18 november 2009

Produceren doe je zo (1)

Twee weken geleden deden de jongens van Only Seven Left verslag van de opnames van hun debuutalbum. Veel krediet gaven ze daarbij aan producer Arno en hun geluidsman Sander. Dat bracht mij op het idee een aantal producers te vragen naar hun beste en meestgebruikte trucs in de studio, liefst gelinkt aan tips voor muzikanten om zich beter voor te bereiden. Martijn Groeneveld van studio Mailmen kwam vaker aan het woord op EHPO en trapt vandaag af, hopelijk later gevolgd door Arno en anderen:

"Er zijn veel verschillende manieren om te werken in de studio. Vroeger, en daar heb ik helaas slechts het staartje van meegepikt, was het heel gebruikelijk om een deel van het schrijf- en (pre-)productieproces in de studio te doen in plaats van de repetitieruimte. Bands schreven maandenlang in de studio nummers. Het grote voordeel daarvan is dat je je plaat niet in één keer hoeft op te nemen. Je kunt eerst een paar songs schrijven en daarmee aan de slag. Tegenwoordig werken bands en muzikanten het liefst zo efficiënt mogelijk, bijvoorbeeld door de drums van alle nummers in 1 keer in te spelen. Bands bereiden hun opnames ook beter voor: er wordt in de computer al een preproductie gemaakt, inclusief arrangementen. Only Seven Left is geen uitzondering van bands die vóór opname alle partijen hebben uitgezocht en al een keer ingespeeld. Dit is inmiddels de norm en er wordt bijna niet meer aan alternatieven gedacht."

Martijns eerste tip is dan ook je niet blind te staren op de voorbereidingen: "Wees ook creatief in je wijze van opnemen. In a Cabin With is daar een goed voorbeeld van. Door het veranderen van het proces is de uitkomst verrassend. En vaak verrassend goed. Technisch blijft een studio ideaal, maar techniek is niet altijd het belangrijkste. Zo heb ik met Mathilde Santing vrijwel onvoorbereid een CD opgenomen. We hadden 15 liedjes, verder niks. Haar topmuzikanten fungeerden als een soort grote, meedenkende synthesizer: ze hadden allemaal inbreng en die stuurde ik als producer slechts bij. Mijn taak was voornamelijk het nemen van beslissingen in de stortvloed van ideeën. Binnen 2 uur stond er telkens een basis-take in de grondverf, later werd deze aangevuld met extra gitaar- en toetsenpartijen."

Techniek is zeker niet het belangrijkste, maar opnames zoals met Mathilde Santings band kunnen alleen met een technisch sterke groep muzikanten. Als jonge, onervaren of beginnende muzikant kun je je beter gedegen voorbereiden. Martijn heeft meer creatieve en betaalbare ideeën over opnemen en produceren, die hij ook toepast in zijn studio. Daarover vanmiddag meer.

Geen opmerkingen: