In deel 1 en 2 van deze serie vertelde Boudewijn over zijn hun label, deelde zijn mening over torrents en hoe Beep! Beep! met We vs. Death en Mininova de eerste samenwerking aanging. Hoe kwam de recente deal rond The Black Atlantic tot stand? Boudewijn: "Het was ons opgevallen dat de afgelopen maanden af en toe een zg. featured torrent op de frontpage van Mininova stond. Bij navraag bleek dit een nieuw promotiemiddel waarmee Mininova experimenteert. Gezien onze succesvolle samenwerking enkele maanden eerder waren ze bereid onze nieuwste release ook deze frontpage-eer te gunnen. Het resultaat was direct duidelijk: na slechts 4 dagen was het album al meer dan 16.000 keer gedownload!"
Boudewijn herinnert zich een interessante discussie op Lopend Vuur over de samenwerking met Mininova, waarin Beep! Beep! indirect verweten werd andere - BUMA-geregisteerde - artiesten te benadelen: "Ook wij vinden dat de huidige vorm van p2p-distributie van auteursrechtelijk beschermd materiaal – en het verdelen van de daaruit voortkomende inkomsten – nog lang niet ideaal is voor de creatieve eigenaars. Onze samenwerking met Mininova heeft hopelijk wel laten zien dat een goed idee je als label/muzikant weer een stap in de goede richting kan brengen. Persoonlijk vind ik dat Mininova met dergelijke acties laat zien open te staan voor nieuwe initiatieven en bereid is muzikanten te steunen zonder het onderste uit de kan te willen. Sinds april 2009 hebben wij 27,566 albums verspreid via Mininova in 164 verschillende landen en dat is natuurlijk te gek."
Boudewijn is echter ook kritisch en plaatst enkele belangrijke kanttekeningen: "Mininova heeft ongelooflijke bezoekersaantallen [47,1 miljoen unieke bezoeken in juli] dus het is niet zo vreemd dat onze torrent van The Black Atlantic veel gedownload wordt wanneer Mininova deze promoot. Ik verwacht echter dat een zeer groot deel van de downloaders niet het door ons beoogde publiek is en de muziek al snel weer aan de kant zal schuiven. Op zich niet erg, maar het zou interessant zijn te kijken naar mogelijkheden een beter gedefiniëerd publiek te bereiken binnen p2p-gebruikers. Helaas is het in onze webshop niet mogelijk onderscheid te maken tussen orders die via Mininova binnenkomen en 'gewone' orders. Wel kan ik zeggen dat onze artiesten nog altijd veel meer CD's verkopen door op te treden dan door digitale promotie en via onze webshop. Gelukkig maar, zou ik bijna zeggen. Maar elke verkochte CD is mooi meegenomen en wat absoluut leuk is om te zien is dat we orders binnenkrijgen van over de gehele wereld. Ik ben ervan overtuigd dat onze samenwerking met Mininova hieraan heeft bijgedragen."
Door samen te werken met een grote torrentsite heeft Beep! Beep! een hoop positieve publiciteit gekregen, veel nieuwe luisteraars weten te bereiken en extra CD's verkocht. Boudewijn concludeert: "Het is leuk en spannend om dit soort nieuwe manieren van promotie en digitale distributie uit te proberen. Maar de grote voldoening halen we uit het 'echte' beleven. Er is niets zo speciaal als tussen 1.000 mensen naar een band uit eigen stal te kijken. Het realiseren van internationale tours is nog zo'n voorbeeld. Paper Tiger zit anderhalve maand in Canada, The Black Atlantic reist de komende 6 weken door Europa en de UK tour van We vs. Death is ook nagenoeg rond. Op die manier wordt hard werken beloond met onvergetelijke ervaringen!"
Je opmerking over het 'echte' beleven en onvergetelijke ervaringen is herkenbaar, Boudewijn. Mooi gezegd. Dank voor je interessante verhaal, toelichting en alle voorbeelden. Veel succes met jullie label en jullie bands! Morgen deel-zoveel in The Continuing Story of The Gasoline Brothers: een overzicht van alle promotie-resultaten van afgelopen week, uiteindelijk veroorzaakt door 1 Tweet.
3 opmerkingen:
Het aantal plays van The Black Atlantic via Last.FM afgelopen week spreekt ook boekdelen: http://www.last.fm/music/the+black+atlantic
Way to go!
inmiddels zitten we als label alweer op 33650 torrent-downloads.
ook leuk om te zien dat luisteraars de TBA myspace vinden, met een piek van 700 plays per dag.
het is overigens zeker niet 'mijn label', maar 'ons label'. We werken met een hele groep aan dit label.
Dank voor de waardevolle aanvullingen. Indrukwekkend!
@Boudewijn: aangepast.
Een reactie posten