1 november 2010

@3FM's Serious Talent Chart - De wederopstanding van de hitlijst? (1)

Twee weken geleden lanceerde 3FM de Serious Talent Chart, een nieuwe wekelijkse muzieklijst op basis van social media statistieken van de afgelopen 7 dagen. Het is daarmee de eerste chart waarin alleen social media worden gebruikt en een mooi antwoord op het failliet van de hitlijsten. Kansen dus voor jonge bands, producers en muzikanten met beperkte verkopen, airplay en landelijke aandacht, maar grote zichtbaarheid en een actieve groep fans op internet. Zo stootte Only Seven Left deze week Caro Emerald van #1.

Initiatiefnemer 3FM schakelde voor de samenstelling van deze lijst Ard Boer in, chief van New Music Labs in Groningen. New Music Labs ontwikkelt tools en concepten voor de muziekindustrie. Dit varieert van online marktingcampagnes (o.a. MGMT, Plan B, Hurts), Tribe Monitor en websites tot iPhone apps. Daarnaast is Ard mede-intiatiefnemer van Into The Great Wide Open op het o zo mooie Vlieland. Vandaag vertelt hij wat over de achtergrond en werking van de Serious Talent Chart, morgen 3FM-muzieksamensteller Tijs van Liemt.

Eerst Ard: "Wat zo leuk is aan het beginnen van iets nieuws is dat de uiteindelijke toepassing anders is als waar je het in eerste instantie voor bedacht hebt. Halverwege 2009 hebben we bij New Music Labs behoefte aan een tool die meet hoe succesvol online marketingcampagnes zijn. Dit om te leren van succesvolle artiesten. Ook willen wij aan klanten harde data kunnen terugkoppelen over een al dan niet succesvolle, door ons verzorgde, online campagne. Nu zijn er op het net tal van toepassingen beschikbaar om social media te monitoren. Specifiek voor muziek blijkt het aanbod echter schaars en de toepassing óf heel duur óf niet geschikt voor wat wij precies nodig hebben. In zo'n geval zit er niks anders op dan het zelf te ontwikkelen."

Eind 2009 heeft New Music Labs de eerste versie van Tribe Monitor live en krijgt Ard de kans om een presentatie op Noorderslag te doen: "Tribe Monitor blijkt een tool waar veel partijen in de muziekindustrie behoefte aan hebben. Dat is vaak het mooie van je eigen probleem oplossen: in veel gevallen kun je er iemand anders ook blij mee maken! Inmiddels gebruiken enkele major platenmaatschappijen en een groot aantal kleinere labels, boekers, artiesten en managers onze tool.

Het eerste dat mij opvalt als we in Tribe Monitor een account aanmaken voor een partij die meerdere artiesten vertegenwoordigt, is dat je onmiddelijk de behoefte krijgt om deze artiesten in de juiste volgorde van online aanwezigheid te zetten. Dit is typisch iets dat de muziekindustrie al decennia lang doet.
Top 40, iTunes Top 100, Album Top 100; een hoge notering in dat soort lijstjes is belangrijk. Dries Roelvink heeft echter aangetoond dat je in een slappe periode van muziekverkopen met een slimme actie en een relatief laag aantal downloads een nummer 1 hit kunt scoren [Gerard Joling heeft er zo al een stuk of 9 gekocht. De kosten van het kopen van al die singles verdient hij immers terug met 1 schnabbel...]. Wat mij betreft een bewijs dat het sorteren van artiesten op basis van alleen airplay en sales beperkt is. Het eerste is namelijk nogal wij-van-WC-Eend-adviseren-WC-Eend en het tweede steeds lastiger en minder representatief met de almaar dalende verkoop van geluidsdragers."



Een chart op basis van social media kan een nieuwe dimensie toevoegen aan het in kaart brengen van de populariteit van een artiest of track, aldus Ard: "Groot op het internet betekent dat je veel mensen bereikt, iets waar je links- of rechtsom als artiest een boterham mee moet kunnen verdienen. Bovendien ontdek je nieuwe muziek in deze tijd vaak het eerst op het net. Vroeger stond radio garant voor de plek waar je als eerste nieuwe muziek kunt ontdekken. Sinds stations elkaar in een ijzeren greep van reclameopbrengsten, luisteronderzoeken en -cijfers houden hoeven we het daar voor wat betreft nieuwe muziek niet meer van te verwachten [behalve op 3FM dan].

Helemaal te gek natuurlijk dat 3FM ziet dat het scoren van artiesten op basis van online presence een heel leuke, spannende en ook relevante manier is. De 3FM Serious Talent Chart is samengesteld op basis van data die verzameld worden met Tribe Monitor. Niet alle data die verzameld worden wegen even zwaar. Zo is een fan of klikken op 'vind ik leuk' op Facebook meer waard dan een bezoek aan je profielpagina op MySpace. Bij ons telt iets als een play als het desbetreffende platform het ook alszodanig registreert. De exacte weging van alle data hebben wij in samenspraak met 3FM vastgesteld. Dit blijft continu onderwerp van gesprek, met 3FM en andere professionele partijen die onderzoek verrichten, aangezien sociale media komen en gaan.

We zijn op dit moment met een aantal partijen in gesprek om te kijken hoe we dit verder kunnen uitrollen. Ik denk dat we door de vele positieve reacties (
nu.nl, Volkskrant, Twitter) social media statistieken nog op veel meer plekken in de charts terug zullen gaan vinden."

Dank voor je toelichting, Ard. Morgen Tijs van Liemt van 3FM aan het woord.

6 opmerkingen:

Guido Aalbers zei

Krijg je straks een wedloop tussen bands die hun fans oproepen om een week lang heeeeel erg veel content te creëren e.d.
(met alle bijbehorende spam)
Is feitelijk hetzelfde als GJ die zn eigen singles koopt en zo de hitlijst vervalst.

Of weet men dit ook te ondervangen?

Isaac zei

Als ik het goed begrijp kun je dus nu met een goede viral campagne airplay op de radio kopen? Gaat 3FM de krenten dan uit de social media pap kiezen en de muziek die in haar stramien past vervolgens uitzenden? Ben benieuwd naar het stuk waarin 3FM aan het woord komt.

Alex zei

Ken je NextBigSound.com? Dat is een soortgelijke monitor voor artiesten, waar het aantal views, vrienden, plays ed. worden gemeten. Is dat te vergelijken met tribe motitor? Het lijkt mij namelijk erg interessant wanneer je als artiest deze info zelf kunt analyseren, en er vervolgens je 'marketing' op kunt aanpassen. Wat jij Niels?;)

Marlon zei

Ik gebruik Tribe Monitor nu een klein jaar en het heeft de toekomst. Het is weer een stapje in de richting naar een compleet zelfredzaam artiestenbestaan, omdat je erg goed kunt overzien wat voor impact bepaalde producten hebben.

Niels Aalberts zei

Ik heb Ard gevraagd op de (goede) vragen te reageren. Zie ook mijn reactie in de comments van deel #2 van deze serie.

Ard Boer zei

Sorry, beetje laat maar zal proberen een aantal vragen te beantwoorden.

@Guido Als je fans oproept om dingen te doen en ze doen dit ook daadwerkelijk en worden volger op Twitter, vriend op Hyves, etc scoor je punten voor de social chart. Volgens mij niets mis mee. Als je als band namelijk niet boeiend bent zullen geen of minder mensen aan je oproep gehoor geven.

@Isaac wat er gebeurt met artiesten die scoren in de Serious Talent Chart is aan 3fm

@Alex Yes, we willen graag ook Tribe Monitor aan artiesten/labels/managers/etc aanbieden om inzicht te krijgen in hun social presence. Op dit moment kun je een beta account aanvragen op tribemonitor.com. We zijn echter de komende tijd nog druk om de service en interface te verbeteren. Hoop dat we ergens begin volgend jaar open voor publiek kunnen.

@Marlon You're welcome!