11 november 2009

Perfect Le Guess Who? - Part 2 (door Johan Gijsen)

Over de line-up van Le Guess Who?, een festival in Utrecht in het laatste weekend van deze maand, kan niet genoeg fraais gezegd worden. Zie de machtige poster hierboven. Gisteren stond hier deel 1 van Perfect Le Guess Who?, samengesteld door Bob van Heur. Vandaag deel 2, uit de mouw van co-founder Johan Gijsen geschud:

"De 'perfect’ verzamelaar voor Le Guess Who? 2009. Wat een opgave! Beperkt door een dikke 50 acts, die in genre nogal uiteen lopen. Daardoor niet minder liefdevol gecompileerd. Zo ook het programma van deze 4-daagse Le Guess Who?-editie, met als extra toetje Project Le Guess Who? in dB’s op de maandag. Zoals compagnon Bob al omschreef: Le Guess Who? is ontstaan uit voorliefde voor de Canadese creativiteit. Als rode draad vind je nog voldoende Canadese kwaliteit terug: rootsrockers The Tragically Hip op de donderdag (volgens onze Canadese vrienden zijn er zes (6!) The Hip-coverbands die in hun thuisland zalen als Tivoli voltrekken!), de Polaris-prize winnaar van dit jaar (de Canadese versie van onze Popprijs), melodieuze hardcore van 't overdonderende live-geweld, Fucked Up. Op zondag Le Guess Who?-troetelkind en -sympathisant van het eerste uur, Patrick Watson samen met Thus:Owls. En dan vergeet ik nog bijna de wonderschone Basia Bulat en tranentrekkers Lightning Dust op vrijdag, feestband Saint Alvia en party animal in compleet andere zin Poirier ft. MC Zulu op zaterdag.

Op Le Guess Who? willen we geen onderscheid tussen headliners en supports. Perfect Le Guess Who? zou niet perfect zijn als dit hier niet terug te vinden is. Maar verdorie, wat had ik graag een Evan Dando-klassieker, het prachtige
Melody 120 van Luke Abbott, de Finse freak Huoratron of de Congolese straatmusici Staff Benda Bilili ertussen gemoffeld, de Israëlische rock 'n' roll van Charlie Megara & The Modern Dancers of de garagerock van hun landgenoten TV Buddhas. Een ouderwetse CD heeft helaas een maximale speelduur. Het ontbreken van Jason Molina, Will Johnson en Micah P Hinson op deze Perfect spoort ze waarschijnlijk aan om nog jaren melancholische songs te schrijven zoals weinigen dat kunnen...

Maar goed. Hier is-ie dan. Info over de artiesten die het wel gehaald hebben (als ook bovengenoemde en de absoluut niet mindere niet genoemde) vind je
hier."

Mac HIER,
PC HIER.

PRIJSVRAAG
We mogen van Bob en Johan 2 x 2 passepartouts weggeven voor het complete festival. Waarde: €60 per stuk. Niet misselijk dus! Laat in de reacties bij deze post achter welke Perfect jij graag zou samenstellen, met welke reden en waarom juist jíj die Perfect moet samenstellen. De 2 winnaars krijgen de 2 passepartouts én mogen hun Perfect maken voor Het Zesde Vlak en EHPO. Da's 2 keer prijs!

Voor ticketinformatie over Le Guess Who? klik hier.


Mis komende zaterdag ook de Le Guess Who? pre-party in dB's niet, georganiseerd door het onvolprezen Beep! Beep! Back Up The Truck:

Man, man, wat gebeurt er toch een boel leuks in onze mooie stad. Nooit meer weg!

9 opmerkingen:

Thijs Hoebers zei

WAAR IS FUCKED UP MET BLACK ALBINO BONES?

johan zei

Lyrics zijn een belangrijk onderdeel van een goeie song. Daarom zou ik graag een 'Perfect Lyrics' willen samenstellen: een selectie songs die zijn geselecteerd op tekst. Kan gaan om verhalende aspect of juist niet. Poëtisch, prozaïsch, taboe-doorbrekend, rolbevestigend, etc. etc. Elk nummer wordt op maat toegelicht.

Ik ben zelf een 'tekstmeelezer', dus ik denk dat ik hier een heel divers geheel van kan maken, zonder met een droge bloemlezing te komen!

Fred3012 zei

Le Guess Who is het festival dat nèt anders is dan de andere festivals, de keuze voor het onverwachte, of beter: het onderschatte. Waar “men” normaal naar de USA kijkt voor muziek, werd het Canada. Waar Canada “gewoon” wordt, wordt ‘t weer losgelaten.
Toch blijft een rode draad binnen een festival leuk. Waar “men” de mond veelal vol heeft van Austin, pleit ik daarom voor Denton, TX! [Zie ook http://travel.nytimes.com/2008/05/11/travel/11cultured.html]
Ik zou daarom als opmaat voor Le Guess Who 2010 een “Perfect Denton” CD willen samenstellen.

Ik ben nooit zo bezig met waar bands nu precies vandaan komen. Totdat ik ontdekte dat zowel Slobberbone als Centro-Matic/South San Gabriel hun roots in Denton hebben. Een vakantiebestemming was geboren! Er moest daar immers iets in de lucht zitten. Vorig jaar heen geweest. Als voorbereiding na afloop Ekko-concert contact gelegd met Will Johnson, uiterst sympathiek, goede tips gekregen. Wat een heerlijke relaxte plek!
Een paar erg goede avonden beleefd in wellicht de beste club van de wereld: Dan’s Silver Leaf, met optredens van alltime favourite Fred Eaglesmith en James McMurtry. Na afloop bier drinken met Slobberbone’s Brent Best, al dan niet geleverd door de multi-instrumentale barman Scott Danbom.
Eenmaal in Denton bleek ik meer lokale bands in mijn collectie te hebben. Nog wat aangeschaft, kom later weer meer tegen, een Mère à boire!
Denton’s Rubber Gloves Rehearsal Studios kan de vergelijking met de fijne Utrechtse dB’s, inclusief licht desolate omgeving, prima doorstaan.
Andere referentie: de Slobberbone-Loladamusica van Sander Donkers en Leon Giesen, 17-04-1998.
Laat ik even stoppen.....
De plannen voor volgend jaar zijn alweer gesmeed!

Met zo’n “Perfect Denton” CD moeten Bob en Johan uit te dagen zijn een nieuwe onverwachte rode draad te kiezen. Meegaan in mijn Denton-droom zou de heren sieren! Als hoogtepunt: Slobberbone geeft weer optredens...... Dan’s Bar als festival HQ nabouwen in Utrecht zou het op voorhand onvergetelijk maken. Of @sponca daar ook voor te porren is???

Jelke zei

Sinds deze zomer breng ik veel tijd door op grote hoogtes. Ik woon namelijk op de 15e etage in een flat in Amsterdam. Een van de grootste ontdekkingen die ik hier tot nu toe heb gedaan is dat muziek op grote hoogte totaal anders beleefd wordt. De ijle lucht, harde wind en het wijdse uitzicht geven een soort extra laag aan de muziek. Inmiddels ben ik zeer ervaren met muziek op grotere hoogten. Daar zou ik graag een 'Perfect Hights' compilatie samenstellen, zodat meer mensen kunnen genieten van toepasselijke muziek op 20+ meter boven NAP. Geschikt voor in je flat, maar ook in het vliegtuig, reuzenrad of een luchtballon.

Nina zei

Ik ben op dit moment bezig met het samenstellen van een Perfect 'grip op je herfstdip'.
Op dit moment is het grauw buiten, het wordt laat licht en vroeg weer donker. Net als je naar buiten wilt om boodschappen te doen, barst de hemel open en ben je zo weer drie uur verder als je besluit tóch de regen te trotseren. Oftewel: de tijd om thuis met warme chocomel voor de open haard te zitten. Maar wat doe je als je geen warme chocomel in huis hebt, het te hard regent om naar de supermarkt te gaan en je bovendien gezegend bent met centrale verwarming, maar een open haard....? Ho maar!
Op zo'n moment verlang je naar muziek die je opvrolijkt, die je de moed geeft met een grote glimlach zonder paraplu door de regen naar de supermarkt te lopen om die cacao tóch te halen, maar ook muziek die begrijpt hoe je je voelt.

Daarom wil ik een perfect 'grip op je herfstdip' samenstellen! In het begin van de plaat voel je je nog begrepen en klinkt de herfst nog door je boxen, maar langzamerhand wordt je de zon ingetrokken en nemen de majeurakkoorden het weer over!

Met de titel " grip op je herfstdip' steek ik bovendien een beetje de draak met de cursus 'krijg grip op je dip' die op verschillende hogescholen en universiteiten aangeboden wordt.
Die cursus heb je niet meer nodig na deze Perfect 'grip op je herfstdip'!

Unknown zei

He Niels,

Ik maak heel graag een Perfect Cheese voor je! Niet die 'klassiekers' waar je dit weekend weer in de binnenstad van kunt genieten maar meer wat rauwmelkse, rood- en blauwschimmel en oude kaas met kristalletjes..... Laat me je maar eens verrassen ;-)

antonie zei

Had deze per ongeluk bij Perfect Guess Who part 1. gepost. Bij deze nogmaals, maar op de juiste plek.

Heb lang nagedacht over wat ik zou kunnen opstellen als een 'Perfect' plaat. Vanwege mijn jeugd in een christelijke hippie-commune (lang verhaal), ben ik pas in mijn twintiger jaren normale popmuziek gaan ontdekken. Zo zullen er altijd mensen zijn die bepaalde genres en/of artiesten veel uitvoeriger kennen dan mezelf.

Maar toen bedacht ik me, ik ken één genre bijzonder goed. Een genre waarvan het gros die hier bij EHPO langskomen bijzonder weinig kennis van hebben. Maar een genre die een aantal parels van nummers en albums heeft voortgebracht.

Dan heb ik het over de christelijke underground muziekscene.

Vanaf de vroege jaren negentig tot ongeveer de eeuw-wisseling was dit een onderbelicht, maar zeer interessante muziekscene. Rond 2000 werd de christelijke underground door de christelijke 'majors' overgenomen en onderworpen aan een strict regime van voldoende JPM's (Jesus per minute's), stichtelijke teksten, gladde arrangementen, piekfijn gezongen door keurige jongens en meisjes.

Maar voor die tijd was er een 'scene' ontstaan met af en toe schitterende albums vol zeer mooie muziek. Varierend van de sferische grunge van Daniel Amos, het bijtend cynisme van een Steve Taylor, de kinderlijke onschuld van een Sixpence None The Richer als tieners, tot de harde proto-emo van Focused en Stavesacre, de shoegazer van Starflyer 59, de perfecte popmuziek van Cush, en de melancholische soundscapes van The Prayer Chain en The Violet Burning. Artiesten zoals Pedro the Lion en Over The Rine zouden ook zeker niet misstaan in deze line-up.

Daarom: mijn voorstel is een
Perfect Christian Underground.

antonie zei

Wanneer sluit de wedstrijd trouwens? Is aankomend weekend toch al Le Guess Who?

Unknown zei

De competitie is bij deze gesloten. Bekendmaking winnaars vanmiddag rond 14u op dit blog.