16 juni 2011

Reinard doet het zo

'Wannneer je tijdens de EHPO-dag in de zaal zit als je bandnaam in Niels' presentatie verschijnt [slide #47/48], ga je op het puntje van je stoel zitten', aldus bassist Bart Heesen. 'In plaats van de gehoopte lovende woorden, legde hij de vinger op de zere plek. Bij het op orde maken van onze site en promotie waren we het allerbelangrijkste vergeten: de muziek!'

Hoewel het even slikken was, leidde mijn opmerking tot een andere manier van werken voor Reinard: 'Nog tijdens de EHPO-dag hebben we een afwezig bandlid gevraagd een Soundcloud-account aan te maken en deze te koppelen aan onze site, zodat de mensen die tijdens de EHPO-dag ons promopakket ontvingen ook konden luisteren naar de muziek. Natuurlijk, de opnames waren (en zijn) niet helemaal klaar, maar ze geven wel een beeld van onze muziek.' Gelukkig had Barts band veel andere dingen wél voor elkaar. In dit artikel delen ze hun ervaringen met het opnemen van een low-budget clip, een afspraak die we maakten op de EHPO-dag.
Eerst een introductie van de band. Bart: 'Onze muziek valt het best te omschrijven als eigenwijze Nederpop met een vleugje dance. Eind 2010 zijn we als band een nieuwe weg ingeslagen met een extra, vijfde bandlid. De beats krijgen hierdoor een nadrukkelijkere rol. Terwijl Richard in zijn studio de nummers voor onze EP opnam, bereidden wij de clipopnames voor. Met nauwelijks tot geen budget streefden we naar een tof resultaat [net als Roy]. En hoewel we geen ervaring hadden met zo'n productie, waren we ervan overtuigd dat we in onze omgeving (HKU, Rockacademie enz.) mensen konden vinden die mee konden helpen aan de clip.

Peter-Paul’s baas kocht onlangs voor zijn bedrijf camera-apparatuur. We vonden hem bereid 2 dagen met zijn spullen af te reizen naar Limburg. Harm kende via de Rockacademie een actrice en een styliste en Cap werkt bij een geluidsbedrijf, die in het kader van een stageproject hun hal, lichtshow en LED-wall belangeloos ter beschikking stelden. Bart heeft een collega die visagiste is en een vriendin die aardig kan koken. Toen Peter-Paul op het laatste moment met een regisseur op de proppen kwam via de HKU, was het plaatje compleet.

In december en januari hebben werd de kleding doorgepast, de visuals voor de LED-wall gemaakt en een storyboard uitgewerkt. Op 21 en 22 januari jl. was het zover. Hoewel de meeste mensen elkaar vooraf niet kenden, wist iedereen elkaar te vinden en verliepen de opnamen voorspoedig. Na 2 lange opnamedagen en een te korte nacht stond alles erop:'




Bart: 'Zo’n half jaar na de eerste voorbereidingen hebben we de clip officieel uitgebracht. Veel armer zijn we er niet van geworden: €400. Om het maximale uit deze onkosten te halen, hebben we de in de clip gebruikte kubussen hergebruikt in ons promopakketje:'
De komende tijd staat voor Reinard in het teken van promotie. Naast de clip wordt een EP uitgebracht en plant de band een provincietour: 12 shows in even zoveel provincies, elk met een lokale band. Zie Facebook.

3 opmerkingen:

r0m0 zei

Hey! dat zijn die kubussen met die spelfout!

(verassen ipv. verrassen)

Dat vond ik toch wel een behoorlijke afknapper om eerlijk te zijn...

Unknown zei

Eens, viel mij ook al op. Liet het Bart ook weten: als je dit soort dingen doet, moet het 100% goed zijn.

Aan de andere kant: van fouten leer je :-)

Reinard zei

Helemaal met jullie eens! Helaas was het ons niet opgevallen. We gaan het zeker aanpassen.....en meteen nieuwe wikkels drukken.

Zeker weer een leermoment geweest.