13 mei 2009

Promo op EHPO doe je zó (3): J.B. Dazen

Lees hier (onder het kopje ACTIE) hoe het precies zit met deze serie. J.B. Dazen mailde onderstaande en ik heb er met geen vinger aan gezeten. Vooruit, alleen even z'n e-mail adres gelinkt:

J.B. Dazen - 'Home'

Toen de band van de Groningse singer-songwriter J.B. Dazen uit elkaar viel, ging hij niet bij de pakken neerzitten. Integendeel, dezelfde dag nog verzon hij binnen het tijdsbestek van één treinreis een geheel nieuw concept. Even niet meer de perikelen van het bandbestaan, zo dacht hij. Terug naar de basis, terug naar huis. 'Home' is het resultaat.



In het project 'Home' maakt J.B. Dazen thuis liedjes, met huiselijke onderwerpen en instrumenten. Dit betekent dus: geen ingeblikte drums of synthetische orkesten, geen gesimuleerde rockband die toch nèt niet rockt. Maar wel erg fijne luisterliedjes, intiem en organisch.

Het huiselijke van 'Home' komt naar voren in de songteksten, die lijken te gaan over alledaagse dingen als thee drinken, een plaatje draaien of schoonmaken. Maar wie verder luistert hoort een diepere laag. Diezelfde luisteraar hoort ook de ongebruikelijke instrumenten waarop J.B. Dazen zichzelf begeleidt. Naast de conventionele akoestische gitaar en ukulele zijn bijvoorbeeld ook theeglazen en -lepeltjes, plantenspuiten en krassen in platen te horen.

Elk liedje is door de maker voorzien van een 'homemade' videoclip. De singer-songwriter leerde zichzelf speciaal hiervoor het vak van video-editing aan. De eerste clip is zelfs gefilmd met zijn mobiele telefoon, bij gebrek aan beter! Het resultaat is er niet minder om. Bekijk het hier zelf! Als er genoeg liedjes klaar zijn zal het geheel ook op cd/dvd beschikbaar komen. Intussen is het mogelijk J.B. Dazen te boeken voor solo-optredens, of met zijn (inmiddels weer herrezen!) band The Postponers.

Interesse? Mail J.B. Dazen.

Links:
'Home' op YouTube
J.B. Dazen op YouTube
J.B. Dazen op MySpace

Dank voor je bijdrage, Jan. Volgende week dinsdag roep ik hier iets over jouw stuk, een dag eerder heb ik het over Cloudmachine, de post van gisteren. Morgen het verhaal van The Medics, vrijdagmiddag Stairs To Nowhere. In principe zit de week op EHPO dus vol, maar voor leuke inzendingen maak ik in het weekend wellicht nog een uitzondering.

1 opmerking:

Joris zei

Leuk! Ik kreeg wel m'n twijfels bij het verhaal, het olijke paint-huisje etc, maar was blij verrast nadat ik doorgeklikt was naar de Youtube. Wat mij betreft zou ik wat gaan doen aan een logo. Het verhaal over de thuis-opnames hoeft wat mij betreft niet zo op de voorgrond. Dat zie je in youtube snel genoeg. Ik was bang voor iets wat er totaal niet was. Erg vermakelijk.