6 mei 2009

Spotify - The Verdict (3)

Sander Hoogendoorn was een aantal maanden geleden de gelukkige winnaar van een competitie waarbij je een eigen programma op Rob Stenders' KX Radio kon winnen. Ervaring met radio maken deed hij op bij Stadsradio Delft. Daarnaast studeert hij Music Management aan de HKU en in die hoedanigheid loop ik hem nog wel 'ns tegen het lijf (zie mijn CV). Als fervent muziekliefhebber en radiomaker kon hij niet wachten om Spotify uit te proberen. Via Twitter werd ik herhaaldelijk gestalkt om een test-account (niet dat ik daar over ga!), maar meneer was ongeduldig en probeerde het zelf uit:

"Waar alle ogen in eerste instantie op Last.FM en iTunes gericht waren, lijkt Spotify inmiddels de lachende derde: een jukebox die zich langzamerhand vult met alle muziek ooit gemaakt. Voor veel muziekliefhebbers klinkt dit letterlijk als muziek in de oren. Deze natte droom voor muzieknerds komt met Spotify steeds dichterbij.

Spotify werkt met een zeer simpele user interface die erg lijkt op die van iTunes. Het ziet er allemaal heel strak uit en werkt zoals je van een dergelijk programma verwacht. Muziek luisteren begint bij zoeken. Buiten de soms wat onoverzichtelijke zoekresultaten (alles staat door elkaar) ziet het er verder zeer gelikt uit. Bijna alles wat je ziet is klik- en versleepbaar en zo maak je dus in een handomdraai persoonlijke afspeellijsten om jouw favoriete muziek gemakkelijk terug te vinden. Want met bijna alle muziek ooit gemaakt binnen handbereik is het een must om het kaf van het koren te kunnen scheiden!

Als je op een artiest klikt krijg je direct alle tracks en albums aanwezig op Spotify te zien. Verder is een uitgebreide biografie aanwezig, compleet met foto’s. Ook kun je de artist radio aanzetten, die vergelijkbaar is met die van Last.FM. Als je op een album klikt krijg je (net als in iTunes) keurig de tracklist en de albumhoes te zien. Ook is er een radiofunctie waarmee iedereen zijn eigen persoonlijke Skyradio heeft. So far, so good!"

Hierboven het scherm van die radio functie in Spotify. Je kunt verschillende favoriete genres en periodes aanklikken (de genres in de rode ovalen op bovenstaande afbeelding, de periodes in de tijdsbalk daarboven), waarna Spotify een willekeurige selectie maakt en deze afspeelt. De afspeellijst verschijnt groot onderin beeld, aan de hand van de albumhoezen. Tof is dat je zo je afspeellijst en 'Spotify radio' kunt personaliseren, maar persoonlijk merkte ik dat ik niet altijd zat te wachten op de mindere albumtracks van one-hit-wonders uit de jaren '80. Van sommige artiesten hoef ik echt alleen maar die ene Arbeidsvitamine-klassieker te horen. Er is een reden waarom de rest is vergeten: niet iedereen is Radiohead of The Smiths...

Morgen vertelt Sander verder over zijn ervaringen en kraakt ook een kritisch nootje over Spotify.

3 opmerkingen:

Bram zei

Kijk dat is nou precies, waar ik in mijn opdrachtje vier voor muzieklandschap mee aan de slag ben gegaan, jammer dat het internet er al uit lag op de HKU anders had ik deze blog nog even kunnen meepikken.
Ik vind het een serieus probleem dat je (ondanks dat Spotify gebruiksvriendelijk is) veel tijd kwijt bent met het optimaliseren van een playlist. Ook kom je niet snel meer die onbekende "pareltjes" tegen die je normaal tegenkomt, wanneer je een nieuw album op cd koopt. waarschijlijk bestaat de playlist van mensen die niet meer dan een half uur per week met het updaten van hun playlist bezig willen zijn uit oude bekenden en de meer commerciele hits.
zou hier niet iets voor te bedenken zijn?

basmans zei

Nee, het is juist andersom! Wanneer je eenmaal Spotify induikt en tracks gaat zoeken kom je zoveel parels tegen waar je anders nooit meer op gekomen was en die er voor zorgen dat al lang vergeten bent waar je naar op zoek was...

Bram zei

Er staan natuurlijk verschrikkelijk veel pareltjes tussen, dat begrijp ik, maar leg me dan eens uit hoe je kunt zoeken naar nummers of artiesten die je niet kent. Zou een soort library functie waar je gewoon door alle tracks van een artiest scrollt niet makkelijker zijn. Meteen ff een link met last.fm en leggen en je hebt een tot product!