16 september 2009

The Gasoline Brothers doen het zo (8) - De kracht van schaarste

Leon introduceer ik niet meer. Hij trapt vandaag af met een disclaimer: "Ik realiseer me dat het verhaal hieronder alleen opgaat als je band een zekere live-reputatie heeft en al een paar treden van de trap heeft genomen. Het is een verhaal dat je niet 1-op-1 kunt doortrekken naar andere bands. Maar wellicht inspireert het om na te denken over hoe je als band je prioriteiten stelt en daar je voordeel mee doet."

Daar gaan we.

"Toen The Gasoline Brothers begin dit jaar het nieuwe album afrondden, was de vraag: wat doen we met optredens? Niemand van de broertjes had zin in een lange, uitputtende tourlijst zoals we die in 2006 hadden. Dat jaar kan ik in positieve zin samenvatten: The Gasoline Brothers in een rollercoaster, hele weekends volgepropt met optredens en de adrenaline gierde door onze lijven. Maar ik heb ook een negatieve variant: laat op pad en héél laat thuis, in weer en wind in- en uitladen, soms spelen voor anderhalve kreupele, chronisch moe, met een duffe kop je (bijna) fulltime baan doen. En dan zwijgen we nog over het feit dat er vrouwen en kinderen in het spel zijn…

Dat moest anders. We spraken met elkaar af dat we maximaal
een optreden of 7’ zouden doen in 2009. In feite besloten we dus live shows van The Gasoline Brothers, in economische termen, ‘schaars’ te maken. Dat was niet een van te voren bedacht masterplan, maar een idee dat uit een zekere noodzaak werd geboren. De noodzaak om onze tijd beter in te delen, maar ook om spelen in een band en spelen voor publiek voor onszelf leuk te houden. Want The Gasoline Brothers is een band die het moet hebben van plezier op het podium [welke muzikant niet?!]. Als het publiek 4 chagrijnige zoutzakken op het podium ziet, is er iets grondig misgegaan. En als laatste punt: we wilden ook ‘nederig’ zijn: zitten mensen in 2009 (nog) wel op ons te wachten? Onze houding: laten we dat eerst maar eens ontdekken…"

Gitarist Mathijs Peeters kwam met een briljant plan, dat The Gasoline Brothers ‘Performing-On-Demand’ doopten: "We laten mensen ‘requests’ sturen. Kort gezegd: als iemand in Haarlem woont, kan diegene een verzoek bij ons indienen om The Gasoline Brothers in Haarlem te laten optreden (wel even e-mail adres achterlaten). Bij voldoende verzoeken uit Haarlem, gaat onze boeker een show in die stad regelen. Daarmee slaan we 2 vliegen in 1 klap: we kunnen per e-mail de ‘indieners’ op de hoogte brengen dat we op een bepaalde datum in Haarlem optreden en het risico voor een zaal is veel kleiner omdat we van te voren al zeker weten dat er een minimum aantal mensen komt opdagen. Het is ook nog eens plezierig voor ons: we weten zeker dat de mensen in de zaal op ons zitten te wachten. Ze hebben er immers moeite voor gedaan.

Een ander leuk bijeffect: hele vriendengroepen dienen tegelijk verzoekjes in. Uiteraard geven we geen garanties, want voor elke stad is een minimum aantal belangstellenden nodig en we moeten er ook nog uit zien te komen met de zaal zelf. Het kan natuurlijk best dat Performing-On-Demand niet aanslaat en dat we straks op 10 oktober in Ekko voor 200 mensen staan en
that’s that. Maar hé, dat risico nemen we graag."

Het Performing-On-Demand-idee is nu slechts in z'n oervorm terug te vinden op blog.gasolinebrothers.nl/tour-dates/: "Daar staat een simpel formuliertje. Op onze nieuwe website (eind deze maand in de lucht) wordt het idee en het indienen van verzoeken wat mooier uitgewerkt. Daar kun je straks ook zien hoeveel aanvragen er al zijn voor een bepaalde stad of regio."

Als altijd: wat zijn de effecten? "Op de eerste plaats treedt – met een beetje hulp van de zomerhype rond The Gasoline Brothers – de wet van de schaarste in werking: omdat we zo weinig optreden en dat ook tegen iedereen vertellen, worden we interessanter voor zalen en evenementen. Dat leidt tot betere aanbiedingen: specialere shows en/of hogere gages. Zelf zijn we ook veel kritischer als er aanvragen van zalen of festivals binnenkomen. Vinden we dit de moeite waard of niet? Je moet ook heel duidelijk 'nee' durven zeggen. In 2006 speelden we 6 keer in thuisstad Utrecht. Da’s teveel. Zelfs hardcore fans komen dan niet meer opdagen. Nu treden we maar 1 keer op in Utrecht (op 10 oktober)."

De moraal van het verhaal:
  • Meer optreden is niet altijd beter, misschien is less zelfs more
  • Stel criteria op voor shows die je wel of juist niet wilt doen, maar wees flexibel
  • Durf ook 'nee' te zeggen
Een relativering tot besluit: "We moeten ook eerlijk zijn: misschien halen The Gasoline Brothers die 7 optredens dit jaar niet eens…" En voor je kritiek levert: lees Leons disclaimer aan het begin nogmaals.

5 opmerkingen:

bram zei

tja nu durf natuurlijk ik geen kritiek meer te geven :P

maar is het eigenlijk niet de bedoeling om zoveel fans te maken dat je overal voor volle zalen speelt, zodat je er veel geld mee verdient, zodat je er geen baan meer bij hoeft te hebben? :)

bram zei

niemand hier wil met me in discussie :(

Joris zei

Ik heb daarentegen wel een kaartje over voor die show in Ekko. Iemand? Heb helaas andere verplichtingen..

Leon zei

Ik wil wel, Bram ;)

Het antwoord: zolang we nog niet in de ideale wereld leven die jij schetst, is dit verhaal voor ons the next best thing :)

Aram zei

Op MySpace en Hyves is dit al uitgewerkt tot een soort van gadget.

Op MySpace kom je het op vele Artist Pages tegen als een "Where Do You Want Us To Play? - VOTE NOW" button en op Hyves is een gadget in gebruik -vormgegeven als kaartje van Nederland- waarop je een positie kunt aangeven (om bijv. samen af te spreken).

- -
Maar, volgens mij zijn er van al die artiesten die zo'n gadget hebben geplaatst op hun website maar een handvol die ook daadwerkelijk Playing-On-Demand toepassen. (Behalve natuurlijk alle bruiloften-en-partijen bands, die niet anders doen).