Hoe je als muzikant in een razendsnel veranderende muziekindustrie je eigen boontjes dopt.
Niels Aalberts deelt zijn ervaringen, tips, trucs & adviezen, nodigt anderen uit dat ook te doen en vermijdt iedere schijn van objectiviteit. Daarvoor ga je maar naar www.ehpo.net. Daar lees je ook waar Niels al die praatjes over muziek, internet, social media, marketing, management, uitgeven en ondernemen vandaan haalt.
Lefsetz: 'Is anybody other than the major labels complaining the Internet has made music worse?' BAM! U2's manager is van die struisvogelclub en de reacties op zijn stuk The End of 'Free' is Sweet Music for Artists zijn dan ook veelzeggend: 'Services like Spotify [nog een mooie analyse van Bob] are the future of online music distribution, and yet you try to apply their forward thinking ideas to your backward, uninformed, archaic business model, and downplay their success.' Al die onderzoeken naar negatieve én positieve gevolgen van filesharing prachtig en objectief samengevat en geanalyseerd door Atze. Alweer een paar weken oud (vakantie...), maar echt lezen als je dat nog niet gedaan hebt. Doen!
Over verkopen gesproken: Bandcamp levert je nu een volwaardige en complete online shop! Meindert legt kort en krachtig uit, vooral de voors, tegens en verschillen met andere platforms in de laatste alinea. Eerder vertelde hij mooi hoe je een nummer schrijft: 'Kopiëren, mixen, bewaren, weggooien, theorie, smeorie…' Precies!
Net Brian Leftsetz gelezen. Toch stemt zo'n Spotify voor artiesten niet vrolijk. De labels kunnen er veel marketinginfo uit peuren en hebben zelf natuurlijk aardige deals met Spotify. Betere deals dan DIY-artiesten, die bijvoorbeeld via CD Baby binnenkomen. Er wordt erg weinig aan die laatste groep uitbetaald. Ongetwijfeld gaat Spotify aardig boeren. Waar blijven echter de business modellen waarin ook artiesten die mooie liedjes schrijven en opnemen het grootste deel van de koek overhouden en niet meer met de pet rond hoeven? Het begint er zo langzamerhand op te lijken dat albums en singles niet veel meer zijn dan visitekaartjes... Het geld moet dan maar met gigs verdiend worden. De omgekeerde wereld.
Straks wordt Spotify de Google van de streaming music en dicteren zij de voorwaarden, die nu voor artiesten al niet geweldig zijn. Zij (de grote namen daargelaten) stonden en staan onderaan in de voedselketen.
3 opmerkingen:
Ik ben blij dat je vakantie is afgelopen. :)
Fijn om te horen :-)
Net Brian Leftsetz gelezen. Toch stemt zo'n Spotify voor artiesten niet vrolijk. De labels kunnen er veel marketinginfo uit peuren en hebben zelf natuurlijk aardige deals met Spotify. Betere deals dan DIY-artiesten, die bijvoorbeeld via CD Baby binnenkomen. Er wordt erg weinig aan die laatste groep uitbetaald. Ongetwijfeld gaat Spotify aardig boeren. Waar blijven echter de business modellen waarin ook artiesten die mooie liedjes schrijven en opnemen het grootste deel van de koek overhouden en niet meer met de pet rond hoeven? Het begint er zo langzamerhand op te lijken dat albums en singles niet veel meer zijn dan visitekaartjes... Het geld moet dan maar met gigs verdiend worden. De omgekeerde wereld.
Straks wordt Spotify de Google van de streaming music en dicteren zij de voorwaarden, die nu voor artiesten al niet geweldig zijn. Zij (de grote namen daargelaten) stonden en staan onderaan in de voedselketen.
Een reactie posten