14 juni 2011

Perfect Verhalenvertellers, door @KeesdeKoning

Kees de Koning maakte deze - Spotify-only - Perfect Verhalenvertellers voor je. Een selectie verhalen door merg en been. Over leven, liefde, hebben en houwe. Verhalen die soms gezongen, soms gerapt, soms gehuild worden, maar stuk voor stuk gehoord moeten worden. #Prachtigmooi.

Onder het artwork schrijft Kees ook nog een verhaal bij al die verhalen. Enjoy!

HIER de Spotify-link.
'Mijn favoriete nummers vertellen altijd een verhaal. Het hoeft niet per se een verhaal te zijn met een begin en een einde, maar ze brengen je altijd naar een andere wereld. Nu ik er over nadenk mijn eerste platen waren sowieso al sprookjesplaten. Sneeuwwitje, de Gelaarsde Kat of mijn favoriete hippie sprookje van Ellie & Rikkert, het Oink Beest.

De eerste muziek die ik bewust meemaakte was die van Jaap Fischer; stuk voor stuk verhaaltjes. De hip hop die daarna kwam vertelde ook weer een verhaal van een wereld aan de andere kant van de oceaan. Bij elk nieuw genre wat ik daarna ontdekte was het steeds een verhalend nummer wat mij over de streep trok.

Dankzij de verhalen uit de onderbuik van Johnny Cash werd ik country fan en de Zangeres Zonder Naam bleek bij nadere inspectie Nederlandstalige blues te maken die verhaalde over levens vol kommer en kwel. Als de artiest in kwestie mij kon meenemen naar zijn of haar wereld dan was ik vanaf dat moment verkocht. De verhalen vind je terug in elk muzikale stroming. Het is dan ook de oervorm van de muziek. Of het nu de Griots in Afrika zijn of de Nederlandse marskramers; de eerste muzikanten waren verhalenvertellers. Ook al weet je donders goed dat het allemaal fictie is, je moet ze wel geloven.' - Kees de Koning
P.S. Digimuziek deelt een tip hoe de laatste twee Perfects compleet te maken op Spotify.