nation Army. Onze labelmanager checkt gelijk vanaf wanneer deze in Nederland beschikbaar kan zijn.

maandag 19 juli
Erik Zwennes van 3VOOR12 mailt naar onze perspromotor of hij het album van Ben L’Oncle Soul op de Luisterpaal mag zetten. De promotieafdeling is dan echter nog niet op de hoogte van deze release en wij hebben nog geen antwoord uit Frankrijk.

dinsdag 20 juli
Jaap Brienen van Radio 6 belt René Harks over Ben L’Oncle Soul. René is op dat moment ook nog niet op de hoogte en we hebben nog geen officieel antwoord uit Frankrijk. René bespreekt de interesse met ondermeer de labelmanager die hem bijpraat.

woensdag 21 juli
Harks volgt Domien van 3FM op Twitter en leest zijn Tweet: “DJ op terras draait supervette soulversie van Seven Nation Army. Snel scoren en draaien op #3FM!” en volgt de discussie die daar op volgt met ondermeer Roosmarijn en Guuz. Ondertussen zit ik zelf op het Leidseplein in Amsterdam op een terras met een internationale collega in gesprek over hoe goed de nieuwe single van Ben L’Oncle Soul is. Op dat moment loopt Wilbert Mutsaers van 3FM bij toeval voorbij en vraagt waar we het over hebben. We antwoorden, maar we gaan er verder niet op door.

donderdag 22 juli
We horen Roosmarijn 7 Nation Army draaien in de Arbeidsvitaminen. Gevolg: mayhem inderdaad. ’s Avonds krijgen we het antwoord van Bens management uit Frankrijk dat we ook in Nederland uit kunnen. Wilbert post ’s avonds enthousiast op z'n Facebook en krijgt daar meerdere reacties op:
vrijdag 23 juli
Na de toestemming van de artiest stuurt René 7 Nation Army met een begeleidend (persoonlijk bedoeld) schrijven (dus geen officieel 'persbericht') digitaal uit naar iedereen die hij kent (zie gisteren). Om tijd te winnen wacht hij bewust niet op de officiële ‘plugdagen’ de week daarop. Jaap Brienen van Radio6 belt René of het album op de Radio 6 Luisterpaal mag. René geeft direct toestemming. De snelst haalbare releasedatum in iTunes blijkt (fingers crossed!) vrijdag 30 juli te zijn. De situatie bij Spotify wordt nog uitgezocht in Frankrijk. Vrijdagmiddag wordt 7 Nation Army toegevoegd aan de Radio 6 en 3VOOR12 playlist.

maandag 26 juli
Ik mail Erik Zwennes onze excuses voor de late reactie en geef (een werkdag te laat) akkoord voor de Luisterpaal.

dinsdag 27 juli
Clip afgeleverd bij TMF/MTV.

vrijdag 30 juli
Single + EP “Soul Wash” (zonder tegenslagen) verkrijgbaar bij iTunes Nederland. Franse album “Ben L’Oncle Soul” ook of snel daarna. Op de vraag of alles van Ben L’Oncle Soul vrijdag te beluisteren is op de Nederlandse Spotify hebben we op dit moment nog geen antwoord van het Franse label en Spotify aldaar, maar dat hopen we snel te weten.

Samenvattend:
Universal Music zal nooit proberen muziek tegen te houden. Integendeel. Ons bestaansrecht is (onder (veel) meer) alle muziek van alle artiesten die wij vertegenwoordigen beschikbaar maken voor alle muziekliefhebbers. Hoewel dat steeds gemakkelijker gaat, kunnen we dat niet alleen. Gelukkig hebben we met z’n allen hetzelfde doel: bloggers, journalisten, fysieke en digitale retailers, DJ’s, VJ’s, muzieksamenstellers, concert- en festivalorganisatoren en uiteindelijk vooral de artiesten en muziekliefhebbers zelf.

Guuz refereerde er al aan: “een flop is wees en een hit heeft vele vaders en moeders”. Bij alle muziek zijn achter en voor de schermen heel veel gepassioneerde mensen betrokken die allemaal een belangrijke rol spelen en zonder wie de muziek misschien niet van artiest naar muziekliefhebber komt. Uiteindelijk behoort in onze ogen en oren altijd alle credit naar de artiest te gaan (zoals Stromae of Ben L’Oncle Soul), die ons allemaal weet te verrassen met een liedje dat ons raakt. En ‘het succes’ van 'een goed liedje' (vaak aangeduid met 'hit') is niet te plannen, laat staan te stoppen. Gelukkig maar, zo hoort het te gaan.

Bien cordialement,
Norbert (Universal Music Nederland)

UPDATE. Daar staat-ie:

5 opmerkingen:

roosmarijn zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
roosmarijn zei

Wat n goed en duidelijk verhaal, Norbert!

Als ik een liedje draai op de radio, wil ik graag dat iedereen m binnen redelijke termijn kan krijgen via de 'normale legale' wegen. Anders zit ik feitelijk een potje elitair te zenden voor alleen die mensen die slim zijn met illegaal downloaden of buitenlandse spotify accounts.

Alle complimenten voor het snelle schakelen.

Maar nu komt het echte werk pas. Leuk hoe er nu twee edities op EHPO zijn van hoe een liedje de aandacht trekt, maar ik hoop toch wel dat er over een paar weken een editie kan komen van hoe hoe al die 'vaders en moeders' van Ben L'Oncle Soul hun enthousiasme vol blijven houden, hoe het liedje in de top tien terecht kwam, hoe ie concerten komt geven en kortom een groot succes is. Anders hebben we nu een paar dagen erg druk gedaan over een flop. En das zonde van het liedje. En de artiest.

Aan mij zal het niet liggen. :-)

Guuzbourg zei

Waarmee de mega-hit-verkiezing nog slechts een kwestie van tijd is, he Roos? Heel boeiend, dit kijkje in de keuken. Norbert tikt me en passent (en terecht) op de vingers vanwege enkele aannames die ik natuurlijk best even tevoren had kunnen checken. Niet alleen is helder gemaakt hoe ontwikkelingen rond een liedje kunnen samenvallen en elkaar gaan versterken, maar ook hoe je daar als platenmaatschappij (zelfs een major!) behoorlijk snel op kan reageren. In mijn stuk trek ik die snelheid nog in twijfel, ten onrechte.
Ik blijf het toch raar vinden dat anno nu releases binnen Europa niet op dezelfde dag vallen en er gaten op Spotify en iTunes vallen. Is denk ik niet nodig, promotie kun je op ieder moment oppikken.

Robert de Jong zei

Interessante tegenreactie.

Wel jammer dat je als universal.nl niet meteen toegang hebt tot de collectie van universal.fr, maar dat zal wel met rechten/licenties te maken hebben die in graniet zijn gebeiteld. :)

Marinus zei

Erg leuk stuk!