11 mei 2009

Promo op EHPO doe je zó (1)

Afgelopen zaterdag was ik op de Muzikantendag 2009. Ik nam deel aan een panel over (online) muziekpromotie, samen met Mark Postema (hoofdredacteur/uitgever Music Maker) en Guno Oosterling van de Grote Prijs van Nederland. Roosbeef gaf ook haar visie en speelde 2 prachtige liedjes. Een uurtje eerder riep ik wat losse opmerkingen bij het zinvolle praatje van Maurits over omgaan met pers en publiciteit. Er waren enkele lezers van dit blog aanwezig (altijd leuk om even handen te schudden en gezichten te zien) en ik hoop dat iedereen die er was er iets aan heeft gehad.

Ik kon helaas niet te lang blijven op de dag zelf, maar hoorde van verschillende kanten en las op Twitter dat de Web 2.0-presentatie van Ard Boer (Lopend Vuur) en Lykle de Vries (op Twitter, De Ondernemers) uitermate boeiend was. Voor bezoekers van de Muzikantendag misschien wel het leerzame hoogtepunt van de dag. Des te toffer dat ze de bijbehorende presentatie binnen 10 minuten online hadden staan voor wie er niet was. Deze bevat vooral steekwoorden en mist de ongetwijfeld zeer verhelderende praatjes en voorbeelden van Ard en Lykle, maar wie dit blog regelmatig leest, Ard, Lopend Vuur of Lykle volgt weet bij de meeste steekwoorden en plaatjes genoeg:

Zowel tijdens Maurits praatje als het panel waarin ik zat kwam de vraag naar boven hoe je je als beginnende band of muzikant profileert met je muziek. Hoe speel je jezelf in de kijker van distributeurs, platenmaatschappijen, media, festivals, zalen en programmeurs? Over dat laatste schreef ik eerder de serie Voorprogramma's scoor je zó! (onderaan beginnen met lezen), maar zaterdag bleek maar weer 'ns dat dit een terugkerende, eeuwig relevante vraag is die vrijwel iedere muzikant bezighoudt. Ik gaf zaterdag enkele concrete voorbeelden, die vaak aansluiten op mijn eerdere serie Klinkt als, maar het bracht me tegelijkertijd op een idee.

ACTIE!
Dit blog heeft dagelijks 200 tot 350 unieke bezoekers, veelal muzikanten, media, marketeers, mensen uit de Nederlandse muziekindustrie en/of geïnteresseerd in de ontwikkelingen rond muziek op internet. Kortom: een bescheiden, maar uiterst relevant publiek voor de meeste beginnende bands. Bij deze nodig ik die bands en muzikanten uit zichzelf en hun muziek te presenteren op EHPO. Mail je presentatie (tekst, links, beeld en geluid) naar mij. Komende week wil ik iedere dag 1 inzending integraal op dit blog plaatsen (dat betekent dus volledig en ongecorrigeerd!), waarna ik volgende week iedere presentatie van commentaar voorzie en tips voor verbeteringen geef. Deal?

En ja, ik heb heel bewust niks gezegd over wat wel en niet mag of kan. Denk zelf na over je band, je muziek, wat je erover kwijt wil, voor genoemd 'publiek' van dit blog, de lengte van je stuk, hoe je dat opschrijft én laat zien. Huiswerk dus :-) Je muziek moet overtuigen, maar je verhaal net zo goed. Ik kijk uit naar de inzendingen!

[Update: de eerste is binnen!]

10 opmerkingen:

Paul Westgeest zei

ben benieuwd en kijk ook uit naar de inzendingen!

Jim Offerman zei

Leuke actie!

Wel jammer dat mijn (nieuwe) album pas volgende maand af is. Zonder muziek is er nog even niet zo veel om te presenteren. Maar da's natuurlijk ook een belangrijk aspect van goede promotie: je kruit niet te vroeg verschieten!

Ben benieuwd naar de inzendingen!

Unknown zei

Zelfs geen MySpace-je met wat eerste demo's, Jim? Al ben ik het compleet eens met je laatste opmerking; kapitale fout die heel veel bands maken!

Ilse Joling zei

Leuke en toegankelijke actie inderdaad! Hopelijk volgende week een inzending van de band waarbij ik mijn stage loop...

Leon zei

Herhaal deze exercitie in september/oktober en ik doe mee namens The Gasoline Brothers. Niks leukers dan plannetjes smeden!

Ben overigens blij dat er niet staat 'voor jonge, beginnende bandjes', want dan waren we weer 100% niet-doelgroep ;-)

Jim Offerman zei

"Zelfs geen MySpace-je met wat eerste demo's, Jim?"

Nee, helaas. Ik sta echt te trappelen om mijn nieuwe materiaal te laten horen, maar ik weet gewoon dat mijn eigen mixen niet heel sterk zijn (mixen is nou eenmaal niet mijn sterkste punt). Over een dikke maand is de boel wel goed gemixed en gemastered. Aangezien je geen tweede kans voor een eerste indruk krijgt... ff geduld nog! :)

(maar voor de echt ongeduldigen onder u: 21 mei, 22.00 Huis a/d Werf :P)

Bram de Wijs zei

"je kruit niet te vroeg verschieten!"
bedoel je dan, hoe eerder hoe beter? of moet er staan dat je je kruit juist wél te vroeg kan verschieten?
ik begrijp even niet waar Niels het zo mee eens is :)

Unknown zei

Ik bedoel: nooit te vroeg uitgaan met dingen die niet 100% af zijn 'omdat het moet'. Eerst zorgen dat je he-le-maal tevreden bent over wat je hebt gemaakt (= zeker weten dat je op dat moment, met die middelen, écht niet beter kan) en dan pas je plan maken hoe en wanneer je het naar buiten brengt. Onthoud dat je vanaf het moment dat je naar buiten gaat feitelijk nooit meer 100% controle hebt op wat er waar gebeurt met jou en je muziek. Je zult je meer moeten aanpassen aan de meningen en schema's van anderen. Dat heb je niet als je zelf muziek aan het maken bent; dan bepaal jij voorlopig nog alles. Realiseer je dat en maak er bewust gebruik van. En niet vergeten te genieten!

Jim Offerman zei

"bedoel je dan, hoe eerder hoe beter?"

Nee, precies het tegenovergestelde!

Je kruit te vroeg verschieten = de trigger overhalen voordat je het doel goed en wel in het vizier hebt. Schijnt niet zo'n goede strategie te zijn op het slagveld ;)

Bram de Wijs zei

ahja, ik las het niet goed, duidelijk & mee eens! :)