19 mei 2009

Promo op EHPO doe je zó: J.B. Dazen - feedback

Singer/songwriter J.B. Dazen (Jan voor z'n vrienden) had vorige week een kort maar krachtig verhaal voor mijn blog. Mijn feedback houd ik vandaag ook kort en krachtig, na mijn verhaal van gisteren. Toen besprak ik Cloudmachine's grotere ambities, waarvoor ze met een eigengemaakt Making Of-filmpje een bijpassende vorm zochten.

Jans ambities lijken me bescheidener. Met de vorm en inhoud van zijn verhaal sluit hij daarbij aan: binnen 1 alinea komt hij tot de kern. Vooral de zinsnede 'binnen het tijdsbestek van één treinreis' maakt op een prettige, bijna achteloze manier duidelijk hoe snel inspiratie kan komen en hoe Jan daarmee aan de slag ging. Ik ben direct geïntrigeerd door zijn concept.

In de reacties onder Jans stuk van vorige week wordt enige twijfel geuit over de vormgeving, het 'olijke huisje'. Na het lezen van die 1e alinea vond ik de tekening prima passen; opnieuw op een prettige manier bescheiden. Dat gevoel wordt versterkt door de volgende 2 alinea's, waar Jan zijn idee concreet en op een originele manier invult. Een invulling die direct nieuwsgierig maakt naar het muzikale resultaat. De opmerking "geen gesimuleerde rockband die toch nèt niet rockt" getuigt van inzicht, ervaring met opnemen (dat geeft vertrouwen) en het feit dat Jan duidelijke keuzes heeft gemaakt. Juist ook om sommige dingen bewust niet te doen. Gisteren vertelde ik al dat 'nee' zeggen soms belangrijker is dan 'ja'. Jan rondt zijn verhaal passend af: zijn huisgemaakte muziek voorziet hij van huisgemaakte clips.

Ik heb niet het idee dat Jans doelstellingen bij Pinkpop, de playlist van Q Music of een optreden in Life & Cooking liggen. Hij raakte geïnspireerd, werkte het oorspronkelijke idee uit en beperkte zichzelf. Voor alle beslissingen en uitwerkingen vormde de muziek de basis. In 1 woord samengevat klinkt zijn hele verhaal 'logisch', zie je zijn beweegredenen en is het geheel op een subtiele manier origineel én leuk. Nogmaals: de daglijst van 3FM zal hij er niet mee halen, maar met zijn muziek als basis en een promotionele uitwerking die daar, in al z'n bescheidenheid, logisch uit volgt, ben ik enthousiast over Jans aanpak. Hoogstens zou hij wat meer songs en clips in een hoger tempo kunnen opnemen (voor fans en volgers blijft nieuwe muziek de hoofdprijs!) en op meer kanalen en platforms zijn ideeën en acties onder de aandacht brengen (Twitter, Facebook, Last.fm uitbreiden, zijn muziek op iTunes beschikbaar maken). Goed voor de bezoekcijfers! Ook moet hij snel een eigen website openen waar alle muziek, clips en nieuwtjes als eerste te horen en te vinden zijn. Lees hier waarom. Meer tips over de inzet van sociale netwerken voor je muziek vind je in de Grote Prijs- en Klinkt als-series op dit blog (steeds onderaan beginnen met lezen).

Morgen The Medics.

1 opmerking:

J.B. Dazen zei

Bedankt voor de feedback. Wat je noemt zijn allemaal dingen die in de planning staan. Ik ben het ook helemaal met je eens wat betreft m'n werktempo. Daar komt snel verandering in! Het logo is natuurlijk ook expres zo knullig gemaakt. Het valt op, en het straalt simpel en home-made uit. Goed dat jij dat ziet ;-) Ik hoop met jou nog vele anderen. Want hoewel ik Life & Cooking niet direct zie zitten, denk ik toch dat dit concept veel mensen zou kunnen aanspreken. Ik ga zsm aan de slag met meer promotie.