Nick: "Het was begin juni, toen we in het Paardcafé in Den Haag de kwartfinale van De Grote Prijs van Nederland wonnen. Vanaf dat moment stond veel, zo niet alles, in het teken van de Halve Finale. We doen immers mee om te winnen.
Als jonge band houden wij ons vooral bezig met optredens regelen, liedjes uitwerken en urenlang repeteren in onze oefenruimte in Zevenhuizen. Internet? Dat gebruikten we om mail te sturen, privé te Facebooken en zo nu en dan YouTube of Hyves te updaten. Maar iemand fluisterde ons in dat we dit compleet verkeerd aanpakten. In goede bekende Matthijs van der Ven – journalist en initiator van het Onder Invloed project (waarbij we vorig jaar een sessie opnamen en in januari live speelden) – vonden we een gedreven manager. Zijn eerste actie? Hij kreeg ons met slechts één mailtje in het voorprogramma van Blitzen Trapper in de uitverkochte bovenzaal van Paradiso (foto’s hier). Daar konden we, in het bijzijn van Grote Prijs-mensen, mooi de Halve Finale aankondigen, tegenover een paar honderd bezoekers, die onze muziek nog bleken te waarderen ook.
Het bleef niet bij dat voorprogramma. We deden een sessie voor Amsterdam Acoustics met de gitaarleraar van de Belle & Sebastian-gitarist (te zien op YouTube), speelden live op Radio 2 een John Lennon-cover, wonnen de befaamde Zomerterras Concoursen (prijs: €1500, die we uitgeven aan een bandbus) en speelden voor afsluiter Most Unpleasant Men als enige niet-Utrechtse act op festival In Vervoering. Overal waar we kwamen, verspreidden we flyers voor de Halve Finale en de nieuwe website die Matthijs maakte. Plato Utrecht zette onze eerste demo op de toonbank als gratis meeneem-CD, met in elk hoesje een flyer voor de Halve Finale en In Vervoering." Dat laatste vind ik een hele slimme actie: als onbekende band focus je op aandacht en luisteraars, niet op omzet!
Nick vervolgt: "Een persbericht ging eruit, gericht op media die ons al kennen, en lokale bladen. Met wisselend succes. Xnoizz (EO) plaatste het op hun website en het Ridderkerkse huis-aan-huis-blad De Combinatie (oplage: 23.000, lezersdichtheid: 96%) plaatste het stuk inclusief foto, geschoten aan de Utrechtse Nieuwegracht (dat laatste mogen ze in Rotterdam eigenlijk niet lezen ;-). De theorie achter deze gerichte aanpak op lokale media is dat de plaatsingsdrempel extreem laag en het bereik vrij hoog is. Het AD zou leuk zijn, maar de kans dat mensen dat daadwerkelijk lezen en er vervolgens iets mee doen is vrij laag."
Nick vervolgt: "Een persbericht ging eruit, gericht op media die ons al kennen, en lokale bladen. Met wisselend succes. Xnoizz (EO) plaatste het op hun website en het Ridderkerkse huis-aan-huis-blad De Combinatie (oplage: 23.000, lezersdichtheid: 96%) plaatste het stuk inclusief foto, geschoten aan de Utrechtse Nieuwegracht (dat laatste mogen ze in Rotterdam eigenlijk niet lezen ;-). De theorie achter deze gerichte aanpak op lokale media is dat de plaatsingsdrempel extreem laag en het bereik vrij hoog is. Het AD zou leuk zijn, maar de kans dat mensen dat daadwerkelijk lezen en er vervolgens iets mee doen is vrij laag."
Dat heb je goed gezien, Nick: overtuig eerst je nabije omgeving, vrienden, familie, bekenden, lokale en regionale media. Maak daarna vervolgstappen. Morgen vertelt Nick verder over de geschiedenis van zijn band en hoe ze hun zaken op internet regelden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten