Hoe je als muzikant in een razendsnel veranderende muziekindustrie je eigen boontjes dopt.
Niels Aalberts deelt zijn ervaringen, tips, trucs & adviezen, nodigt anderen uit dat ook te doen en vermijdt iedere schijn van objectiviteit. Daarvoor ga je maar naar www.ehpo.net. Daar lees je ook waar Niels al die praatjes over muziek, internet, social media, marketing, management, uitgeven en ondernemen vandaan haalt.
Opener van vandaag is the graph the record industry doesn’t want you to see, een vrij onthullende blogpost met 2 bere-interessante grafieken. Het punt: voor de inkomsten van muzikanten en artiesten zijn de afgelopen 5 jaar en de doorbraak van internet niet nadelig geweest. Integendeel. Ja, de industrie heeft het zwaar, maar voor de meeste individuele muzikanten zijn de ontwikkelingen positief. Dit is de grote mistwolk die wordt gecreëerd: zware tijden voor de industrie = zware tijden voor muziek, muzikanten en artiesten. Gelul. De industrie kan en mag gered worden, maar muziek en jouw bestaan als muzikant hangen er niet vanaf!
Of vergeet al die regels en maak je eigen. Wat een te gek idee! Ik ben benieuwd naar de voortgang en resultaten en roep de bandleden bij deze van harte op deze eerdaags op EHPO te delen.
Via het onvolprezen Bandcamp kun je nu ook merchandise en CD's verkopen, al dan niet samen met (gratis) downloads. En mijn God, hoe gemakkelijk is het gemaakt voor zowel muzikanten als fans en wat ziet het er weer fantastisch uit:
Een correctie: The Pirate Bay ligt er niet uit, maar is overgestapt op een techniek die de tracker overbodig maakt. Hierdoor zijn Bittorrent downloads voortaan minder afhankelijk van een centraal systeem. Zodat Brein en consorten de boel moeilijker kunnen dwarsbomen. Meer info.
Waar Jean Parlette mee bezig is, werken wij achter de schermen ook al een tijdje aan, ook al gaan we net wat minder ver. Dit inspireert overigens wel weer!
Via whatsyourdeviation, wat een aparte website gaat worden, willen we de fans ook mee laten beslissen over allerlei zaken die rond de band spelen. Dus inderdaad demo's becommentariëren, stemmen op artwork, een bijdrage leveren aan videoclip, photoshoot, etc. We zien het als een manier om mensen aan ons te binden en als je mensen het gevoel geeft dat ze ergens onderdeel van zijn, zijn ze ook meer bereid om in je te investeren (als je naam in het boekje van de cd staat koop je hem wel).
Momenteel zijn we nog bezig met de website, waarvan we de content ook deels zullen overlaten aan de fans (eigen foto's online, filmpjes online zetten, etc.), maar er zal geen heel systeem achter zitten zoals bij Jean Parlette. Ik vind het ook moeilijk te bepalen waar je de grens trekt, uiteindelijk neem je zelf toch de definitieve beslissingen, maar hoeveel ruimte geef je fans?
Als het allemaal online is stuur ik wel een mailtje!
Graag, Thijs. Klinkt boeiend. Zou het leuk vinden als je t.z.t. jullie ervaringen en tips hier deelt. Dat trekken van die grens is inderdaad een heel belangrijk issue...
De nieuwe Bandcamp feature is fijn! Maar ik wacht nog steeds op een voor mij onmisbare functie: het kunnen handelen van (releases met) meerdere artiesten. Ik heb Ethan daarover gemaild en het schijnt dat dat een veelgevraagde Bandcamp feature is en dat daar nu aan gewerkt wordt. Misschien binnenkort nog meer goed Bandcamp nieuws dus!
4 opmerkingen:
Een correctie: The Pirate Bay ligt er niet uit, maar is overgestapt op een techniek die de tracker overbodig maakt. Hierdoor zijn Bittorrent downloads voortaan minder afhankelijk van een centraal systeem. Zodat Brein en consorten de boel moeilijker kunnen dwarsbomen. Meer info.
Waar Jean Parlette mee bezig is, werken wij achter de schermen ook al een tijdje aan, ook al gaan we net wat minder ver. Dit inspireert overigens wel weer!
Via whatsyourdeviation, wat een aparte website gaat worden, willen we de fans ook mee laten beslissen over allerlei zaken die rond de band spelen. Dus inderdaad demo's becommentariëren, stemmen op artwork, een bijdrage leveren aan videoclip, photoshoot, etc.
We zien het als een manier om mensen aan ons te binden en als je mensen het gevoel geeft dat ze ergens onderdeel van zijn, zijn ze ook meer bereid om in je te investeren (als je naam in het boekje van de cd staat koop je hem wel).
Momenteel zijn we nog bezig met de website, waarvan we de content ook deels zullen overlaten aan de fans (eigen foto's online, filmpjes online zetten, etc.), maar er zal geen heel systeem achter zitten zoals bij Jean Parlette.
Ik vind het ook moeilijk te bepalen waar je de grens trekt, uiteindelijk neem je zelf toch de definitieve beslissingen, maar hoeveel ruimte geef je fans?
Als het allemaal online is stuur ik wel een mailtje!
Thijs | Deviation
Graag, Thijs. Klinkt boeiend. Zou het leuk vinden als je t.z.t. jullie ervaringen en tips hier deelt. Dat trekken van die grens is inderdaad een heel belangrijk issue...
De nieuwe Bandcamp feature is fijn! Maar ik wacht nog steeds op een voor mij onmisbare functie: het kunnen handelen van (releases met) meerdere artiesten. Ik heb Ethan daarover gemaild en het schijnt dat dat een veelgevraagde Bandcamp feature is en dat daar nu aan gewerkt wordt. Misschien binnenkort nog meer goed Bandcamp nieuws dus!
Een reactie posten