- Mooie polemiek: Gijsbert Kamer (de Volkskrant) windt zich op over de gratis Miles Davis CD die afgelopen zaterdag bij NRC zat: in de marketing en het bijbehorende boekje wordt in zijn ogen een loopje genomen met de muziekgeschiedenis. Guuz Hoogaerts vindt het gezeur. In dat laatste stuk staat veel interessants: het laat wat mij betreft zien hoe fans en liefhebbers muziek aanschaffen (daar had ik eerder een vergelijkbare discussie met Kees de Koning (Top Notch) en trompettist Rob van de Wouw over), maar ook dat zowel industrie als consument profiteren van maximale keuzevrijheid. Daarbij vertrouw ik de marktwerking en dus het 'public domain' meer dan 1 rechthebbende...
- Fijn: Buma/Stemra en 538 hebben de strijdbijl (voor even) begraven. Blijft belachelijk dat 538 moeilijk doet over 1 cent (!) per podcast. U weet wel, dat radiostation dat jaarlijks €250.000 van diezelfde Buma/Stemra in eigen zak steekt...
- O heerlijke ironie: Sean Parker, één van de oprichters van Napster, schijnt te bieden op EMI (via Atze).
- Mijn god, door al die platforms, tools, apps en applicaties zie ik door de bomen soms het bos niet meer! Mooie vergelijking tussen Soundcloud, Bandcamp en Official.fm, via 3VOOR12. En het vernieuwde Facebook dan? De gevolgen voor je content en activiteiten. Verhelderende analyse. Erwin heeft er een duidelijke mening over: de diarree die Facebook over ons uitstort. Harm meent dat het meevalt, kijk maar. Zo voorkom je een boel overlast: How to keep Spotify from posting every song you listen to on Facebook.
- Deze blogger meent dat Spotify niet het antwoord is op piraterij en de muziekindustrie zelfs verder het moeras in drukt (via Hans). Jay Frank zegt: It's not Spotify's fault that you make so little money. Ondertussen legt Daniel Ek een verklaring af waarom je verplicht een Facebook-account moet hebben om Spotify daarmee te integreren. Benieuwd hoe lang dat duurt... Facebook hoor je niet klagen: 1 miljoen gebruikers erbij. Wedden dat Ek eerdaags een beetje terugkrabbelt, alsnog wat knopjes op Facebook 'uitzet', maar dan heeft gelukkig wel de halve wereld kennisgemaakt met het gemak van zijn muziekdienst.
- O nee, alle e-books zijn uitgeleend in de bieb! Wat een volstrekte kolder. Over e-books gesproken, ik geloof bijna niet dat dit serieus is: maak de aanschaf moeilijker. Onvoorstelbaar! Lees liever Atze's blogpost nog even of de column van Alexander.
- *Nieuwe* clips van Rats on Rafts, Noel Gallagher (z'n 3e alweer van die nieuwe plaat), 2 nieuwe livetracks van Sigur Rós (dilemma: welke box bestel ik?!) en Lorrainville's laatste liedje wordt binnen 1 dag opgenomen, gemixt, online gezet en uitgebracht. Tof!
- Mooi nieuw tooltje voor muzikanten.
- Justin Timberlake luistert niet naar de schreeuw om zijn terugkeer in muziek, maar speelt doodleuk Neil Bogart (via Job), baas van het beruchte/legendarische Casablanca Records (KISS, Donna Summer, Parliament, Village People) en hoofdrolspeler in het beste hoofdstuk uit klassieker Hit Men. Verplichte kost voor iedereen in de muziekindustrie. Benieuwd naar die film!
- Niet iedereen is even dol op Twitter:
2 opmerkingen:
"Zo voorkom je een boel overlast: How to keep Spotify from posting every song you listen to on Facebook."
Dit is inmiddels alweer achterhaald, Spotify heeft sindskort ook een knop 'private listening', waarmee je voorkomt dat alles op Facebook gepost wordt.
1 cent per podcast voor 538 is natuurlijk helemaal niet het probleem. De arrogantie waarmee Buma zoiets met terugwerkende kracht invoert is het probleem. En het feit dat deze regeling alle kleine podcasts om zeep helpt.
Een reactie posten