Die opmerking hoor ik met enige regelmaat. Vervang 'Twitter' gerust voor Facebook, YouTube, 'mijn muziek (gratis) online zetten' of zelfs 'mobiel bellen'. Volstrekt begrijpelijk, want de meeste muzikanten doen inderdaad niets liever dan muziek maken of produceren. De rest is bijzaak. Maar succes, fans of je publiek bereiken hangt van meer af dan alleen goede muziek. De afgelopen 60 jaar gaf zo'n beetje iedere 10 jaar een andere bijzaak de doorslag: een moptop, paar veiligheidsspelden, coupe soleil plus oorbellen of een trio producers, een pilletje en een afgeschreven bassynthesizer, 4 andere knappe jongens of een houthakkershemd. Ieder tijdperk, ieder decennium stelt andere eisen aan succesvolle muzikanten. Zingen en muziek maken doet de mens al sinds hij op 2 benen staat, daarmee een gro(o)t(er) publiek bereiken vergt meer dan alleen sterke songs en goed spelen.
Begrijp me niet verkeerd: prima als jij niet meedoet aan al die onzin. Ook dan bestaat de kans dat je ooit van je muziek kunt leven. Ik denk echter dat moderne media je de kans bieden het heft in eigen hand te nemen en het toeval een handje te helpen. En vaak zonder creatieve consessies te doen. Op internet zijn uitgesproken muzikale ideeën eerder een kans dan een obstakel. Dat lijkt me uitstekend nieuws voor iedere creatieve maker! Zonde als je niet dat ene stapje extra zet om je muziek en ideeën bij je publiek te brengen. Wees blij dat het eindelijk over actie gaat in plaats van hoe je haar zit.
Internet en social media zijn de vetkuif van de jaren '00. Iedereen kan het met een beetje creativiteit, lef, oefening, inzet en doorzettingsvermogen. Hoe? Tell 'em, Bob!
1 opmerking:
fijne link weer, thanx
Een reactie posten