22 juni 2011

Sounds of The Outland en @H6rald doen het zo - van huiskameropname naar album

Harald Heukers (ook op Twitter): ‘Liedjes online zetten werkt op langere termijn in je voordeel. Bandcamp en Soundcloud zijn perfecte platforms, gecombineerd met en aangejaagd door blogposts. MySpace laat ik buiten beschouwing; teveel spam. Elk nieuw liedje waarover ik redelijk tevreden ben, zelfs als het nog niet helemaal af is, zet ik online. Zo is elk idee dat ik naar buiten breng een contactmoment met volgers en (potentiële) fans van mijn muziek.’ Mooi gesproken.

Ingmar de Vos: ‘Naast optreden is internet voor een artiest, songwriter, producer, DJ of band het belangrijkste middel om muziek naar een groter publiek te brengen. Had Harald zijn muziek niet online staan, dan was onze samenwerking niet tot stand gekomen, simpelweg omdat we ieder aan de andere kant van het land wonen. Voor dit project heb ik mijn bestaande netwerk en omgeving verruild voor de 'cloud' (Skype, Google, mail, Soundcloud en Dropbox). Dit tot de definitieve opname, die plaatsvond in een professionele studio in Groningen.’

Harald: ‘Zoals gezegd: contact met je publiek op internet loont. Zo benaderde Ingmar mij 8 maanden geleden via Soundcloud of ik wilde meewerken aan zijn project.’ Click to enlarge:Ingmar studeerde af aan het Prins Claus Conservatorium in compositie, muziekproductie en sound design voor film, games en andere media. Als een van zijn afstudeerprojecten startte hij in december 2010 het no//Hope-album. Daarbij werkte hij als producer en arrangeur samen met een aantal songwriters en vocalisten. Eén van de doelstellingen was om dit zoveel mogelijk online en via internet te doen, omdat veel muzikanten tegenwoordig een homestudio hebben. Op deze manier kan iedereen op het moment dat hij/zij inspiratie heeft aan het werk en spelen afstand en dure studiotijd geen rol.

Hoe ging dat in z'n werk? Harald laat het zien aan de hand van de song Pressure During Fall: ‘De eerste versie nam ik zondagavond thuis op met mijn Macbook Pro en een Tascam US-144 geluidskaart. Het is geen perfecte versie, maar de strekking was duidelijk, een lied met een kop en een staart:’



Ingmar: ‘Harald stuurde mij zijn eerste thuisopname, waarna ik aan de slag ging in mijn eigen studio. Hier heb ik Haralds zang ingeladen in Pro Tools. Ik maakte diverse opzetjes, gebaseerd op zijn zangmelodie en akkoorden. Die heb ik even laten bezinken, en vervolgens weer naar Harald gestuurd.’ Harald: ‘Het ging hier en daar wringen en er moest een tweede versie komen, met een intro en wat meer contrasten:’



‘Deze versie liet Ingmar een tijdje weken, waarna hij met veel waardevolle muzikale toevoegingen kwam. Het was geen pop/folk song meer, maar iets experimenteels geworden. Ik moest in het begin wat wennen aan de richting, maar het resultaat mag er zijn:’



Ingmar: ‘Vervolgens was het zaak om alles uit te werken en de nieuwe zangopnames van Harald in te laden. Hier startte tevens het arrangeren, uitwerken van alle instrumenten en sounds. Ook nam ik drums en strijkers op in de studio. Hierna besloten Harald en ik af te spreken voor de definitieve zangopnames in Groningen.’

Mooi stap-voor-stap verhaal, Harald en Ingmar. De officiële release van Sounds of the Outland - No // Hope was op 7 juni jl. in de Oosterpoort in Groningen, tegelijk met Ingmars afstuderen. Het complete album en individuele tracks zijn verkrijgbaar bij iTunes, Amazon en eMusic, te beluisteren en te koop op hope-album.com, en te beluisteren op Spotify. Op www.hope-album.com beluister je het album gratis, vind je achtergrondinformatie over alle artiesten en tracks en is het album zowel fysiek als digitaal te bestellen. Enjoy!

2 opmerkingen:

StudioTOB zei

Op zich wel een goed idee om je muziek op het net te zetten voordat het af is. Maar ben je niet bang dat mensen hierdoor afhaken ?

Harald Heukers zei

Jouw fans kunnen afhaken. De doelgroep benader ik in twee groepen. Je hebt de mensen die willen alleen iets van jou weten als het af is. Daar heb je meer de gebruikelijke distributie- en communicatiekanalen voor. Ik gebruik bijvoorbeeld de mailinglijst. Het andere deel van de doelgroep zijn de mensen die wel geïnteresseerd zijn in de ‘halffabricaten’. Ik gebruik daar weer Facebook, Twitter, Youtube en de blogs voor.
Die speldenprikjes zijn goed om continu iets van je te laten horen. Het moet wel relevant zijn natuurlijk.