22 juni 2011

Regel een endorsement in 7 stappen (door @BramOSL)

Omdat Bram de Wijs redelijk goed in de drum- en kledingendorsements zit, krijgt hij regelmatig de vraag: 'Hoe regel je dat?' Zijn tips:

1. Onderschat je zelf niet
'Natuurlijk geldt over het algemeen: hoe bekender je band, hoe makkelijker je een deal regelt. Maar ook als je niet iedere week bij DWDD speelt en je clip niet op de playlist van MTV staat, kan je toch interessant zijn voor een endorser. Als je veel optreedt bijvoorbeeld, of goedbekeken video's op YouTube hebt. Verzamel relevante info (followers op Twitter, abonnees op YouTube, tourdata, info over airplay, recensies) en stuur een mail met een goed verhaal.'

2. Overschat jezelf niet
'Met zo'n goed verhaal kun je op z'n minst een korting regelen. Maar ga er niet vanuit dat je als beginnende band een compleet drumstel en 3 gitaarversterkers mag uitzoeken. Doe een realistisch voorstel voor een deal die past bij je 'status'. Een kortingdeal kun je altijd uitbouwen naar meer korting en later naar gratis spullen. Pas als je stadions vult krijg je een bak geld toe om op een bepaald merk te spelen of in bepaalde kleren rond te lopen. Soms kun je beter nog even wachten tot je band iets bekender is, zodat je een voordeliger deal kunt sluiten. Dit geldt overigens voor alle contracten die je in je muzikantenbestaan tekent!'
3. Benader de juiste mensen
Wie moet je bellen of mailen voor een deal met Zildjian bekkens? Bram: 'Niet de directeur. Op de website van Zildjian vind je misschien een adres van de persoon die over endorsements of sales gaat. Handiger is het om te zoeken naar de Nederlandse (of desnoods Europese) importeur van Zildjian. Uiteindelijk gaat een endorsement niet alleen over gratis spullen, maar ook over service en ondersteuning. Zo kan ik bij Fentex, de importeur van Ludwig, altijd terecht voor onderdelen en reparaties, maar ook toen ik een Beatles-kit wilde lenen voor de clip, of als ik 28 floortoms wil lenen als we ooit Pinkpop mogen afsluiten. Veel bedrijven importeren meerdere merken, wat natuurlijk helemaal praktisch is. Bovendien is het wat makkelijker communiceren in het Nederlands, kun je op bezoek gaan en de spullen ter plekke testen. Een goede importeur houdt de muziekscene in zijn land ook een beetje in de gaten, dus als het ergens op begint te lijken met je band, heeft hij vaak al eens van je gehoord. De meeste kledingmerken hebben een Nederlands kantoor. Als het met de importeur niet lukt, is ook de lokale muziekwinkel een goede mogelijkheid om wat korting te krijgen om zaken als snaren, plectrums en stokken, en misschien een gitaar. Zeker als je veel in je eigen regio speelt, kan juist die lokale reclame interessant zijn voor een winkel.'

4. Kies het juiste merk
'Kies een merk waar je iets mee hebt. Voor de hand ligt iets waar je al op speelt of waar je goede verhalen over hebt gehoord. Het helpt als je oprecht enthousiast kunt vertellen waarom je uitgerekend dát wil bespelen. Dat geldt voor kleding nog sterker: iedereen ziet het als je rondloopt in een broek die niet lekker zit. Als je deal eenmaal rond is, zul je ook een beetje reclame moeten maken, dus kies voor iets wat je te gek vindt.

Je zult zien dat kleinere of onbekendere merken eerder geneigd zijn je te helpen. Omdat het merk aan z'n naamsbekendheid wil werken of z'n imago wil verbeteren bijvoorbeeld. Zo had ik voor stokken eerder succes bij Pro-Mark dan bij Vic Firth en voor vellen eerder bij Aquarian dan bij Remo. Kwalitatief geen verschil, maar een grote naam heeft nu eenmaal minder reclame nodig. Merken als Converse, Fred Perry, Jack Daniels en Ludwig staan erom bekend dat ze graag iets betekenen in de rockmuziek, maar dat maakt het vaak moeilijker om een scherpe deal met ze te regelen. Soms lukt dat juist beter met een obscuur merk dat nog niks doet met endorsements. Zo regelde Roderick een enorme korting op zijn stagepiano, omdat Kawai er eigenlijk nooit aan gedacht had zoiets in Nederland te doen. Rockmuziek zegt u? Met piano? Nouja!'

5. Kies de juiste spullen
'Toen ik met Only Seven Left meer en meer ging spelen, merkte ik dat als eerste aan m'n stokken en vellen. En vanwege het eindeloze gesjouw met trommels, waren stevige koffers ook steeds harder nodig. Dat waren dus de eerste dingen die ik wilde regelen. Ik had op dat moment nog een prima drumstel, en wist bovendien nog niet precies wat ik wilde bespelen. Opnieuw: kies pas voor een merk als je er helemaal achter kunt staan. En realiseer je dat het voor alle partijen handig is als je elkaar een paar jaar trouw blijft, dus beslis niet overhaast. Draag je nooit polo's? Stap niet naar Fred Perry toe. Ga je een tour langs alle kroegen van Nederland doen? Ga niet voor een vleugel. Is je sound afhankelijk van een Telecaster? Nou ja, je snapt 'm...'

6. Bedenk wat je terug kunt doen
'Verplaats je voordat je een mail stuurt in de schoenen van je toekomstige endorser. Hij moet geld verdienen, instrumenten verkopen en bouwen aan een goede naam en reputatie. Hij moet endorsements kunnen verantwoorden aan zijn baas in Amerika, Duitsland of Engeland. 'What's in it for me?' vraagt hij zich constant af. Probeer daar antwoord op te geven, waarbij je kan denken aan vermelding in het cd-boekje, duidelijk in beeld bij videoclips en tv-optredens, interviews in muzikantenbladen, een link op je website. Maar film bijvoorbeeld ook je bezoekje aan het magazijn, vertel je volgers op Twitter over toffe nieuwe spullen en post een foto op Facebook met je nieuwe kleren. Het merkje op je snaren of drumstokken zal niet zo duidelijk te zien zijn tijdens optredens, dus wees niet te beroerd een keer te figureren in een advertentie van je endorser. Of stel voor dat je een Ernie Ball presents…-clinic geeft op de muziekschool in de buurt.

Reclame hoeft niet vervelend of opdringerig te zijn als je ergens leuk over kan vertellen. Probeer je favoriete merk ervan te overtuigen dat één slim gekozen endorsement meer kan opleveren dan honderd advertenties. Waarom vind je als gitarist Orange zo tof? Omdat je er bands mee ziet optreden die je cool vindt. Waarom wilden alle drummers ineens op Orange County spelen? Omdat Travis Barker iedere maand een andere OCD kit had. Dát is pas effectieve reclame. Het allerbeste is natuurlijk als je publiek profiteert van jouw deal. Zo heb ik voor in-ears een deal met Variphone. De korting en de service is voor mij, maar we geven ook iedere maand een setje op maat gemaakte gehoorbeschermers weg via Twitter. Zo bouwt het merk aan een nog bredere bekendheid, en is reclame zelfs leuk!'


7. Hou je endorser op de hoogte
'Heel belangrijk als je deal eenmaal rond is: laat je endorser nog vaker dan je ouders weten hoe het gaat met je band. Stuur het resultaat van een fotoshoot, scans van een artikel in Gitarist, een linkje naar je nieuwe videoclip. Laat het weten als je in de buurt moet optreden of als je op tv komt. Vertel wat je plannen zijn voor het komende seizoen en hoeveel kaartjes je hebt verkocht voor je laatste tour. Als het goed gaat met je band is dat niet alleen handig voor je endorser om mee te pronken, het is ook voor jou een kans om je deal te verbeteren.'

Ontzettend bedankt, Bram. Aanvullingen, ervaringen en tips zijn natuurlijk van harte welkom.

3 opmerkingen:

John Schilder zei

Goed stuk Bram!

Mvg
John Schilder, drummer

Martijn zei

Goed stuk zeg! Slim geregeld!

David zei

Verfrissende ideeën!