22 november 2010

Antillectual doet het zo (slot) - de cijfers

Drummer Riekus van Montfort kwam eerder aan het woord, hier en hier. Na 3 maanden streamen is het eindelijk zover: Antillectual's plaat is uit, de CD's en het vinyl liggen in Riekus' berging en brievenbussen verspreid over Europa, en de eerste geslaagde tour door Frankrijk zit erop. Tijd voor de nabeschouwing: wat zijn de resultaten, wat ging er goed, wat kon er beter en wat staat er nog op stapel? Zet gerust een achtergrondmuziekje op:

"Onze aanpak, deels geïnspireerd op countdowns van bands als Destine, was een schot in de roos. Sommige fans waren zelfs verontwaardigd als de beloofde stream van een nieuw nummer 's maandags niet stipt om 12 uur klaar stond (wintertijd, iemand?). De resultaten liegen er in elk geval niet om: meer dan 17.000 plays sinds de eerste stream, aandacht in diverse media, vroegtijdige leaks van losse nummers en delen van de plaat en zelfs 1 week voor de officiële release een leak via FNT - naar ik me heb laten vertellen een grote releasegroep. Hoe vleiend! Daarnaast heeft punknews.org (in ons genre de grootste site) vanaf de releasedag ook een eigen stream aangeboden, die grotendeels het Amerikaanse publiek bereikt." Helaas zijn er van die laatste stream geen cijfers, wel gedetailleerde statistieken via Bandcamp:Riekus: "Op de leaks inspelen is eenvoudig: klik op één van bovenstaande links en commenten uit naam van de band dat wij zelf de nummers ook in hoge kwaliteit en gratis aanbieden op onze site. Veel meer kun je niet doen. Naast deze noodgreep hebben we ook meermalen onze setlist aangepast op 'het nummer van de week', iets dat we normaal niet vaak doen."

Meer cijfers: "Eén op de 11 downloaders betaalde voor ons album [= iets meer dan 9%], en niet zuinig ook: met een laagste donatie van €0,60 en een hoogste van €20 hebben downloaders gemiddeld €5,70 over voor de plaat. Meer dan we verwachtten. Daar zitten ook mensen tussen die de plaat nog in fysieke vorm kopen of gekocht hebben. Verder stegen de merch orders via onze webstore na release flink en zijn onze andere albums inmiddels ook digitaal beschikbaar in ruil voor een donatie. Die vinden gretig aftrek. Al met al heeft deze campagne meer aandacht gegenereerd dan welke van onze andere albums ook, vooral in Amerika en Canada:"Daar ligt een aantal dingen aan ten grondslag, aldus Riekus: "Allereerst een inkopper: op een vast moment nummers streamen, van tevoren aangekondigd. Mensen zijn gewoontedieren. Ten tweede: gastschrijvers op onze site, die een ander/breder publiek aanspreken dan wij alleen. Het effect van deelbaarheid van content op eigen websites, blogs, Facebook en Twitter hebben we onderschat. Ook hielp het dat Chris van Propagandhi meezingt op ons album. Het leverde weliswaar een hoop muggezifterige reacties op, maar Cut the Ground from under Our Feet was ook aanleiding voor een inhoudelijke discussie in de wekelijkse podcast van punknews.org. Naar aanleiding van Some of my Best Friends Are Meat-Eaters ging een Canadese podcast in discussie over veganisme. Zelfs de Nederlandse vereniging van veganisten ging op hun forum in gesprek over dit nummer, allemaal plekken die we zelf niet 1-2-3 zouden hebben bereikt. Tot slot heeft het erg geholpen dat een hoop nummers actuele thema's behandelen. Door het één voor één streamen legden we de aandacht op ieder nummer en iedere tekst en werd de actualiteit van de nummers duidelijker (het kraakverbod, de Chinese Nobelprijswinnaar Liu Xiaobo, World Vegan Day etc.)."Prachtige resultaten, maar er is ruimte voor verbetering vindt Riekus: "Gaandeweg ben ik steeds minder te spreken over de vorm van aanbieden op onze site. De site bestaat al een aantal jaar in deze vorm en is naar mijn smaak te 'bloggerig': dat leent zich prima voor tekst en beeld, maar minder voor rijkere content als muziek en video. Een nieuwe site met ruimte voor dit soort content is inmiddels in de maak, maar als DIY-band kun je helaas niet alles gisteren klaar hebben. Gelukkig hebben we veel aandacht gehad van externe partijen (punknews.org, VPRO's Luisterpaal, Asice.net, Punx.nl, 3VOOR12's Hollandse Nieuwe). Ik denk dat we in de toekomst nog breder zouden moeten kijken, juist buiten de gevestigde punksites en in het buitenland. In de bekende Nederlandse punkcommunities weten mensen ons wel te vinden. Of wij hen." Ik begrijp wat je bedoelt, Riekus, maar uit eigen ervaring weet ik dat je vaak onderschat hoeveel er nog te winnen valt bij bestaande fans en communities...

En wat nu? "We zijn hartstikke blij dat we al deze aandacht hebben gekregen, maar zitten niet stil. De plaat is er dus we touren als gekken. In het buitenland, maar ook op Eurosonic (13 januari 2011 in Shadrak om 20u). We merken dat er binnen Nederland meer interesse dan ooit is (zie deze lijst van reviews en pers) en daar spelen we graag op in. Daarnaast hebben we zoveel positieve reacties gehad op deze campagne, van zowel luisteraars als pers, dat we het concept insturen voor de jaarlijkse Interactive Awards [= kans op €5.000]. Eens kijken wat ze ervan denken..."

Dank voor je verhaal en het delen van jullie resultaten, Riekus. Veel succes bij de Interactive Awards en tot in Groningen. Lees hier deel I en deel III in deze serie.

Geen opmerkingen: