- Valerius' debuutsingle vond ik leuk en een uitstekende radioplaat, maar van deze deal snap ik geen hol. Denkt zowel Pepsi als Valerius dat we leven in 1984? Dat de moderne muziekliefhebber achterlijk is? Dat met een blikje cola in beeld de fabriek in het weekend open moet blijven, werknemers geen verlof mogen opnemen? Dat een show in Paradiso, volgedouwd met mensen die 2 lipjes hebben gespaard, fans-voor-altijd zijn? Wat een kortzichtige, ouderwetse 1.0-deal die geen van beide partijen iets oplevert! Pepsi haakt aan bij een band zonder imago en fans (da's geen kritiek - dat kost gewoon tijd) en vult de deal schandalig traditioneel in. Valerius vult kunstmatig Paradiso en verkoopt dat beetje geloofwaardigheid voor een neon-logo boven het podium. Hoe het ook kan? Laat Pepsi helpen met iets écht substantieels dat Valerius serieus verder helpt: financier hun debuutalbum of creëer mogelijkheden in het buitenland nadat ze Paradiso op eigen kracht hebben uitverkocht. En etaleer dat subtiel, zonder plat een blikje in beeld en een persbericht op nu.nl en 3FM om het erin te stampen. Bah!
- Over Marco Borsato ben ik herhaaldelijk kritisch geweest, juist over het overdadige marketingsausje dat zijn bedrijf The Entertainment Group over z'n laatste albums en concerten goot. Maar dit is uitermate slecht voor de Nederlandse muziekindustrie en verdient hij niet. Triest. Als Geen Ander is om verschillende redenen een mijlpaal in de Nederlandstalige popgeschiedenis en alleen daarvoor verdienen hij en John Ewbank krediet (no pun intended). Nóg triester zijn de lezersreacties op het bericht in De Krant van Wakker Nederland.
- Genoeg negativiteit. Vooruit kijken, doet ook Bas. In deze .pdf analyseert hij 5 succesvolle albumpromoties: Radiohead’s "In Rainbows", Nine Inch Nails’ "Ghosts I-IV", Groove Armada’s Bacardi-EP, Danger Mouse’ 'lege' CD-R en Mos Defs T-shirt & album. Techdirt.com vat de belangrijkste conclusies samen. Leerzaam.
- Hoe internet jou ziet. Cool (via mevrouw EHPO)!
- Hard! Metallica met Lemmy als frontman:
- Minstens zo hard: Bob pakt MTV's Video Music Awards aan, inclusief de optredende artiesten. Op zoveel manieren is dit weer zó ont-zet-tend waar. De oplettende lezer herkent in wat voor tijdsgewricht we leven als het gaat om de rol van (massa-)media en in het bijzonder media & muziek. Ja, ja, these are crazy times! Ook over marketing van muziek zegt Bob ware dingen: als laatste doen.
- How To Use Twitter for Marketing & PR (via Frank) en How To Sell To A Pirate.
- Lollig: 3VOOR12 is dol op De Staat. En Charlie doet Joni.
- De toekomst van de muziekindustrie: productinnovatie. En voor Universal: YouTube. Sony en EMI dreutelen vrolijk voort.
- Een blogger over het nieuwe business model voor muziek: deel 1, deel 2. Conclusie: oude wijn in nieuwe zakken. "The new music business model isn’t really new. It’s about stripping away everything else and getting back to the root of what music is to begin with: artist communicating with fan." Niks aan toe te voegen.
- Ook oud & nieuw: Pavement weer op tour en opper-Pumpkin Billy gaat 44 nieuwe songs weggeven.
- Daft Punk is gestrikt voor DJ Hero, waar ze oud met nieuw (re)mixen. En over spelletjes gesproken, die Beatles Rockband controller lijkt verdomd echt (via Wilbert):
- Aan de beste gitarist allertijden en zíjn gitaren besteedde ik vorige week al aandacht, deze week interviewt hij Rough Trade-oprichter Geoff Travis. Travis is ook een Held en Johnny Marr kun je niet vaak genoeg horen praten.
- Samen met Morrissey vormde hij de Lennon-McCartney van de jaren '80 en maakte een stapel klassieke singles, albums en dit onbetwiste Meesterwerk. Allemaal uitgebracht op Travis' label. Dat Meesterwerk was al 'ns integraal gecoverd en nu nog een keer. Leuk, via Maarten.
- En als U nu denkt "Kap toch met die kl*te-Smiths van je!", kijk dan in het Museum Of Modern Art:
Ik sta niet alleen! - Ook via Maarten: pay what you like voor Amanda Palmer. Die dame gaat steeds een stap verder met de mogelijkheden van internet en vertrouwen op haar fans. Goedzo!
- Singer/songwriter Corjan de Raaf schreef een liedje voor een Amerikaanse bestseller auteur. Inmiddels zijn ze een tweede song-project, 3.000 plays op Jango en een uitnodiging voor een TV-show met 40 miljoen kijkers verder en is het Mystery-Pop genre uitgevonden. Wat je eraan hebt? Soms bereik je een groter publiek door je slim aan iemand (of iets) te koppelen. Bavaria, Kluun, Lagerfeld, you name it. Maar verlies jezelf en je muziek nooit uit het oog!
Hoe je als muzikant in een razendsnel veranderende muziekindustrie je eigen boontjes dopt. Niels Aalberts deelt zijn ervaringen, tips, trucs & adviezen, nodigt anderen uit dat ook te doen en vermijdt iedere schijn van objectiviteit. Daarvoor ga je maar naar www.ehpo.net. Daar lees je ook waar Niels al die praatjes over muziek, internet, social media, marketing, management, uitgeven en ondernemen vandaan haalt.
18 september 2009
Wilde ideeën & nieuwe muziek (33)
Mag ik even?
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
1 opmerking:
Hoi! Bedankt voor 't bloggen over m'n paper! :-)
Gr,
Bas / @spartz
Een reactie posten