Enerverende week voor uitgevers en de boekenbranche, me dunkt:
- Een zeer veelgelezen en sterke serie op EHPO was Caro Emerald doet het zo (5 afleveringen). Haalde niet voor niets mijn boek. Herman plaatst op zijn NLpop-blog een uitgebreide post hoe Caro en haar team Engeland veroveren. In de album Top 10 aldaar, petje-af! Prachtig vervolg, een aanrader.
- Je eigen Top 10 draai je met vrienden, bekenden én onbekenden op Turntable.fm, het nieuwste online speeltje. Een verslavende combinatie van muziek en sociaal netwerk. Maar voor hoe lang nog? Altijd weer die rechten... Zie ook dit schrijnende voorbeeld: $32.000 afkoop voor het (reproduc)eren van een klassieke Miles-Davishoes. Waanzin! DJ Joris Voorn zegt: 'Ik heb een vrij liberale mening over het auteursrecht, helaas denken grote platenmaatschappijen en Buma/Stemra er anders over.' Even verderop: 'De prijs van muziek moet op zijn minst gehalveerd worden.' Ik geef hem gelijk.
- Ook nieuw: Songport. Voor een vast bedrag per release is je muziek beschikbaar op iTunes, Grooveshark en Spotify, behoud je al je rechten, ontvangt 100% van de inkomsten en up-to-date statistieken over je verkopen en streams. Songport ontwikkelt daarnaast promotionele tools die je in staat stellen een groter publiek te bereiken:
- A Facebook acquisition story, uit Nederland! Waar is Facebook nog meer mee bezig? Met muziek natuurlijk, en dus met Spotify schijnt. Ondertussen 'stelen' ze je fans (via Tom): 'The idea that a single company has that much control over your digital existence should be enough to scare anyone.'
- *Nieuwe* muziek: clips van Amon Tobin en onze eigen Nobody Beats The Drum (opnieuw ambachtelijk monnikenwerk), EP van Kleinindustrie, nieuwe tracks van Coldplay (en nog 1), Spain, Radiohead (erg fraai!), DJ-set van Pieter Steijger & Sander Young, Major Lazer remixt Beastie Boys en C-Mon doet hetzelfde met Bombay Show Pig. Die laatste 3 staan op Soundcloud, dat inmiddels 5 miljoen gebruikers heeft, waarvan 4 miljoen er afgelopen jaar (!) bij kwamen (via Tom). Oude muziek dan: 386 (!) originelen die minder bekend zijn dan de cover versies op Spotify, evenals 100 gangsta rap-classics (uiteraard via Saul).
- Over hip hop gesproken: Universal schijnt populaire blogs met muziek en MP3's aan te pakken. Ondertussen wordt door Apple belangstellend geïnformeerd naar het creatieve albumidee van Universal-artiesten Kaiser Chiefs. Lijkt me een compliment!
- No Ninja Am I doet het liever zelf, vertelt over 'gratis' (op 1.55 min.) en thuis opnemen op Culture In Motion:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten