26 november 2009

Audiotransparent doet het zo (1)

En hup, we gaan direct door met de volgende band, hun tips en trucs:

Audiotransparent bracht afgelopen week Chekhov guns uit en vertrekt nu op tour met The Black Atlantic (dat je hun album moet binnen halen heb ik al eerder gezegd). Op EHPO de komende dagen [quote] relaas en release van een derde CD [/quote], door bandlid en regelneef Gijs van Veldhuizen. Een uiterst interessante verhandeling over promotie en het neerzetten van onvergetelijke ervaringen. Hieronder een relatief lange blogpost, vanmiddag en morgen iets kortere. Samen een sterke serie, want Audiotransparents ideeën en Gijs' inzichten zijn zeer de moeite waard!

Hij vertelt: "Ik denk dat de meeste mensen die ons enigszins in de gaten houden weten dat we lang bezig zijn geweest met onze derde CD. Het heeft ongeveer 2 jaar gekost. Los van het proces hebben we ons vooral gefocused op het doel: een plaat maken die we nog niet eerder hebben gemaakt. Nieuw, interessant, uitdagend en modern [lees wat File Under vindt]. Nu het album af is en sinds deze week in de winkels ligt, komen we bij Stap 2 van de muziekmachine: promotie. Voor ons is de belangrijkste vraag momenteel 'Hoe komen we in contact met mensen die onze muziek graag willen horen?' We denken dat dit contact het belangrijkst is voor het slagen van de band, het verspreiden van onze muziek en de lol die we er zelf in hebben door de reacties die we krijgen."

Beter kan ik het niet zeggen. Op dit moment en in de nabije toekomst ben je naast muzikant net zo goed ondernemer als marketeer. Je moet 2 keer zo hard lopen om je eigen muziek aan de man/vrouw te brengen, maar het directe contact met muziekliefhebbers en fans, het feit dat je volledig zicht hebt op wat je doet en 100% zeker weet dat er met hart & ziel aan je muziek wordt gewerkt geeft enorme voldoening. Veel meer dan passief toekijken en afwachten wat je platenmaatschappij of boeker doet; dat hangt vaak van veel onzekere factoren af. Zélf je handen uit de mouwen steken gelukkig niet. Afgelopen zaterdag brak Kyteman's Hiphop Orkest 013 af en dat was de volgende ochtend duidelijk merkbaar in mijn Inbox, op het gastenboek van de site en Twitter. Erwin Blom zei daar ware woorden:

Gijs vervolgt: "Met eerdergenoemde vraag in het achterhoofd licht ik in deze serie 3 onderdelen van onze promotie toe: off-line, online en samenwerkingen met anderen:

1. Off-line
"Ik denk dat het voor een band heel belangrijk is om te beseffen wat de optelsom is van de onderdelen van een optreden. Het gaat uiteraard om de muziek. Maar als je nadenkt over de impact en de ervaring van je show op het publiek dan speelt daar veel meer in mee. Het gaat niet alleen om opvallen; dingen moeten op hun plek vallen. Hoe meer het plaatje klopt, hoe beter je in staat zult zijn om je muziek als een ervaring over te brengen. Ik moet zelf altijd denken aan het idee van een ‘maakbaar podium’.

Voor onze shows tijdens het Noorderzon Festival in 2008 hebben we een manier bedacht om dit toe te passen. Een vrij theatrale opzet met dans, video, gesproken woord, lege mega-kerk en vrije regie hoe we deze elementen in dienst stellen van de muziek. Voor deze live shows hebben we ons vooral gericht op ontroering en persoonlijke benadering. Mensen die ontroerd worden en zich aangesproken voelen, zullen zich eerder binden aan je muziek. Bewijs van slagen: we hebben voor de 3 (uitverkochte) shows 100 CD's gemaakt, zelf gebrand, akoestische liedjes, previews van het nieuwe album. Deze CD's waren na anderhalve show uitverkocht!

Uiteraard werkt dit niet voor elke band. Ik vind dat je moet ontdekken wat je podium is en dit podium ook actief op moet zoeken. Wie de schoen past trekke hem aan. Klinkt allemaal heel logisch, maar het verbaast me hoe weinig bands hierover nadenken." Bij Audiotransparent zag het er zo uit:




Als manager van Kyteman onderschrijf ik Gijs' pleidooi voor het creëren van een indrukwekkende, ontroerende of onvergetelijke (live-)ervaring volkomen. Veel kun je kopiëren en doorsturen, dát niet. Wel doorvertellen. En mond-tot-mond reclame is nog steeds de allerbeste en meest effectieve marketing die er is. Wie geloof je eerder: je vrienden met wie je je muzieksmaak deelt, een Volkskrant-journalist of Giel Beelen? En met behulp van internet blijft die persoonlijke reclame niet beperkt tot de kroeg of je vriendenkring, maar deel je die met Twitter, Facebook, Hyves, YouTube, Vimeo, Last.fm, MySpace, Flickr, je site, blog en 1 klik met honderden anderen. Waarvan sommigen het weer doorvertellen. Dat is gratis, geloofwaardig, effectief en daar heb je De Wereld Draait Door (nog) niet voor nodig.

Vanmiddag praat Gijs verder over Audiotransparents online aanwezigheid. Morgenmiddag, na de vaste aflevering Wilde Ideeën & Nieuwe Muziek, heeft hij het over samenwerkingen met anderen.

Chekhov guns wordt vanavond gepresenteerd in de Stadsschouwburg in Groningen, morgen spelen de 5 heren op LeGuessWho? Bovenstaande filmpjes maken nieuwsgierig naar het optreden dus ga zeker kijken als je in de buurt bent! Morgen even handje schudden in Utrecht, Gijs? Jullie spelen nagenoeg bij mij in de straat :-)

2 opmerkingen:

Rene Sebastian - Two Days Left zei

Ontroeren is natuurlijk 1 van de vele opties! Het werkt natuurlijk absoluut goed als je je publiek op een speciale manier grijpt. Jullie aanpakt werkt perfect bij jullie muziek. Kyteman wist dat doormiddel van ontroeren EN een energieke presentatie.

Bij m'n eigen band - Two Days Left - hebben we volledig gekozen voor een hyper-energieke podium presentatie. Dit werkt voor ons heel positief, mensen die zelfs totaal niets met onze muziek hebben, vinden het geweldig om een show mee te maken. Goed voorbeeld hoe het publiek dit ervaart, staat hier geschreven (als ik zo vrij mag zijn om een link te plaatsen): http://twodaysleft.nl/press/beach-battle-2010-live-review

Rene Sebastian zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.