14 mei 2009

Promo op EHPO doe je zó (4):The Medics

Deel 4 van deze serie. Lees hier (onder het kopje ACTIE) hoe het precies zit. The Medics mailde dit, inclusief links en illustraties:

“Wat? Zijn jullie nog geen jaar bij elkaar?”, vragen boekers, media en andere argeloze luisteraars ons regelmatig. “Dat zou je niet zeggen!” Inderdaad: The Medics heeft een vliegende start gemaakt. In september vorig jaar speelden wij – vijf heren uit de regio Utrecht – onze eerste show in Tivoli de Helling, waarna al snel optredens in kleinere en grotere zalen als Ekko, dB’s, Nederland 3 en Doornroosje volgden.

Wat we te bieden hebben? Onze muziek laveert grofweg tussen Editors en The Strokes, maar 'flirt met Britse invloed dat 't een lieve lust is' en is 'gemeen catchy, een tikkeltje vilein, sexy en opwindend', aldus 3VOOR12.

Begin dit jaar werd in enkele dagen een eerste EP opgenomen, die inmiddels – als fysieke cd, maar vooral als gratis download – haar weg gevonden heeft naar meer dan duizend muziekliefhebbers. Ook de biografie en de persfoto vallen in goede aarde, getuige de gretigheid waarmee media en zalen het hele zaakje integraal overnemen.


Het zal de meeste muzikanten bekend voorkomen: na krap een jaar heeft iedereen een mening over je. Gevraagd én ongevraagd. Soms kun je deze goedbedoelde adviezen met een gerust hart naast je neerleggen, maar waar – al dan niet zelfbenoemde – deskundigen je iets toevertrouwen is het vaak raadzaam hier wat mee te doen. Zo raakten wij ook geïnspireerd door de tips op dit blog en is The Medics naast de gebruikelijke MySpace present én actief op social communities als Hyves, Facebook, Last.fm, Twitter en Flickr. “The Medics zijn helemaal 2.0”, concludeert Festivalinfo dan ook terecht.

Datzelfde Festivalinfo over The Medics: “Een energieke band, die op momenten groots en bevlogen klinkt. Op die momenten zie je de grotere poppodia al lonken.” Klinkt prachtig natuurlijk, maar misschien is het goed nu even pas op de plaats te maken. Wat zijn op dit moment de juiste stappen voor onze band? Een album? Nog een EP? Hoe gaan we dat betalen? Hoe trekken we definitief de aandacht van de juiste boekers? Vragen, vragen...

Tot slot een goedbedoeld advies voor andere bands: neem jezelf serieus, maar zorg dat het heilige vuur niet dooft. Organiseer eens zelf een feestje, zoals wij recentelijk deden op Koninginnedag: een rooftop-concert van The Medics vanaf een dak in de Utrechtse binnenstad.

Dank voor jullie bijdrage, heren van The Medics. Volgende week woensdag mijn feedback. Nieuwsgierigen kunnen The Medics vanavond zien in de Helling. Komt allen!

3 opmerkingen:

Joris zei

He, daar herken ik een oud- huisgenoot. Ik kan mij herinneren dat het eerste optreden in de Helling onder een andere naam was. Als support van Silence Is Sexy geloof ik. Het geluid was toen echt drama. Ik kan me dit soort muziek ook niet echt herinneren. De opname klinkt ietwat eenvoudig, maar nu al wel lekker groot. De gitaar-sound mag van mij een stuk meer uitgewerkt worden.

Ik lees iets over NL3, dan wil ik wel graag de beelden of tracks daar van horen, want ik heb nog steeds geen idee of het nu beter is geworden sinds de helling.

De muziek is wel echt mijn style, maar ik kan er niet om heen dat dit toch echt wel heel erg veel op de Editors lijkt. Vooral de zanger heeft goed geluisterd naar Tom Smith. Great Is My Fear is wat mij betreft het sterkste nummer.

Nog even over het spelen: rooftopoptreden? Weer geen bewegende beelden/geluid.. Wat is dat toch?

Good luck!

Joris zei

Vette foto trouwens :)

Johan zei

@ Joris: ons eerste optreden in Tivoli was gewoon onder de naam The Medics...

Beeld en geluid van het rooftop-optreden komt er binnenkort aan!