8 juni 2011

Roy Santiago doet het zo (3) - een videoclip schieten voor €0

Vorige week liet ik in het slot van deze 7-delige serie, over YouTube, zien dat je met een beetje geduld, tijd en handigheid ontzettend veel zelf kunt doen. En met prima resultaat, zie de live-clip die Jochem voor zijn band monteerde. Roy Santiago en zijn vrienden maken het ook niet moeilijker dan het is: 'Op deze blog vind je regelmatig artikelen waarin Zero Budget Marketing het onderwerp is. Daar zou die jongen eens iets mee mee moeten doen, denk ik weleens... Maar goed. Ook in deze editie van '...doet het zo' bespreek ik hoe je iets moois maakt zonder koortsachtig naar je internetbankierapparaatje te grijpen.

Deze week komt de tweede single van mijn nieuwe album uit: The Sun is in Your Eyes. En bij een single hoort een clip, want dat is gaaf [heerlijk en goudeerlijk argument!]. Clips worden al lang niet meer gemaakt met het doel ze op TV te krijgen. Ik weet dat mijn doelgroep - de mensen die (eventueel) interesse hebben in mijn muziek - geen TMF kijkt [bestaat ook niet meer, beste Roy]. Mijn doelgroep kijkt daarentegen wel heel vaak op Facebook en Twitter. En dat maakt het alleen maar makkelijk om bereikbaar te zijn. Nu hoeft een clip eigenlijk alleen nog maar online te worden gezet en te worden verspreid. En voor dat laatste heb je aanhang nodig. Dus aan die aanhang vraag je netjes of ze dat voor je willen doen.' Zo simpel is het inderdaad.
Roy: 'Mijn clip is geschoten door Mike Nicolaassen. Hij is ook verantwoordelijk voor de foto's op de hoes van mijn album en vertelde dat hij onlangs een camera had gekocht en daar al flink wat ervaring mee had opgedaan. Tijd dus om een clip te schieten met dat ding. We begonnen wat heen en weer te mailen over het idee, waarbij we Xavier vroegen mee te denken over het verhaal. Xavier speelt in het clipje de chauffeur. Na een weekje mailen hebben we in 1 weekend de clip geschoten. Op zaterdag bedachten we het complete verhaal, maakten een storyboard en gingen op pad om foto's te maken van mooie locaties. Oh ja, en we moesten nog figuranten hebben. Alle mensen in de clip hebben we 1 dag van te voren gevraagd om mee te doen, iedereen zei meteen ja. Het is geweldig om zulke gave vrienden te hebben die zich elke keer weer voor dingen laten strikken. Naar optredens komen, elpees financieren, een uur lang met blote voeten in ijskoud water gaan staan voor een clipje (de toetsenist): no problemo.

Op zondag gingen we aan de slag met filmen. Omdat we al wisten wat we nodig hadden aan beeld was het eigenlijk vrij snel gepiept. We hadden goede tijdsafspraken gemaakt met de mensen en ook met onszelf om op streeftijden klaar te zijn met het schieten van bepaalde onderdelen. De grootste klus was dat we met alle instrumenten door die baai moesten sjouwen. De week erop monteerden Mike en Xavier de boel.

Het maken van de clip kostte precies 0 euro. Nou oké, Xavier is er speciaal voor naar de Wibra gegaan om een chauffeursoverhemd te kopen. En natuurlijk een terrasrekening vanwege de wrap party.'

Komt-ie:



En zo ging het er achter de schermen aan toe:



Mooi werk, Roy! Kun jij ook.

6 opmerkingen:

goolio zei

dit is echt zo een peppie en kokkie kwaliteit, een typisch geval van doe het nou aub niet zelf want je kan het niet.....en ook nog eens bevestiging dat DIY vaak zeer onaannemelijke producten oplevert waar ik jeuk van krijg en zeer nostalgisch word naar de tijden dat het allemaal wel klopte (ook al voorgekauwd)of er in elk geval goed uitzag...

Unknown zei

Documentaire-, clip- of filmmaker zeker? En ervan overtuigd dat beeldkwaliteit anno 2011 nog steeds dé doorslaggevende factor is voor muziekclips? Ik meen van niet.

ns zei

Ik denk dat Goolio het meer over de inhoud van het filmpje heeft? Als cameraman/fotograaf kan ik zeggen dat goede beeldkwaliteit tegenwoordig voor iedereen betaalbaar is. Een Canon 5D huur je voor 50 euro per dag. Maar wat mij wel zorgen maakt is hoe de maker van deze film dat gratis kan doen? Ik kan me voorstellen dat je als student dit soort dingen voor je portfolio doet maar daarna houd dat toch een beetje op. Je verziekt zo de markt voor vakbroeders die ervan moeten leven. En kom nu aub niet aanzetten met verhalen dat de gehele av wereld is aan het veranderen" Die is inderdaad aan het veranderen maar dat betekent toch niet dat alles maar gratis kan. Het is net zoiets als mensen die vinden dat je muziek maar gratis moet aanbieden...Bied jij je boek gratis aan Niels?, mag je bij de bakker op zaterdagochtend een zak broodjes gratis gaan ophalen? Ik zie dit nog steeds als een ambacht en daar zit een prijskaartje aan.

Unknown zei

Ik denk niet dat het daarna ophoud, ns. De zon gaat inderdaad voor niks op en filmen (of andere vormen van creatief werk) zijn inderdaad een ambacht waarvoor betaald zou kunnen of moeten worden, maar niet altijd.

Hoe ik daar precies tegenaan kijk, waarom ik filmen iets totaal anders vind dan broodjes bij de bakker of mijn boek gratis weggeven leg ik herhaaldelijk uit op deze blog en elders:

Dit is de actie waarmee uiteindelijk 19 vormgevers bijna 90 illustraties voor mijn boek maakten. Gratis, maar niet voor niets.
Op basis daarvan raakte ik in gesprek met vormgevers die min of meer hetzelfde zeggen als jij hierboven.
Dit is wat mij betreft een prachtig voorbeeld wat die actie opleverde voor eenieder, waar ik met die makers en bezoekers van mijn blog over sprak.
Enkele weken geleden nog ging ik met Kees de Koning (Top Notch) en trompettist Rob van de Wouw in gesprek over (niet) betalen voor muziek. Rob had het over gratis benzine i.p.v. broodjes.
Tot slot had ik hier maandenlang een vaste bezoeker (stalker?) die vroeg waarom ik soms gratis downloads aanbied en mijn boek niet weggeef. Dat waren ellenlange discussies, waarbij deze beste 'Anton' wat mij betreft nauwelijks buiten z'n eigen straatje keek, maar waar ik serieus op inga omdat ik me realiseer dat mijn standpunt toelichting behoeft. Als je het wil nalezen (waarschuwing: 'Anton' valt nogal 'ns in herhaling...) staat het hier.

goolio zei

Ik bedoelde alleen maar dat het mij niet uitmaakt of iets gratis is of juist veel geld kost om te maken. Het gaat er toch om dat het goed moet zijn, anders vinden mensen het algauw niet tof en werkt het alleen maar averechts....
Je kan zelf ook voor noppes een hele album opnemen, maar als de liedjes en de opnamekwaliteit slecht zijn (wat deze video overduidelijk is) dan win je er toch niets mee als artiest. Ik vind het vermoeiend dat door dat hele DIY er zoveel rotzooi is tegenwoordig. Laten we met zn allen preken dat het gaat om de kwaliteit en niet om de kosten! Ik bedoel: is een cameraman die 4 jaar heeft gestudeerd aan de filmacademie dan volledig overbodig? Is iedereen die een 5d kan huren voor 50 euro dan een goed cameraman? Dit zijn toch allemaal zeer terechte argumenten waar niet eens een discussie voor nodig is? En daarbij: waarom worden de clips van bijvoorbeeld Anouk of Kyteman voor tientallen duizenden euros gefinanceerd door de TAX-fonds terwijl het allemaal lekker "gratis"kan?

Unknown zei

Ik hoor wat je zegt, Goolio. Kwaliteit voor alles, helemaal eens.