21 mei 2009

Promo op EHPO doe je zó: The Medics - feedback

Tja, The Medics... Lastig om daar een steekhoudende mening over te roepen alhier, omdat ik weet dat ze trouwe lezers van dit blog zijn. Ze geven het zelf toe. Producer van hun EP is Pim, die hier ook regelmatig wat roept. Kortom: 'ns kritisch kijken of ze hebben opgelet!

Allereerst valt op dat The Medics op een prettig leesbare manier met de deur in huis vallen. Het tempo van de bio sluit nauw aan bij de, naar eigen zeggen, snelle start van hun prille carrière. In sneltreinvaart ben je door de eerste 2 alinea's heen en heb je meegepikt hoe lang kort The Medics bestaan, in welke aansprekende zalen ze al hebben gespeeld en in welk muzikaal hokje ze passen. Ik hou er wel van en denk dat die vaart aansluit bij de belangrijkste ontvangers van de bio (programmeurs, pers, radio en media in het algemeen). Die hebben weinig tijd en zijn doorgaans matig geïnteresseerd in het verhaal van een (nog) onbekende band. Slim dus. In de derde alinea worden muziek, bio en foto gepresenteerd, waarbij 'gratis download' inmiddels is gepromoveerd tot geuzentitel. Weet niet of ik zo enthousiast ben over het wat al te populair geformuleerde 'de gretigheid waarmee media en zalen het hele zaakje integraal overnemen'. 

Even op adem komen.

Na de Bandcamp-player in rode huisstijl gaan de heren zwabberen. Waarom die uitspraken over reacties van anderen, goedbedoelde adviezen, deskundigen en dit blog? Niet verklappen waar je je kennis vandaan haalt en vooral: niet relevant voor je doel en de doelgroep. Schrappen dus, en doorgaan met de kern: wat zijn die reacties, waar kunnen we die vinden en hoe communiceren The Medics met fans en muziekliefhebbers? Scheelt gelijk 4-5 zinnen in je bio. Less is more. Later maakt de band die fout notabene zelf met hun 'goedbedoelde advies' over jezelf serieus nemen. Niet doen, gewoon de lijn doortrekken van de opening van je bio. Ook niet doen: vragen opwerpen over je toekomst en de volgende stappen. Daar mail je mij maar over of vraagt het Pim.

Wél doen: de verschillende platforms opsommen (kan ook aan het einde van je bio), die prima quote van Festivalinfo laten vallen (is zowel je hokje als je ambitie!) en de fotoserie van het rooftop-concert laten zien. Die rode bretels vind ik een leuk herkenbaar dingetje voor op het podium. Zoals Joris terecht opmerkt: een kort filmpje van die laatste actie was nog beter geweest, maar het laat in elk geval zien dat jullie zélf iets ondernemen om je muziek onder de aandacht te brengen. Stilzitten en wachten is voor losers. Bovendien refereert deze actie op een leuke manier aan muzikale voorbeelden, toch? Beter goed gejat dan slecht bedacht.

Waarom begin ik bij deze bio niet over authenticiteit, urgentie en drijfveren, zoals begin deze week bij Cloudmachine? The Medics debuteren, Cloudmachine zijn toe aan hun derde album. Urgentie hangt bijna per definitie aan een debuut (anders kun je beter gelijk ophouden) en dat wordt door The Medics subtiel onderstreept door het razende intro van hun bio. Die moet daarnaast veel feitelijke informatie bevatten; het is immers onze eerste kennismaking met de band. Cloudmachine kan, spreekwoordelijk gezegd, veel van die informatie kwijt in de bijlagen. Bij een derde album ben ik vooral nieuwsgierig waarom dat er moest komen en wat het verschil is met de eerste 2.

Samengevat: duidelijke, goed geschreven bio met een uitstekende start en een paar goede punten. Even slim de kam er doorheen halen en EHPO heeft niks meer te zeuren. Succes!

1 opmerking:

Johan zei

Dank, Niels, voor de uitgebreide - en overwegend positieve - feedback. Die opmerkingen over de toekomst van de band en 'goedbedoelde opmerkingen' zouden we overigens niet in een gewone biografie zetten. Was eigenlijk toegespitst op dit blog, met de bedoeling wat reacties uit te lokken. Anyway, met deze feedback kunnen we zeker wat.

Aan filmbeelden van het rooftop-optreden wordt nog gewerkt, dus die houd je tegoed!