10 augustus 2011

Your personal Lowlands guide 2011 #LL11 (1) - de vrijdag

Ik ga niet. Heb ze alle 18 meegemaakt, maar dit jaar niet. Voor het eerst. Ik was te laat voor kaarten. En eerlijk gezegd twijfelde ik al een jaar of 3. Tuurlijk maak ik me een beetje kwaad en vind zo op Twitter, Facebook of Marktplaats een kaartje, maar eerlijk gezegd doet de line-up me te weinig om die moeite te nemen. Er staat genoeg moois, maar ik heb veel eerder gezien en geen behoefte aan 54.999 man naast me. De keuze viel dit jaar daarom op Haldern en opnieuw Vlieland (houd ik dat ook 18 jaar vol?): mooie line-up's en 50.000 man minder.

Ja, ik word oud. Des te meer reden om tradities op deze blog in ere te houden (2009, 2010) en te delen wat ik had gedaan als ik komend weekend wél naar Biddinghuizen ging. Dit jaar ook download-, doorstuur-, print- en meeneembaar als Word-document, HIERRR. Films kijk ik thuis, van lachen houd ik niet dus comedy sla ik over. Louter muziek, te beginnen met vrijdag, doorgaans een avond dat er veel boeiends speelt en ik fris en fruitig van hot naar her ren. Luister ondertussen naar Sandemans Rough Guide to Lowlands 2011 mix of een selectie van 41 artiesten en 41 tracks op Spotify door Job de Wit:

Vrijdag 19 augustus
Zou het voor Foster The People net zo beginnen en eindigen als voor de gelijktijdig spelende Wombats? Eén novelty hitje en klaar? In 2008 zou ik voor de laatste hebben gekozen, dit jaar hopen we met z'n allen dat Foster The People het niet bij dat ene Hitje houden en trappen Lowlands 2011 met ze af. UPDATE: Foster The People heeft gecanceld, The Horrors zijn vervanging. Clip.
Aan Fitz & The Tantrums' album heb ik vorig jaar lol beleefd. Toegankelijke neo-soul, die zonder twijfel het eerste feestje in de Grolsch veroorzaakt. Moneygrabber is een bonafide Hit, andere favorieten zijn Breakin' The Chains of Love, Pickin' Up The Pieces, meebrullen met Dear Mr. President en het lekkere zeikerige Tighter. Als ik er was, had ik er Joan as Police Woman voor laten schieten.
Ook Graffiti 6 ruil ik graag voor 1 van de mooiste platen van het jaar: Destroyer, de man die eigenhandig de saxsolo en Christopher Cross weer hip maakt. Prachtig album, jaarlijstjesmateriaal. Geldt voor velen waarschijnlijk ook voor dubstep-hipster James Blake, maar na het lekken heb ik dat album zelden opgezet... Blijft een wereldsingle (zelfs al is het een cover).
Dan: dilemma! Moeilijk kiezen tussen een complete Alpha aan het Sterrenstof, 2-minuten pophelden The Vaccines (hit, Hit, HIt, HIT, HIT!) en zonder twijfel één van de leukste bands van Nederland: wie Jungle by Night nog nooit live zag, mag ze niet missen. Ik zag ze tot groot genoegen diverse malen en zie ze weer met iets spannends op Into The Great Wide Open, kom niet graag in de Alpha, dus het waren waarschijnlijk The Vaccines geworden. Gelukkig hoef ik niet te kiezen dit jaar, UPDATE: ... want The Vaccines zeggen af.
Onmiddellijk een nieuw dilemma: Friendly Fires in Bravo (goeie plaat, hoorbaar van de hand van knoppenkunstenaar Paul Epworth) of Smith Westerns met minimaal drie pophits in Charlie? Die laatste is favoriet en sluit muzikaal naadloos aan bij Miles Kane, even later in India. Hoort allen hoe hij in Paradiso The Beatles' I Want You (She's So Heavy) naar grote hoogte zong met Alex Turner 3 jaar geleden. Paul McCartney in z'n beste jaren.
Daarna zou ik bij Noah & The Whale gaan kijken. Over die plaat hoor en lees ik namelijk ontzettend veel goeds, maar ik heb 'em eerlijk gezegd nog niet beluisterd. Blijkbaar niks geleerd van het feit dat ik vorig jaar om dezelfde reden te lang verstoken bleef van die geweldige Walkmen-plaat... Ik zou het goed hebben gemaakt op Lowlands.
Na al die navelstaar-indie wordt het tijd voor een dansje. Bij Chromeo in Bravo en even later bij The Naked and Famous. Over de show van die laatste in Tivoli hoorde ik geen al te geweldige berichten, dus misschien ook het uitgelezen moment voor een bruine boterham met kaas? Lopen maakt immers hongerig. Daardoor mis ik wel dEUS in Alpha, die hun setlist door jou laten bepalen. Ik zou Hotellounge, Little Arithmetics en Instant Street willen horen.
Ondertussen is het bijna 21 uur. Even een eindspurtje inzetten met White Denim (spannende improvisatie!), Fleet Foxes (meer dan genoeg 'hits', staan ook op Haldern, maar die tweede plaat draai ik eerlijk gezegd nauwelijks...) en helden Arctic Monkeys. Na 2 denderende platen vol daverende singles, een derde die ik nooit draai, is die nieuwe weer erg sterk. Hit! En ze hebben wat goed te maken op Lowlands.
Afdansen zou ik doen bij Paul Kalkbrenner, de jubilerende Lady Aïda (allebei techno) maar waarschijnlijk op de motorzaagbassen en rare fratsen van The Gaslamp Killer. Wel zo leuk.

Maar ja, ik ben er niet komend weekend... Morgen de route voor zaterdag, overmorgen zondag. Leuk als je deze serie deelt op Twitter, Facebook, Hyves, Google+ of je blog! Dat kan met deze link.

2 opmerkingen:

Cedric zei

Die plaat van Noah and the Whale is zeker mooi, maar de platen voor deze misschien nog wel mooier...
Hey, en ik ben er ook niet.

Unknown zei

Ik hoor het al: de goeden blijven thuis :-)