31 augustus 2011

Perfect Into The @GreatWideOpen 2011 (according to @JWvdPol) - Spotify-only #gwo11 #itgwo

Een traditie is geboren. Wij gaan naar Into The Great Wide Open en Jan-Willem maakt een Perfect Voorpret voor dit briljante festival op wonderschoon Vlieland. Net zo simpel als te gek. Check die bijsluiter van JW én de enige voorkomende uilensoort op het eiland!

HIERRR, Spotify-only btw. En vertrouw je Jan-Willems smaak niet helemaal (bijvoorbeeld omdat hij gek genoeg Michael Kiwanuka overslaat - wat een prachtplaat!)? Probeer dan die van Atze.

Enjoy!'Welkom bij de tweede Perfect ITGWO. Aan mij de eer om voor een tweede keer op rij de perfect ITGWO te schrijven en samen te stellen. Into the Great Wide Open is het festival om even helemaal te ontkomen aan de dagelijkse sleur op het vasteland. Een eiland dat nu voor de derde keer in het teken staat van muziek, film en cultuur. Voor de vaste bezoekers is het een festival om maanden van te voren naar uit te kijken, waarbij de voorpret net zo belangrijk is als het festival zelf. Dit jaar ben ik in plaats van met 3, met 2 generaties aanwezig, maar dat mag de pret niet drukken.

Ik zal hieronder een omschrijving geven van de 20 bands die ik ga proberen te zien in een chronologische volgorde volgens het blokkenschema.

We beginnen natuurlijk op de donderdag. Sinds vorig jaar heeft de organisatie wat leuke verrassingen op de donderdag gepland om alvast in de stemming te komen. Dit jaar zijn dat de twee bands Hanggai en The Kik. Hanngai sla ik over omdat ik deze band niet serieus kan nemen
[sorry, JW?]. Origineel is het wel door de Mongoolse zang, maar toch niks voor mij. Wel leuk is The Kik, een herstart van The Madd, maar dan meer terug naar het Beatles-geluid. Perfect om het festival mee te beginnen.

De eerste dag begint het festival aan het eind van de middag in het bos met Lightning Dust, een zij-project van het Canadese Black Mountain. Licht psychedelische folk die ik voor het eerst hoorde op festival Le Guess Who?
[ook een aanrader!]. Gelijk hierna is op het hoofdpodium Bettie Serveert die voor het 20-jarig bestaan hun klassieke debuut-cd Palomine integraal spelen. De volgende band op mijn lijstje is Pete and the Pirates. Vorig jaar in de Bolder en nu op het hoofdpodium. Een prima plek voor de britpoprockers die dit jaar een prima moeilijke tweede cd hebben uitgebracht. Kurt Vile & The Violators is voor mij een band die bekend is bij naam maar nooit echt is door gedrongen. Ik ga me hier laten verrassen. Laura Marling doet goed mee met haar folkpop, populair in thuisland Engeland en krijgt hier in Nederland al aardig wat aandacht door de media. Het zal vast en zeker een mooi concert gaan worden, vooral om op te warmen voor het aansluitende band Bonobo.De muziek kende ik al wel, maar de band nog niet zo lang. De muziek leent zich erg goed voor commercials en trailers omdat deze meeslepend en dromerig is. Ik krijg al kippenvel bij de gedachte dat ze aan het eind van de dag op het sportveld staan in het donker met een mooie lichtshow. Een waardige afsluiter dus. Hierna is het nog tot in de late uurtjes dansen in de Bolder met huis-dj DJ Quasismodo.



Dag 2 begint vroeg met Alamo Race Track [1 van de beste albums van het jaar] en Onder Invloed-sessies. In de ochtend kan je niet fout gaan. De eerste must see op mijn lijstje is Agnes Obel. Na zoveel positieve verhalen gehoord te hebben over haar optredens op Haldern en Lowlands krijg ik nu de kans om het zelf mee te maken. Mooi, simpel en met een hit op zak wordt het vast genieten. Over hits gesproken, GEM is terug met nieuwe nummers en nieuwe bandleden. Ik volg de band al sinds het begin. Na Tell Me What’s New heeft de band zijn hoogte- en dieptepunten gekend. De nieuwe single belooft een nieuw hoogtepunt te worden. La Pegatina moet voor een feestje gaan zorgen, als er geen zon is die dag, zorgt deze band ervoor dat die gaat schijnen. Lekker dansen in de namiddag vooral voor de volgende band: Kings of Convenience. Iedereen die er vorig jaar was kan zich vast wel het optreden van Whitest Boy Alive herinneren en ik denk zanger Erlend Øye ook nog wel (ik hoop dat het kampvuur dit jaar nog veilig is...). Kings of Convenience maakt mooie dromerige liedjes met lekkere uitschieters. We gaan verder met de indie-rockers van Wild Nothing, een lekker bolderbandje maar meer ook niet denk ik. Verrassender is dat de Jeugd van Tegenwoordig geprogrammeerd staan. Met de derde cd bewijzen ze mee te doen in de muziekwereld maar het blijven kwajongens. Ze hebben een flinke weg afgelegd van Watskeburt naar zomerhit Get Spanish en alleen daarom verdienen ze een bezoekje. Een feestje wordt het sowieso, maar ik denk niet dat iedereen het zal waarderen... dEUS heeft het respect al ruimschoots verdiend. Na het Lowlandsoptreden waar de fans zelf de setlist bepaalden (en dus alleen maar hits), ben ik weer helemaal fan. Aangenaam dat ze nog als laatste toegevoegd zijn aan het programma. Dan is het alweer tijd voor de afsluiter Crystal Fighters, oftewel, voetjes van de vloer. Laat zomerhit Plage je niet misleiden! Mijn toegevoegde nummer is nog rustig vergeleken met de rest van de cd. Bereid je voor op een hippie rush over het veld waar de oudere generatie zo af en toe even naar de bar zal gaan om te klagen over de muziek van tegenwoordig. Ik zeg 'Hate it or love it': Crystal Fighters is er om te verrassen. Vervolgens kun je afkoelen aan de plage met het mooiste meisje dat je ooit hebt gezien. De rest van de nacht vul je met dansmoves in de Bolder of de Oude Stoep.

Moe maar voldaan de laatste dag met o.a. Tune-Yards
[aanrader!] en de geweldige Eefje de Visser. Maar we beginnen met Pien Feith. Deze knopjesfreak maakt lekkere elektronische popmuziek, 'Björk meets Lykke Li of Bat For Lashes en Fever Ray die willen dansen'. Eigenlijk een jaar te laat staan The Villagers op het hoofdpodium. Met heerlijke Britse indiepop, prachtige nummers en een aandoenlijke zanger was dit al eerder de hit van London Calling (2x) en Lowlands 2010. Ik hoop op nieuwe nummers om ervoor te zorgen dat het geen 'ken ik al' gevoel geeft. Na de Villagers is het rennen naar de Bolder voor de beatmaker van de Jeugd Van Tegenwoordig. Als je de beats van de jeugd wel aardig vindt, maar de rest niet, dan is het zeker de moeite om Bastian te bekijken. Funky sexy muziek op de laatste dag. Dan is het alweer tijd voor afsluiter Jiggy by Night: een samenwerking van de hit van vorig jaar (en Lowlands) Jungle by Night met rapper Jiggy Djé. Ik twijfel heel erg of het wat is voor mij omdat ik niets met hiphop heb. Jungle by Night is een aanrader, maar ik twijfel of Jiggy Djé iets toevoegt.

Het belooft weer een mooi festival te worden met goede namen en leuke verrassingen. Nu alleen nog hopen op mooi weer
[ja!], maar de eerste editie heeft bewezen dat je je met storm ook prima kunt vermaken. Ik heb er weer zin. Tot vrijdag!' - Jan-Willem

3 opmerkingen:

Merijn zei

Ik mis toch echt Michael Kiwanuka :-) Verder prima lijst natuurlijk.

Groet!
Merijn

Unknown zei

Zoals ik zei: daar hebben we Atze voor :-)

JWvdPol zei

Michael Kiwanuka is echt langs me heen gegaan :) Youtube link klinkt iig goed!