11 augustus 2011

Your personal Lowlands guide 2011 #LL11 (2) - de zaterdag

Gisteren de vrijdag met u doorgenomen, vandaag zaterdag, morgen de zondag. Opnieuw download-, doorstuur-, print- en meeneembaar als Word-document, HIERRR. Links verwijzen naar YouTube en Spotify, luister onder het lezen naar Sandemans Rough Guide to Lowlands 2011 mix of een selectie van 41 artiesten en 41 tracks op Spotify door Job de Wit. Ik ben er zelf niet bij komend weekend, maar dat mag de pret niet drukken:

Zaterdag 20 augustus
Met uitzondering van Dusty ben ik niet zo van de 'vrouwenplaten', maar die van Agnes Obel is prachtig (clip 1, clip 2). Heel bijzonder hoe zo'n minimale plaat (orenschijnlijk alleen piano + zang) zo'n eigen geluid heeft. Daarmee zou ik zonder twijfel zaterdag om 11.30u zijn begonnen in India. Gelukkig was ze ook op Haldern.
Kater weg, dan kunnen we serieus aan de bak. Meteen lastige keuzes: meezingen in Alpha, Eefje de Visser (De Koek is een hele sterke plaat, kijk maar) of voetjes van de vloer bij 's lands trots Palmbomen. Denk dat Eefje gewonnen zou hebben. Het gelijktijdig spelende Junip met José Gonzalez laat ik zonder problemen schieten: dodelijk saai en slaapverwekkend op Motel Mozaïque.
Young The Giant in Grolsch schijnt voor Vampire Weekend liefhebbers te zijn, maar ik vermoed dat ik bij The Deaf in Charlie was gaan kijken. Denk dat die Spike heel goed weet hoe hij hard moet rawken als hij niet in Di-Rect zit, net als DeWolff. Stoer dat ze in de Alpha staan.
Weer even genoeg gitaren gehoord. Moderne soul daarom: Mayer Hawthorne. Want iedereen die ELO covert is mijn vriend. Het is dan alweer half 5 in de Bravo en we dansen vrolijk door met achtereenvolgens Apparat uit Berlijn, Goose uit België (op het sterke openingsnummer na heb ik dat tweede album nauwelijks gedraaid...) en de etnische beats van Omar Souleyman. Kenners zijn enthousiast.

Ik zeg eerlijk: hierna zou ik uitgebreid gaan dineren, zwemmen, naar Walibi gaan, bekertjes verzamelen of verstoppertje spelen. Zaterdag rond etenstijd kan mij eerlijk gezegd weinig boeien: ik laat Flogging Molly, Within Temptation, Selah Sue en een boel anderen rond dat tijdstip graag aan me voorbij gaan en pak het weer op rond 20u in de India met Cage The Elephant. Opnieuw zo'n plaat waar goede berichten over rondzoemen, maar die ik nog niet geluisterd heb. Zie het vast live bij 3VOOR12.
Zaterdagavond blijft wat mij betreft behelpen. Customs, anyone? Een Belgische band die White Lies nadoet, die Editors imiteren, die Interpol naspelen, die Joy Division naäpen? Nee, dank u. Het onvolprezen Elbow heb ik vaak genoeg gezien dus ik was absoluut naar Amon Tobin gaan luisteren én kijken. Spektakel! Wie weet zet-ie z'n Slayer-remix nog even op. Het zou vermoedelijk het hoogtepunt van mijn zaterdag zijn geweest. Wordt het te heftig dan kun je smaakvol en rustiger dansen bij Âme. Ook mooi.
De avond- en nachtprogrammering van Lowlands is al jaren een gemiste kans wat mij betreft en dat lijkt volgende week zaterdag erger dan ooit. Als ik er was geweest zou ik me na Amon stierlijk hebben verveeld, vrees ik. De dj's in de Alpha staan er al 18 jaar, Lowlands rave was 1 keer leuk en al met al onvoldoende om tot 02.00u op de neo-disco van Tom Trago of techno van Speedy J & Chris Liebing te blijven wachten. Het zou de Groovetube zijn geworden denk ik. Altijd goed. Of vroeg naar huis zodat ik de volgende ochtend fris naast me bed stond voor de volle zondagprogrammering.

Daarover morgen. Ik stel het op prijs als je deze serie deelt op Twitter, Facebook, Hyves, Google+ of je blog (link).

1 opmerking:

Belker zei

Mayer Hawthorne die ELO doet. Ge-ni-aal!