20 mei 2009

Promo op EHPO doe je zó: nu Cloudmachine weer

The Medics moeten een dagje wachten. Cloudmachine dringt namelijk voor. Eerst deed de band hier z'n zegje middels een promo-filmpje, daar reageerde ik op en nu heeft zanger/gitarist Ruud Houweling een mooi weerwoord. Inspirerend en leerzaam voor eenieder, dus integraal geplaatst:

"Allereerst wil ik Niels hartelijk bedanken voor dit leuke initiatief en de reactie op onze Making Of. Ik wil helemaal niets afdoen aan zijn opmerkingen, want alle opmerkingen zijn steekhoudend.

Voor de zakelijke contacten hadden we de 3 minuten versie die het uitstekend heeft gedaan. We hebben bij bijna alle majors daarmee ingangen gecreëerd. De 10 minuten versie hadden we gemaakt voor de CD-presentatie. We hebben het filmpje getoond vlak voor we opkwamen en live speelden. De zaal werd muisstil en was geboeid. Dus in het donker werkte het best goed. Het was een intro, om de zaal te betrekken bij de reis die we gemaakt hadden. Het proces laten zien. Die avond verkochten we 70 CD's!"


Zo zie je maar weer dat het effect van je promotiemiddel ook afhangt van tijd en plaats. Ik gebruikte in mijn feedback op het Making Of-filmpje argumenten binnen de context van internet en mijn blog. Zoals Ruud hier beschrijft hoe Cloudmachine het filmpje oorspronkelijk bedoeld heeft, voorafgaand aan het optreden op hun albumpresentatie, in een donkere zaal, zie ik het ook prima werken. En 70 verkochte CD's is een prachtig resultaat dat dat onderstreept.

Ruud vervolgt: "Het leek mij vooral aardig spontane reacties op onze film te krijgen via jouw blog, zonder teveel uit te leggen. Daarom wilde ik ook niet onze bio er bij betrekken. Bio's staan meestal vol wapenfeiten die een spontane reactie kleuren. Wij draaien allemaal al heel wat jaartjes mee, hebben bij diverse majors onder contract gestaan en kennen het spel wel. We verdienen ook geld in de muziek. Ik vond het gewoon een erg leuk idee van je. En een mooie manier om nog wat extra aandacht te genereren voor wat je aan het doen bent met je werk.

Opmerkingen over de technische kwaliteit zijn terecht. Het spontane ervan is tegelijk ook een positieve kracht. We hebben gewoon 2 maanden alles gefilmd, het was een mooi avontuur. Je opmerking
'als je iets doet doe het dan goed' heeft bij ons vooral betrekking op de kwaliteit van het songmateriaal, de muzikanten en de productie van de plaat. Er zijn maatschappijen die veredelde demo's in de schappen leggen en er dan heel hard bij gaan staan schreeuwen dat het geweldig is. Daar kun je ons niet op betrappen. Aan schreeuwen hebben we sowieso een broertje dood. Dat past niet bij de muziek die we maken. Het hele album is tot in de puntjes verzorgd, inclusief artwork. En dat betaalt zich uit in mooie reacties van mensen die mee de diepte in willen. Die de tijd nemen. Ik vind dat de 'business' de gemiddelde luisteraar of muziekconsument zwaar onderschat. Het is natuurlijk over het algemeen een platte markt hier. De mensen die geld verdienen achter bureaus moeten ook hun hypotheek betalen, dus gaan meestal voor instant succes. Muziek uit commercials op de radio. Grote stappen snel thuis. Inhoud: nul."

Hier zegt Ruud wat mij betreft 2 hele ware dingen: de spontaniteit van het filmpje is absoluut een kracht. Die maakt het authentiek. Ook zijn opmerking over onderschatting van de luisteraar en muziekliefhebber is mij uit het hart gegrepen. Net als Ruud geloof ik dat je met mooi product en het continu bewijzen van je 'toegevoegde waarde' als band en muzikant langzaam maar zeker meer en meer muziekliefhebbers kunt overtuigen fan te worden. Geduld en investeren in de kwaliteit van je opnames, de verpakking en uiteraard je songs loont. Dat weet ik uit ervaring.

"Op wereldschaal staat ons muzikale landschap in Holland in verhouding gelijk aan hoe wij hier zelf aankijken tegen de lokale omroep van Coevorden, het plaatselijke huis aan huis krantje aldaar en het bandje van de buurjongen", aldus Ruud. "Waarmee ik niets af wil doen aan de kwaliteit van wat in Nederland gemaakt wordt, noch aan Coevorden, noch de krant of de buurjongen. Maar wij zijn wel beretrots dat we met iemand van het kaliber Oz Fritz hebben kunnen werken (Grammy met Tom Waits). Iemand met een enorme staat van dienst die voor de inhoud gaat en niet voor de babbel. Hij mag geen entertainer zijn in onze film, wat hij te zeggen heeft is best aardig en komt uit zijn hart.

Je opmerking over gemis aan achtergrondinformatie over de muziek in de film: dat is helemaal waar. In de setting waar we de film voor gebruikten voelde dat als pretentieus. Eerst maar eens de muziek naar buiten. Daarna willen we er wel over praten."

Da's waar.

En over Hyves: "Wij hebben getwijfeld of we daar op moesten, want het lijkt weinig smaakvol. Maar dan zouden we de gemiddelde bezoeker zelf ook onderschatten. En dat klopt niet. We hebben goede duurzame contacten met intelligente mensen op Hyves. Die ook nog platen kopen! Plus: een vriend die ik dik 20 jaar niet had gezien, stond ineens vooraan bij een optreden, door Hyves. Mooi toch? Het gaat allemaal om mensen."

Ook zó waar. En Pim is dat met hem eens. Ruud heeft het laatste woord:

"Dat onze case maar mag inspireren. Maak muziek met je hart. En zorg er alsjeblieft met z'n allen voor dat promotie niet belangrijker wordt dan de muziek zelf. Die beweging is nu gaande. Als je shockeert ben je zo in het nieuws. Als je gewoon iets moois maakt is niemand geïnteresseerd bij de omroepen. Niet goed. Dus huur een prof in voor je promotie als je kunt. En blijf inderdaad dicht bij jezelf. Ik zal Niels ook eens bellen."

Doe dat, Ruud. Vertel me dan gelijk hoe het concreet is afgelopen met jullie contacten met major platenmaatschappijen. Daar ben ik best benieuwd naar in deze tijden, zeker als ik lees dat jullie daar allemaal eerder ervaring mee hebben (gehad). In de reacties bij deze post vind je de data van een aantal optredens van Cloudmachine + reacties op hun derde album. Niet misselijk! Dank voor je verhelderende en nuttige weerwoord, Ruud. Morgen dan echt The Medics, gevolgd door Stairs To Nowhere op vrijdag.

7 opmerkingen:

Unknown zei

Cloudmachine live:
6 juni: Tros Muziekcafé, Radio2
10 juni: Oba Live, Omroep LLiNK Radio 5

Wat de pers zegt:

FILE UNDER
Back On Land is de beste Nederlandse poprockrelease van dit jaar.

TROUW
Verfijnde instrumentatie. Ballads als een mistige lentemorgen.

HVT (Mark van Schaick)
Een album vol volwassen popsongs, mooi opgenomen en tot in de puntjes afgewerkt. Voor muziekliefhebbers die verder willen kijken dan wat de grote maatschappijen ons voorschotelen.

PLATOMANIA
De heren bedienden de machine met fijnzinnig vakmanschap. Ruud Houweling weet meer dan eens een gevoelige snaar te raken, zoals in het prachtige Spit Me Out. Cloudmachine toont zich een Hollandse dijk.

Leo Blokhuis:
In een rechtvaardige wereld is Cloudmachine veel bekender dan nu.

MUSIC MAKER
Cloudmachine maakt melancholische popmuziek in de stijl van Novastar en doet af en toe aan Radiohead in zijn vroege dagen denken. Intens en eerlijk. Nummers als Safe Haven, Grace en het prachtig kleine Spit Me out zijn indrukwekkend.

GLAMCULT (Theo Ploeg)
Meer nog dan vroeger klinkt Cloudmachine hier melancholiek en gedreven. Tot in detail uitgekiende popliedjes, zwanger van emotie.

LEEUWARDER COURANT (Jacob Haagsma):
Gek genoeg is de Haarlemse groep nog vrijwel onbekend, terwijl hun muziek een breed publiek aan zou kunnen spreken. Met deze derde CD lijkt het tij te keren. Voor de productie strikte de band rond songschrijver Ruud Houweling niemand minder dan de Amerikaan Oz Fritz, bekend van zijn werk met Tom Waits en Bill Laswell. In zijn enthousiasme betaalde de man zelf zijn vliegticket – van zijn gespaarde airmiles weliswaar. Hij gaf de liedjes een veelkleurig en gelaagd geluid mee, vol verrassingen in de arrangementen en toch transparant, warm en dynamisch. Let eens op het fraaie strijkersgeluid. De muziek houdt het midden tussen het geserreerde drama van Coldplay en bedaagde Americana, met een gerijpte plaat als gevolg.

DUTCH PROGRESSIVE ROCK PAGES/ iO-PAGES
Not so much prog but Back On Land is the band’s third offering and successor to the highly acclaimed album Hum Of Life. Just as its predecessor Hum Of Life, again is a superb production from Dutch soil. The organic, warm and somewhat melancholic atmosphere has been created perfectly combining Houweling’s compositions, the band’s craftsmanship and an engineer extraordinaire.

niek! zei

als je contacten/interesse van zogenaamde 'majors' hebt ga je toch niet eerst je cd zelf uitbrengen?...

jorg zei

Mooi 'verhaal' van Ruud.

@niek! > en waarom niet? 'de voorwaarden' bij de major moeten toch ook goed zijn. kwestie van allemaal even gelukkig te zijn en te blijven, niet?

Ruud zei

@ NieK. Er staat ook ingangen, niet deals. Majors stappen bijna alleen nog maar in iets als er al een succes is. Wij hebben een prima afspraak met een grote distributeur.

Unknown zei

@ Niek: ben wel benieuwd naar jouw achtergrond en ideeën. Je reactie suggereert dat je een deal met een major platenmaatschappij nog (steeds) ziet als een doel op zich, misschien zelfs wel het hoogst haalbare. Uit eigen ervaring weet ik dat meer muzikanten dat idee hebben. Ruud en Jorg denken daar anders over en als je mijn blog regelmatig leest heb ik daar ook nog wel wat kanttekeningen bij. Benieuwd wat jouw overwegingen zijn.

niek! zei

ja mischien heb ik wat te snel gereageerd, ik vraag me af of je ook met de cd in handen naar sony e.d. zijn gegaan, of dat ze van te voren al wist dat je het zelf ging uitbrengen.. en wat kunnen die majors nadien doen als je de plaat zelf hebt uitgebracht? of bedoel je met majors geen platenmaatschapijen?

ik snap het idee van zelfuitbrengen wel, en dat is ook heel gunstig voor de band zelf, maar als een label je uitbrengt dan laat je zien dat iemand in je geloofd, groot of klein, en dan gaat alles iets sneller heb ik het idee.. de shins hebben geen (groot) label meer nodig, iedereen weet nu wie de shins zijn... maarja meeste bands doen het omgekeerd idd, eerst zelf en dan groot label.
jullie zijn al best lang bezig (>7jaar? zie ik)... ik heb nog nooit van cloudmachine gehoord, op last.fm zie ik bij events ook bar weinig shows staan,en ok uit de weinig googlehits van "cloudmachine" haal ik dat cloudmachine niet echt zo 'groot' is als ze mij laten doen lijken, mischien geen goede maatstaaf maarja het klopt meestal wel met beeld van succesvolle band... dan kan een label wel helpen denk ik om er meer uit te halen.. niet echt een doel, meer een middel om groter te worden tenzij dat je doel niet is natuurlijk!

maar ik snap best dat bands succesvol worden zonder label, maar mijn idee daarbij is dat het van die indiebandjes zoals 'clap you hands say yeah' zijn en dan 10000x geblogged worden, (maar die worden dan alsnog gecontracteerd..) dat zie ik niet echt gebeuren hier

anyway het lijkt me maar een dure grap met zo'n producer en studio.

Ruud zei

@Niek.. Hee niet te veel zuurpruimen hoor. Grote labels zijn o.h.a. doorgeefluiken van hun grote zussen in het buitenland en lopen aan de hand. Veel semi grote labels doen alleen wat promotie en distributie. Niet veel meer dan wij zelf doen. Avontuurlijk zijn ze daardoor meestal niet. Juist in de niches gebeuren interessante dingen. Kwaliteit van schrijven en produceren heb ik altijd boven het geleur met een bandje gesteld. Bij succesvolle bandjes is dat vaak andersom. Dan kun je leuk spelen maar heb je weinig te melden. Dat boeit mij persoonlijk niet zo. Wat ik creatief interessante acts vind, die hebben vaak geen label en doen veel zelf. Een kunstenaar schildert ook gewoon door. Het gaat om het werk , de persoonlijke ontwikkeling, niet primair om scoren. Leuk als het lukt natuurlijk.

Bevestiging krijgen wij genoeg, zie alle recensies van 3 albums. En zo'n Oz werkt niet zomaar met iedereen. Dat is me meer waard dan het zakelijke oordeel van een A&R man die (begrijpelijk) gewoon geld willen verdienen. Of iets zakelijk interessant is is iets heel anders dan of het artistiek interessant is en daar moet je nooit je bestaansrecht van aflaten hangen. Dat veel radiomensen en sommige journalisten wat 'luier' zijn, kan ik ze niet kwalijk nemen die hebben het ook druk. Muzieksnobs echter, daar moet je wel proberen boven te staan. Je hebt gelijk dat je bij sommige mensen iets meer geloofwaardigheid hebt als er een mooi logo van een label op je hoesje staat. Luister ik naar de doorsnee tekst van NL producties, dan is bij mij dat gevoel meteen weer weg.

Wellicht ben ik hier en daar wel wat te trots geweest om niet te blijven leuren bij boekers en labels. Ik doe liever iets positiefs. Op het cv staan Sony, Warner, CNR en Universal. Werken! Vooruitgaan. Mensen die er echt gevoel voor hebben pikken het toch wel op.

Duur? Er komt genoeg uit auteursrechten binnen (ook van andere projecten en acts die mijn liedjes opnemen) om het te financieren. Tegelijk creeër je een nieuwe etalage voor je werk.
Het gaat er om iets op te bouwen en niet op je reet te blijven zitten. Voor refrenties verwijs ik graag naar de 'zijsporen' in onze Bio op de site.

Niek..ik weet niet wat jij doet, maar ik wens je vooral veel succes en doorzettingsvemogen.
Ruud