18 november 2009

Produceren doe je zo (2)

Martijn vervolgt zijn verhaal van vanmorgen: "De muziekwereld is de afgelopen 20 jaar enorm veranderd. Doordat ik continu inspeel op de vraag heb ik daar geen last van. Sterker nog: Mailmen draait beter dan ooit en produceert elk jaar meer platen. Dat neemt niet weg dat ik wel eens de tijd mis waarin ik bijvoorbeeld met Michiel (Solo) maandenlang in de studio zat te klooien. Er was geen planning en er hoefde niks af. Dan krijg je toch essentieel andere platen. Tegenwoordig wordt veel minder verdiend in de muziekindustrie en is er dus ook minder geld te besteden in het opnameproces.



Om dit financiële probleem gedeeltelijk op te lossen ben ik met bands constant op zoek naar alternatieven. Eén van de opties is om muzikanten veel zelf te laten doen. Op dit moment zijn Storybox en Silence is Sexy op deze manier bij mij bezig. Het nadeel is dat ik mij niet alleen graag bemoei met het mixen, maar ook tijdens het opnemen bepalend ben. Het is dus niet zo dat je hetzelfde eindresultaat krijgt. Als je bijvoorbeeld niet weet wat de consequenties zijn voor een bepaalde microfoon-plaatsing, kunnen daar hele gekke dingen uit komen. Daar heb ik helaas dan wel het hele mixproces last van...

Een goed idee is dus om mij de microfoons te laten plaatsen (geldt ook voor andere instrumenten) en dan zelf een paar dagen op te nemen. Het liefst natuurlijk bij mij in de studio, zodat de kwaliteit van de converters en pre-amps een beetje fatsoenlijk is. Je kunt ook in je eigen tijd alle bas- en gitaarpartijen thuis opnemen en die bij mij re-ampen (= door een versterker halen). Dan heb je wél het voordeel van goede studioapparatuur, maar kunt in alle rust fouten maken en herstellen. Ik heb liever een neutraal DI-signaal dan een goedbedoelde opname van een microfoon voor een gitaarversterker die nergens naar klinkt omdat hij niet goed staat ingesteld.

Begrijp me niet verkeerd: in het ideale geval doen bands nog steeds alles in een goede studio, met een goede technicus en producer. Helaas is deze luxe voor steeds minder bands haalbaar. Bespreek altijd met de studio en producer alternatieven. Of ga deze week langs in Hilversum en haal een SSL-tafel voor een prikkie."

Dank voor opnieuw een waardevolle bijdrage, Martijn! Hopelijk snel gevolgd door tips en trucs van andere producers en studio's. Wie geïnteresseerd is in hoe andere bands zich voorbereiden op opnamen kan, naast de wederwaardigheden van Only Seven Left op dit blog, With Ice volgen op Music United. Zij worden o.a. bijgestaan door Torre van De Staat.

4 opmerkingen:

Matthijs van der Ven zei

The Cosmic Carnival neemt de EP zelf op, gelukkig heeft de toetsenist goede spullen en kennis van zaken. Op de drums na, die laten we opnemen door Ro Halfhide (Lucky Fonz III/M-JO/OnderInvloed.com sessies e.a.)

Maar we zijn heel blij dat Martijn in ieder geval de single gaat mixen.

Natuurlijk zou het het mooiste zijn om ze twee weken lang op te sluiten in een studio met een producer als Martijn, maar daar hebben we op dit moment geen geld voor. Wellicht bij het album volgend jaar.

Wordt een interessante serie dit, zeker gezien de opnames waar TCC nu middenin zit. Zij hebben overigens uitgebreid demo's opgenomen en arrangementen bedacht en uitgeprobeerd.

Dit is, bij het gebrek van liedjes live uitproberen, de beste oplossing voor hen. En iedereen zit inderdaad zijn partijen te perfectioneren, zodat het er in de eigen studio zo snel mogelijk op staat.

Wat een lange reactie. Tot zover.
Matthijs

(vergeet niet te stemmen op The Cosmic Carnival op www.groteprijsvan.nl)

Koen Zuurbier zei

Ik hoor ook veel positieve verhalen over het los opnemen van instrumenten. Sowieso is het voor songwriting erg handig als iedere muzikant uit de formatie minstens een interface, een sequenser en een knappe condensator microfoon heeft, zodat alle puzzelstukjes op eigen beheer passend toegevoegd kunnen worden op een idee. Dit beschouwend als preproductie en dan later alles in de studio, met producer erbij, opnemen voor het eggie.

Wat betreft het los opnemen:
Ik merk echter wel bij mijn studio, dat bands een betere 'feel' hebben als ze alles tegelijk inspelen. Met tenminste drums, gitaar, bas en zang als guide komt er veel meer gevoel uit. Soms zit er en soort nodige 'velocity' of swing in het nummer, wat het nummer zo goed maakt.

Peter zei

@ Mailmen.

Zie net dat die executieverkoop geannuleerd is... Bummer.

Mailmen zei

Want ik was jou daar tegengekomen? :-)