20 juni 2011

Bloggen: nog steeds #winning

Geïnspireerd door 'Kies je niche, blog je gek' realiseerde ik me vanochtend dat ik dat te weinig hardop zeg. Vaker gaat het over je muziek (da's goed), Twitter, Facebook en andere sociale media (mag minder), terwijl je eigen zender optuigen misschien wel de grootste recente mediarevolutie is. Het bracht mij in elk geval het meest de afgelopen 3 jaar, zo zeer dat ik mijzelf sinds begin dit jaar soms zelfs introduceer als blogger. Veel van wat ik doe, zie of aangeboden krijg, hangt immers direct of indirect samen met EHPO (inclusief knipoog). Ik herken me volledig in wat Henk-Jan schrijft: 'Niemand komt zaken met me doen via Google. Mijn business zit in de mensen die mij kennen. Mensen die me aan het werk hebben gezien, die over me twitteren, die mijn werk en kwaliteiten kennen, mensen die in me geloven.'

Natuurlijk kost dagelijks bloggen veel tijd, laat tastbaar resultaat lang op zich wachten en is niet alle respons positief. Maar kom niet bij me aan dat ik makkelijk praten heb met mijn bereik en aantal volgers. Ook EHPO startte met nul (0) bezoekers:


De eerste lezers waren mijn ouders en mijn broertje (slide #21). En ook toen blogde ik iedere dag. Onderstaande kost bijna 3 jaar, maar met geweldige muziek of andere fantastische content gaat het ongetwijfeld sneller:


Bloggen biedt je de kans een eigen publiek te bereiken op basis van inhoud, kwaliteit, delen, vertrouwen en vooral volhouden. Mooiste van alles is de directe relatie met je publiek, lezers en fans, zonder volledig afhankelijk te zijn van pers, radio, TV, platenmaatschappij, uitgever, management of boeker. Die vraag je erbij als het nodig wordt, op je eigen voorwaarden. Inspiratie nodig? Lees hoe Amanda Hocking het doet. Dat is wat mij betreft het beste nieuws voor iedere creatieve maker in de 21ste eeuw.

6 opmerkingen:

CtrlSPATIE zei

Da's wel een heeeele erge stokfootooo

;-)

Marg zei

Jaaa! Bloggen, inmiddels 12 weken mee bezig, maar ik voel me dan ook helemaal thuis in m'n niche: ik beschrijf alles wat muzikanten meemaken met een psychologisch-wetenschappelijke knipoog. Het is dus GRAM versus universitair docent drs. M.A. van Eenbergen :-) Ik zet alles op www.gramgramgram.com, maar omdat ik daar geen reacties kan laten plaatsen ook, op http://www.facebook.com/#!/pages/GRAM/165321620180441?sk=app_2373072738
En ik moet zeggen: dat gaat tenminste een beetje inhoudelijk verder dan die fucking korte tweets en FB-entries. Ik ben er erg blij mee... Iemand nog tips voor betere reageerbaarheid?

liefhebber zei

bekijk je blog trouw en vind het nog steeds kwalitatief goed wat je doet, Niels. Maar ik zou graag meer frisse, nieuwe invalshoeken / onderwerpen zien. laatste maanden is het meer van hetzeflde. snap dat dit jouw niche is, maar toch...
succes!

Niels Aalberts zei

Goed punt, liefhebber. Doe 'ns een paar suggesties. Twee weten meer dan 1!

liefhebber zei

naast bandjes, misschien ook meer het live gebeuren (podia, boekingsbureaus, festivals, e.d) behandelen. hoe gaan producers vandaag ten dag te werk met de toenemende concurrentie van de digitale-doe-het-zelver.

Niels Aalberts zei

Dank voor de tips. Ga m'n best doen. Volgens mij zojuist een mooie geplaatst, dankzij drummer Bram.