Ex-studiegenoot Frank vroeg me vorig jaar voor de jury van de Dutch Bloggies (stemmen kan nog steeds - denk aan mij) en wees me op The Next Big Sound. Dat gaat dan hup! in de Wilde Ideeën van afgelopen vrijdag. Ik verzin niks zelf.
De jongens van Stairs To Nowhere (hun album luisteren of gratis downloaden kan hier) zien mijn conversatie met Frank op Twitter en melden The Next Big Sound te gebruiken. Dan wil ik weten hoe dat bevalt, zo gaat dat. Bandlid Benjamin Becker vertelt:
"Hartstikke leuk natuurlijk, zo'n iPhone, maar om alleen op basis daarvan gebombardeerd te worden tot De Nieuwe Media Man voert wat ver. Toch zit ik graag aan dat mooie glimmende ding: bijhouden hoeveel mensen naar Stairs To Nowhere luisteren, comments plaatsen of vrienden worden met fans. Maar al die sites en apps checken is tijdrovend. Bovendien is het gefragmenteerd en niet eenvoudig in 1 overzicht naar je bandleden, manager of label te sturen om ze een idee te geven wat er aan de hand is op Het Wereldwijde Web. Snel en gemakkelijk je site en verschillende platforms updaten kon al via iLike, ArtistData en BandCentral [topsite!], maar in 1 oogopslag alle relevante statistieken bekijken was niet mogelijk. Daar brengt The Next Big Sound (TNBS) verandering in.
TNBS is gebaseerd op het idee dat in de veranderende muziekindustrie succes af te lezen valt aan de hoeveelheid interactie van en met fans. Daarom volgt TNBS sinds juni van dit jaar bijna een half miljoen bands. De resultaten zijn op de site te bekijken en vergelijken in een gelikte maar simpele interface die in duidelijke grafieken en cijfers weergeeft hoeveel bezoekers, luisteraars of commentaren een band kreeg in een bepaalde periode. Maximaal 4 bands kunnen met elkaar worden vergeleken. Per band zijn de gegevens bovendien als RSS-feed verkrijgbaar.
Je kunt je op de site als muziekliefhebber, artiest of 'industry professional' opgeven voor dagelijkse e-mail updates en meer informatie. TNBS biedt vooralsnog geen betaalde diensten en nergens is informatie te vinden over wanneer en of die extra service komt en in welke vorm. De $25.000 die TNBS ontving van investeerders zal ongetwijfeld niet zijn om een non-profit organisatie te blijven. Met een betaalde dienst lost TNBS hopelijk de weinige gebreken op: het ontbreken van YouTube-statistieken (de MTV van onze generatie) en de soms dubieuze criteria voor het meten van 'fans'. Dat is niet iemand die op Last.FM ooit een enkel liedje heeft geluisterd. Desondanks is TNBS in de huidige vorm al een zeer interessante, overzichtelijke en efficiënte manier om een goed overzicht te krijgen van online rumoer rond je band en muziek. En hoewel het wellicht de prijs waard zou zijn, kunnen we voorlopig slechts hopen dat TNBS niet binnenkort $19.99 per maand van onze creditcards afschrijft."
Dank voor het delen van jullie ervaringen, Benjamin. Ik heb Kyteman vast opgegeven. En ontzettend gefeliciteerd met het bereiken van de finale!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten