18 mei 2009

Promo op EHPO doe je zó: Cloudmachine - feedback

Cloudmachine was vorige week de eerste band die reageerde op mijn oproep (halverwege, onder het kopje ACTIE). Dit was hun inzending, volledig en ongewijzigd geplaatst op dit blog. Deze werd vergezeld door een biografie, maar zanger Ruud Houweling vroeg me daar niet op te reageren. Wel handig voor wat achtergrondinformatie.

Zoals beloofd deze week concrete feedback op Cloudmachine's Making Of-filmpje en de andere posts van vorige week. Daarbij ben ik kritisch en eerlijk, omdat ik geloof dat bands en lezers daar het meeste aan hebben. Disclaimer: ik realiseer me dat geschreven kritiek vaak ongenuanceerder overkomt dan bedoelt. Mijn opmerkingen in deze en de andere posts deze week zijn oprecht opbouwend bedoeld, zelfs als dat soms anders lijkt door een scherpe EHPO-kwinkslag. Verder is wat hier staat slechts een mening. Smaken verschillen, ik heb niet het buskruit uitgevonden, ben niet slimmer dan je zelf bent, maar kan als neutrale buitenstaander soms de vinger op de zere plek leggen. Soms ook niet. Doe ermee wat je wilt.

Cloudmachine dan. Het idee van een Making Of-filmpje is op zich origineel. Ik vraag me wel af wie tegenwoordig nog de tijd neemt om bijna 10 minuten naar een filmpje van een relatief onbekende band te kijken? Ik doe dat alleen met bands en artiesten waar ik écht in geïnteresseerd ben of filmpjes die me uitdrukkelijk worden aanbevolen door mensen die ik vertrouw. Een 3 minuten teaser is daarom een goed idee, maar misschien niet genoeg? Ik acht de kans namelijk groot dat die '10 minuten hobbel' funest blijkt voor de impact van het filmpje: potentieel publiek begint er niet eens aan en dan is de uiteindelijke impact gering.

Dat gezegd hebbende, is het een aardig filmpje. De sfeer van het heen en weer reizen en opnemen komen over. En het begint, heel slim, met het opvallendste nieuwsfeit over dit derde album van Cloudmachine: producer Oz Fritz (Tom Waits, Bill Laswell, Primus). Maar Oz is niet de meest spectaculaire spreker en daarmee mogelijk nóg een reden waarom mensen voortijdig afhaken bij het filmpje. Jammer, want dan missen ze impressies en fragmenten van de opnamen van "Safe Haven", die nieuwsgierig maken naar de complete track. Fraai.

De 3 minuten daarna, vooral gevuld met inwisselbare beelden van opnamen en studiobeelden, verlies ik mijn aandacht. Jammer ook dat de beelden van de geïnterviewden en vooral het geluid hier en daar erg te wensen over laten, zeker over de matige speakers van mijn laptop. Ik weet het: open deuren die iedereen kan zien en horen, maar je doet iets goed of je doet het niet. Wanneer je gaat voor een kwalitatieve uitstraling, zit 'em dat ook (juist!) in de details. Het opvallendste nieuwsfeit rond dit derde album van Cloudmachine, Fritz' medewerking, kan ook verteld worden in een aantrekkelijke bio. Omdat het om feitelijke informatie gaat misschien zelfs beter. Het medium film voegt daar weinig aan toe.

Ik word weer wakker als Ruud een opmerking maakt, direct nadat de opnamen van het album zijn afgerond (rond 7.30 min. in het filmpje). Daar laat hij een deel, misschien wel het achterste, van z'n tong zien. Dat is tof. Het legt wat mij betreft het belangrijkste manco van het filmpje bloot. De focus ligt op het proces, op de betrokkenen. Waarom Ruud moet schrijven wat hij schrijft, en opneemt wat hij opneemt met zijn band, blijkt wat mij betreft onvoldoende uit het filmpje. De urgentie ontbreekt; het is letterlijk een Making Of. Liever had ik een Making Why gezien.

Daarmee kom ik terug bij één van mijn stokpaardjes: welk middel je ook aangrijpt om je muziek te promoten, houd het altijd dichtbij je muziek én authentiek. Laat het promotiemiddel, het platform of medium dat je gebruikt een logische aanvulling zijn op wat je wil overbrengen. Is het bloedserieus? Maak dan geen gebruik van vluchtige media. En andersom. Richt je je op 'de serieuze muziekliefhebber' (zoals Cloudmachine volgens mij doet)? Misschien moet je Hyves dan links laten zeggen en je ballen alleen op Facebook zetten. 'Nee' zeggen is soms belangrijker dan 'ja'. Bouw een band op met je publiek, maar wees je ook bewust van het medium dat je daarvoor gebruikt. Een filmpje is op zich een opvallend idee, maar vastleggen van het proces en de spelers is onvoldoende om 10 minuten te boeien. Tenzij The Beatles weer bij elkaar komen. Laat je drijfveren zien en vooral dat je het meent: deze muziek moest gemaakt worden. Het filmpje van Cloudmachine is aardig, maar dit zie ik er helaas nauwelijks in terug.

Morgen is het J.B. Dazen's beurt. Vandaag volgen hoe het Kyteman vergaat bij z'n eerste buitenlandse avontuur in de Brusselse AB? Check Twitter. De Kyte-bus vertrekt straks om 11.15u. Voor Zuiderburen die er vanavond bij willen zijn heb ik 2 X 2 kaarten in de aanbieding. Tweet me je naam vóór 14u vandaag en ik zet je op onze gastenlijst. Tot vanavond?

5 opmerkingen:

Bram de Wijs zei

Dat is boffen voor ze, zo'n gratis advies! Hoop dat deze serie nog een vervolg krijgt! :)

Unknown zei

Hyves links laten liggen lijkt mij niet verstandig. Er zijn daar voldoende liefhebbers van serieuze muziek te vinden.
Onze ervaring is ook dat er veel mensen zijn die je op basis van hun profiel niet als potentiele fan zou zien je muziek waarderen. Playlists waarin Tiesto En Silence is Sexy broederlijk naast elkaar staan zijn op hyves geen uitzondering.

Unknown zei

Allemaal waar, Pim. Denk ook dat je héél voorzichtig moet zijn met het uitsluiten van een sociaal netwerk of platform; fans kunnen echt overal vandaan komen. Mijn opmerking was meer een illustratie bij de opmerking dat 'nee' zeggen ook een vak is. En voor Cloudmachine, die zich m.i. nadrukkelijk op de oudere en serieuze muziekliefhebber richten, vraag ik me de meerwaarde van Hyves wel een klein beetje af. Maar goed, als je via RSS braaf je updates automatisch naar ze doorlinkt heb je er eigenlijk geen omkijken naar. Mijn blog wordt ook nog steeds door 5-10 mensen per dag gelezen op/via Hyves. Vraag me niet waarom...

Leon zei

Pim, kun je iets vertellen over hyves en SiS? Bijvoorbeeld: waar haalden jullie die 'vrienden' vandaan? Kwamen die uit jullie eigen netwerk of hebben jullie iets speciaals gedaan op hyves?

Silence is Sexy zei

De eerste lichting vrienden kwam uit het eigen netwerk. Daarna hebben we wel eens een actie gedaan waarbij vrienden die een bericht van ons doorstuurden naar al hun vrienden een shirt konden winnen. Een mannetje of 30 deden dat. Zo heb je toch snel 3000 mensen bereikt.

Maar over het algemeen voegen mensen ons als vriend toe (nu zo'n kleine 2000). De les van Myspace is dat zoveel mogelijk vrienden hebben an sich niet effectief is. Alhoewel veel mensen dat (zeker op Myspace) nog steeds niet snappen.